Johanna ja Tero Holopainen, K-Rauta-kauppiaat Kotkasta

Johanna ja Tero Holopainen aloittivat 1.10.2016 K-rauta-kauppiaina Kotkassa. Molemmilla on takana pitkä työura K-ryhmässä.

Intohimo yrittäjyyteen syttyi jo teini-iässä, kun pyöritimme lukiovuosina jätskikioskia. Olemme olleet yhdessä siitä lähtien, ja K-kauppiuudesta ryhdyimme haaveilemaan työskennellessämme Keskossa: Tero aluepäällikkönä Rautakeskossa ja Johanna ostopäällikkönä Ruokakeskon tavarakaupassa. Kiinnostus rautakauppaan vahvistui rakentaessamme perheellemme kaksi omakotitaloa. Samalla vakuutuimme siitä, että yhteistyö toimii ja yrittäjäksi lähdetään pariskuntana. Koulutukseltaan Johanna on yo-merkonomi ja elintarviketieteiden maisteri, Tero maa- ja metsätaloustieteiden maisteri.

Kymenlaaksossa on vaikea taloustilanne ja otimme vastaan haasteellisessa tilanteessa olevan kaupan. Alueelta on kadonnut työpaikkoja viime vuosina valtavasti eikä alueella juuri rakenneta. Uskomme onnistuvamme, sillä meillä on hyvät lähtökohdat, kova tahto onnistua ja vahva usko omaan sekä toisen tekemiseen. Kaakonkulma on kotiseutumme ja tuttu murretta ja kulttuuria myöten. Iitissä meillä on edelleen vahvat tukijoukot mahdollistaen keskittymisen kaupan pyörittämiseen.

Ketjun uudistus osuu erinomaiseen saumaan, sillä kaupalla olisi muutenkin ollut edessä remontti. Siirrymme yhden pääpalvelupisteen malliin ja jatkossa meillä on vain yksi kassapiste. Aktivoimme asiakaspalvelua ja tarkistamme hinnoittelua. Yritysasiakkaille tulee Pro Center -osasto. Suunnitteilla on jo paljon kauppakohtaista kivaa tekemistä.

Meillä on onneksemme erittäin ammattitaitoinen, pitkän työhistorian omaava noin 20 hengen henkilökunta ja monet asiat ovat alkaneet ratketa kuin itsekseen sen jälkeen, kun kävimme yhdessä avoimesti läpi missä tilanteessa olemme ja kerroimme mihin suuntaan me haluamme kauppaa kehittää. Oma draivi tarttuu. On tärkeää olla läsnä, kuunnella, keskustella, ottaa ideoita vastaan ja kertoa ajoissa, mitä muutoksia on tulossa. Hyvä johtaminen on ihmisten työn arvostusta.

Keskossa opimme katsomaan asioita laajasta, jopa globaalista perspektiivistä. Totuimme kyseenalaistamaan ja hakemaan vaihtoehtoja. Rautakauppaan löytyy virikkeitä vaikka ruokakaupasta. Ja kun tuntee organisaation, osaa kysyä oikeilta ihmisiltä. Kauppiaskollegoista on löytynyt hyvä sparrauskumppani eri tilanteisiin.

Asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita uusista kauppiaistaan ja käyneet kaupalla varta vasten tutustumassa meihin. Tykkäämmekin työskennellä myös myymälän puolella ja vain osa päivästä kuluu toimistossa. Johannan vastuulla on kuluttajakauppa, markkinointi ja tavarantoimittajasopimukset; Tero hoitaa talous- ja henkilöstöasiat sekä yritysmyynnin.

Hyvä palaute henkilökunnalta ja asiakkailta antaa virtaa. Perheyrityksessä kauppa on mielessä jatkuvasti ja yhteisen työmatkan aikana on aamulla hyvä käydä läpi päivän ohjelmaa ja illalla sitten pohtia miten meni. Vapaa-aika kuluu luontoharrastuksissa 13- ja 10-vuotiaiden lasten ja koiran kanssa.