K-Market-kauppias Porista ja Pomarkusta

Sairaanhoitajaksi ja kauppateknikoksi opiskellut Niina Etelätalo-Niemi on työskennellyt 15-vuotiaasta lähtien pelkästään kaupassa. Kauppiaana hän aloitti vuonna 2004 Porin Ahlaisissa ja elokuussa hänestä tuli myös K-Market Pomeranssin kauppias Pomarkussa.

Olen ollut 15-vuotiaasta lähtien pelkästään kaupassa töissä. Päähänpistosta opiskelin ja valmistuinkin vuonna 1997 sairaanhoitajaksi. En kuitenkaan koskaan tehnyt sen alan töitä. Menin töihin Porin K-rautaan ja kouluttauduin samalla kauppateknikoksi. Sen verran toisesta ammattista jäi, että opetan SPR:n ensiapukursseilla.

Suorittaessani kauppiasvalmennusta olin jo kauppiaana Porin pohjoisimmassa kaupunginosassa Ahlaisissa. Olen nyt toiminut täällä kyläkauppiaana 13 vuotta. Taajamassa on niukasti muita palveluita, ja kauppamme palveluihin kuuluvatkin mm. Posti, Matkahuolto, Alkon tilauspalvelu ja Veikkaus. Lihatiski meillä on ollut koko ajan, valikoimissa on myös käyttötavaraa ja paljon raskaampaa rautapuoltakin.

Kauppa on avoinna joka päivä klo 9-21. Laajat aukiolot ovat pienelle kaupalle elinehto. Alueella on noin 1600 kesämökkiä ja kauppa iltaisin ja viikonloppuisin vilkasta; sunnuntaisin yhä useammat hakevat meiltä koko alkuviikon ruoat. Siinä suhteessa ajat ovat muuttuneet.

Kun kysyttiin ryhtyisinkö myös Pomarkun K-Marketin kauppiaaksi, vastausta ei tarvinnut miettiä pitkään. Pomarkku on pieni maaseutukunta ja asiakaskunta kesämökkiläisineen aika samantyyppistä kuin Ahlaisissa. Pomarkussa meillä on enemmän perusruokakaupan valikoima, joskin käyttötavaroita tuodaan sinnekin vähän lisää. Kaupassa on salaattibaari, grilli, oma paistopiste ja pakkaamme itse lihaa.

Viime aikoina olen ollut tosi paljon Pomeranssissa, sillä kaupassa tehtiin iso remontti. Pakaste- ja hevikalusteet uusittiin, ja hyllyjärjestys ja kierto pistettiin uusiksi. Jatkossa aion jakaa aikaani tasapuolisemmin molemmille kaupoille. Kummankin henkilökunta pärjää tosin muutenkin. Olen kauppias, joka tykkää jakaa kaikille vastuuta – näen että silloin ihmiset viihtyvät työssä paremmin.

Suomalaisille hinnalla on iso merkitys ja monet pitävät pieniä kauppoja täydennysostopaikkana. Haasteita siis riittää, mutta me teemme kauppaa hyvällä fiiliksellä. Ahlaisissa meidät on jo rankattu asiakastutkimuksissa palvelussa hyvälle tasolle. Nyt meidän pitää remonttien jälkeen päästä kunnolla kahden kaupan arkeen.

Vapaa-aikani menee omassa lapsuuden- ja nuoruudenharrastuksessani partiossa. Retkeilemme ja käymme myös isoilla leireillä ulkomailla. Olen koko ikäni vetänyt teinipartiolaisten joukkoja, nyt ohjaan heidän joukossaan myös omia 14- ja 15-vuotiaitani.