K-rauta-kauppiaat Jyväskylän Palokasta

Jari ja Sari Kaurila aloittivat kauppiasuransa Lohjalla vuonna 2006 ja siirtyivät Jyväskylään K-rauta Palokkaan vuonna 2014.

Pääsin lukion jälkeen kesätöihin Salon Rautiaan ja kesätyöt venähtivätkin 17 vuoden työsuhteeksi. Ajatus yrittämiseen alkoi herätä, kun tutustuin paikallisiin yrittäjiin. Olin kova tekemään töitä ja halusin jatkuvasti lisää vastuuta. Ajan myötä päädyin Keskon esimiesvalmennuksiin, josta pyydettiin kauppiasvalmennukseen.

Pian Lohjalta vapautui kauppapaikka ja sitä tarjottiin minulle. Innostus lähteä kauppiaaksi oli valtava ja päätöstä ei tarvinnut miettiä hetkeäkään. Talvella 2006 aloitin kauppiaana Lohjalla, ja myös vaimoni Sari tuli seuraavana syksynä mukaan kaupan pyörittämiseen. Lohjalla viihdyimme vuoden 2014 loppupuolelle asti, sitten matka jatkui isompiin ympyröihin Jyväskylän Palokkaan. Lohjalla asiakaskunnassamme oli paljon kesämökkiläisiä, kun taas nykyinen kauppapaikka on maakuntakeskus, joka palvelee lähialueiden asukkaita.

Palokka on kasvavaa aluetta ja tänä kesänä kauppaa onkin vilkastuttanut erityisesti omakotirakentaminen. Vaikka markkina-alue on iso, niin kilpailua riittää. Talousalueelta löytyy pelkästään K-ryhmän rautakauppoja kymmenisen kappaletta, jonka päälle tulevat vielä kaikki ulkopuoliset kilpailijat. Tämä pakottaa meidät pysymään virkeinä. Haasteenamme on, että myynnit vaihtelevat viikoittain melko paljon.

Asiakaskunnastamme noin 60 prosenttia on kuluttaja-asiakkaita ja loput ammattiasiakkaita, joiden määrä on tänä vuonna kasvanut. Olemme pyrkineet huomioimaan sekä kuluttaja- että ammattiasiakkaat parhaalla mahdollisella tavalla. Viime talvena tehdyn myymäläuudistuksen yhteydessä rauhoitimme Pro Center -osaston kokonaan ammattilaisten käyttöön. Samalla uudistimme noutopihaa yhä paremmin ammattiasiakkaita palvelevaksi. Täksi kesäksi panostimme taas puutarhamyymäläämme, jonka myynti on kehittynyt hyvin.

Kauppiaana pyrin olemaan työntekijöilleni helposti lähestyttävä ja kannustava. Ellei palaveri ole käynnissä, toimistossani on aina avoimet ovet henkilökunnalle. Työntekijöitä on kesällä noin 40 ja talvella reilu 30. Muutaman kerran vuodessa kehittelemme yhteistä tekemistä koko porukalle.

Sarin kanssa olemme jakaneet vastuut niin, että hän huolehtii enemmän henkilöstöasioista ja minä keskityn myyntipuoleen, erityisesti yritysmyyntiin. Nykyään myös tyttäremme Camilla on vakituisena kaupassa töissä, joten olemme todellinen perheyritys. Hänelle on annettu normaaleiden työtehtävien lisäksi vastuuta markkinoinnista.

Työpäiväni ovat yleensä noin kymmenen tunnin mittaisia. Nautin myymälän puolella pyörimisestä, mikä helposti pidentää työpäiviäni. Mielestäni kaupalla pitää olla kasvot, se auttaa erottumaan kilpailijoista.

Meillä käy paljon vakioasiakkaita, joiden kanssa vaihdetaan kuulumisia ja jutellaan projektien etenemisestä. Parasta on, kun pääsee ylittämään asiakkaan odotukset. Myös työntekijöiden innostaminen ja kehittäminen antavat minulle paljon.

Vapaa-ajan harrastuksiini kuuluu kesäisin moottoripyöräilyä ja kalastusta, talvella taas moottorikelkkailua ja hiihtämistä. Vaimoni kotipaikkakunta Kuusamo on perheemme yhteinen harrastus ja lähellä sydäntä, sinne usein suuntaammekin lomalla.

Tulevaisuuden tavoitteenani on kannattavan liiketoiminnan jatkaminen. Haaveenani on myös päästä jonain päivänä pyörittämään todella isoa kauppaa, mutta se ei ole vielä ajankohtaista. Mottoni kuuluu: Tehdään mitä luvataan!