Kauppias Jyri Metsälä, K-rauta Lohja

Jyri Metsälä oli 27-vuotias aloittaessaan kauppiasuransa Lohjalla viime vuoden marraskuussa. Hän oli tuolloin Suomen nuorimpana uransa aloittanut K-rauta-kauppias. Parasta K-kauppiuudessa on Jyrin mielestä mahdollisuus työskennellä oman unelmansa eteen yhdessä ammattitaitoisen henkilökunnan kanssa.

Kaupan töihin…

tutustuin 16-vuotiaana työharjoittelussa. Miehikkälän Rauta oli pieni rautakauppa, jossa pääsin tekemään oikeita miesten hommia ja innostuin niin, että jatkoin viikonloppu- ja kesätöissä kunnes menin armeijaan ja siirryin Kotkan K-rautaan rakennustarvikemyyjäksi. Veri kuitenkin veti isommalle kylälle ja muutin Helsinkiin. Työpaikka löytyi Oulunkylän K-raudasta ja pian olin suorittamassa esimiesvalmennusta. Siellä oli samanhenkistä porukkaa ja rupesin ajattelemaan, että K-kauppiuus on minun juttuni. Jatkoinkin saman tien kauppiasvalmennukseen.

Kasvattajakauppiaani Petri Lappalainen antoi vahvan tuen ja lykki sopivasti eteenpäin. Olin siirtynyt hänen toiseen kauppaansa Espoon Merituuleen rakennustarvikkeen ja talotekniikan osastopäälliköksi, ja kauppiasharjoitteluaikana myös yritysmyynti tuli johdettavakseni. Valmistuin vuoden 2013 alussa ja viime vuoden elokuussa hain avoinna olleeseen kauppapaikkaan Lohjalle.

Olin valmistautunut lähtemään kauemmaskin. Oli onnenpotku aloittaa näin lähellä Espoon kotia samankokoisessa kaupungissa, missä olin nuoruuteni viettänyt. Puolisoni Luisa tuli avuksi kaupan töihin, mutta hän tekee myös omaa artistin uraa musiikin parissa.

Nuori ikäni on sekä haaste että mahdollisuus. Alussa tietysti jännitti, mutta hetkeäkään en epäillyt, ettenkö pärjäisi. Olin työskennellyt ennen kauppiasuraa yli kymmenen vuotta rautakaupassa ja tottunut olemaan porukan nuorin sekä toimimaan monenlaisissa paikoissa ja erilaisten ihmisten kanssa. Vahvuuteni on siinä, että kuulun itsekin ikäluokkaan, joka perustaa nyt perhettä, rakentaa ja remontoi. Ajattelen luontevasti heidän tavallaan ja minulle on itsestään selvää kehittää kauppaa tämän sukupolven tarpeisiin, niin myymälässä kuin verkossakin.

Työpäiviini kuuluu…

kaupan töitä laidasta laitaan. Olen kaupalla keskimäärin 9-12 tuntia viitenä tai kuutena päivänä viikossa. Rakastan rutiineja ja aloitan aamut aina samalla tavalla konttorin puolella. Kun yrittäjyyteen liittyvät työt on hoidettu, pääsen asiakaspalveluun myyjiemme rinnalle, hoidan esimerkiksi valtakunnallisten rakennusliikkeiden työmaat.

Haasteet ovat täällä samat kuin muuallakin Suomessa. Uudiskohteet ovat harvassa, mutta toisaalta remontointi, sisustus ja puutarha vetävät, ja niihin meidänkin tulee keskittyä.

Verkkokaupan käynnistimme Tilaa ja nouda -toimintamallilla heti aloittaessani viime vuoden lopulla. Tilausmäärät eivät ole vielä suuria, mutta tärkeintä on olla mukana oppimassa ja varmistamassa, että tuotteemme ja hintamme ovat asiakkaiden saatavissa siellä, mistä he nykyään tietoa hakevat ennen ostopäätöksiä.

Parasta kauppiaana…

on se, että saa olla monessa mukana ja työskennellä oman unelmansa eteen. Meillä K-kauppiailla on lähes rajattomat mahdollisuudet toteuttaa itseämme tehdessämme kaupasta oman näköisemme.  On jokaisesta itsestä kiinni, minkälaisen fiiliksen luo henkilökunnalleen. Se näkyy viime kädessä kaikessa kaupan tekemisessä asiakaskohtaamisista kauppakuntoon.

Meillä on töissä vakituisesti 15 henkilöä, ikähaitariltaan 20-63-vuotiaita.  Minulla on paljon omia näkemyksiä, mutta asiat on kuitenkin hyvä suunnitella yhdessä, koska silloin niihin on helppo sitoutua ja jokainen osaa valita omat reittinsä tavoitteisiin yltämiseksi. Kun työtä tekee sydämestään, lopputuloskin tapaa olla parempi.

Haasteellisinta…

yrittäjyydessä on ollut omasta jaksamisesta huolehtiminen. Pitkät työpäivät eivät yllättäneet, mutta koen vaativaksi lopettaa ajoissa, kun rakkaus lajiin on niin vahva. Yritän miettiä kauppiuutta maratonjuoksuna, jossa yrittäjävuosia on vielä edessä lähemmäs 40. Monta askelta on vielä tallattavana, joten ei passaa vetää itseään piippuun heti ensimmäisten kilometrien aikana. Viime viikolla kaivoin esiin lenkkitossut ja herättelen nyt nuoruusvuosien juoksuharrastusta.

Tavoitteenani on…

pyrkiä tämän lajin parhaaksi. Ei ole muuta vaihtoehtoa, kun tähän saakka kaikki tähtäsi omaan kauppiasuraan ja se on nyt saavutettu. Edessä on toki vielä pitkä matka ja ensimmäinen etappi on asettua tänne Lohjalle. Tontti on hakusessa.