Leena Lantta, K-supermarket, Kangasala

Leena Lantta on toiminut K-supermarket-kauppiaana Kangasalla vuodesta 2010. K-kauppiasuran hän aloitti vuonna 2007. Muitakin vaihtoehtoja oli mielessä kauppatieteiden opintojen aikana, mutta polte ryhtyä ruokakauppiaaksi vei voiton ja myös puoliso Hannu on nyt mukana kaupan työssä.

Kauppiasura oli haaveenani

alusta pitäen, kun työskentelin vuodesta 1995 alkaen useissa K-ruokakaupoissa ja liikenneasemilla. Opiskelin työn ohessa Tampereen ammattikorkeakoulussa markkinoinnin tradenomiksi ja sen jälkeen Tampereen yliopistossa kauppatieteiden maisteriksi pääaineenani laskentatoimi ja sivuaineena yrityksen hallinto ja henkilöstöjohtaminen. Opiskelujen edetessä mietin kovasti muitakin vaihtoehtoja, mutta ajatukset palasivat aina vaan ruokakauppiuuteen.

Poikani Leo ja Johannes syntyivät vuosina 2003 ja 2005, ja heti äitiysloman jälkeen tein sen: hain kauppiasvalmennukseen! Vuoden 2007 joulukuussa aloitin ensimmäisessä kauppapaikassani K-marketissa Kyröskoskella. Nykyisessä kauppapaikassani olen toiminut keväästä 2010.

Kangasala on vireä

kasvava ja kehittyvä kunta Tampereen kupeessa. Asukkaita on hieman yli 30 600. Kesällä mökkiläiset tuovat oman lisänsä sekä katukuvaan että kaupankäyntiin.

Myyntimme on vakiintunut monen hurjan myynninkehitysvuoden jälkeen. Aukiololainsäädännön purkaminen toi uusia mahdollisuuksia, ja odotan jo mielenkiinnolla, kuinka lauantai-illan ja sunnuntaiaamun pidennetyt aukiolot näkyvät myynnissämme kesän lähestyessä.

Kauppiaana saan tehdä

monipuolisesti erilaisia asioita asiakaspalvelusta markkinointiin, toimistotöihin ja henkilöstöjohtamiseen. Myös puolisoni Hannu on mukana kaupan työssä, ja hänellä on päävastuu kiinteistöstä sekä kalustosta.

Pyrimme osallistumaan myös myymälätyöhön ja liikkumaan mahdollisimman paljon asiakkaiden ja henkilökunnan parissa. Auttelemme osastovastaavia hyllytyksessä, ja itse tykkään käydä joka päivä kassallakin asiakkaita palvelemassa. Tuurailen osastovastaavien lomia, mutta muuten he hoitavat kyllä hommansa ja tehtävämme on vain huolehtia tarvittavat ”pelimerkit” töiden tekemiseen.

Asiakkaiden kirjo on…

vauvasta vaariin. He ovat hyvin valveutuneita ja haluavat syödä terveellisesti sekä kokeilla uusia juttuja. Meiltä löytyy miltei kaikki ruoanlaitossa tarvittava. Kuuntelemme asiakkaitamme ja pyrimme toteuttamaan tuotetoiveet. Huolehdimme, että uutuustuotteet löytyvät hyllyistämme ja tarjolla on kattava valikoima paikallisia tuotteita, luomutuotteita, terveysvalmisteita ja erikoisruokavalion tuotteita. Tavoitteemme on tarjota sekä alueen paras valikoima että ylivoimainen asiakaspalvelu. Haluamme olla Kangasalan paras, ruokaisin, siistein, ystävällisin ja nykyaikaisin ruokakauppa, johon sekä henkilökunnan että asiakkaiden on mukava tulla.

Henkilökunnassamme on…

tällä hetkellä 24 jäsentä ja kesäksi palkkaamme muutaman lisää. En käytä lainkaan vuokratyövoimaa, vaan haluan, että kaikki ovat omia työntekijöitäni.

Työtyytyväisyys ja asiakastyytyväisyys ovat minulle hyvin tärkeitä arvoja. Olen vahvasti sitä mieltä, että ne ovat sidoksissa toisiinsa ja hyvä fiiliksemme tarttuu myös asiakkaisiin. Palvelu pelaa ja asiakkaat viihtyvät, kun oikeat ihmiset tekevät oikeita asioita ja toimimme hyvässä yhteistyössä. Pitää olla  positiivista sykettä ja eikä huumoriakaan saa unohtaa.

Parasta työssäni on…

vaihteleva työnkuva ja ihmiset täällä myymälässä: oma mahtava henkilökunta ja asiakkaamme. Erityisen palkitsevia ovat ne hetket, kun henkilökunta kertoo innostuneena itse ideoimastaan tempauksesta tai tuote-esittelystä. Silloin myhäilen ja kiitän aina mielessäni, että ”Jess, onpa meillä hyvä porukka”.

Haastavaa on

kaupan alan kiihtyvä muutos. Uutta opittavaa tulee jatkuvasti niin sisäisiin toimintoihimme kuin ulkoisiinkin tekijöihin lainsäädännöstä lähtien. Joskus tuntuu vaikealta pysyä perässä, mutta on kuitenkin pysytty ja aiotaan pysyä jatkossakin. Usein muutos muuttuu sitä paitsi uhasta mahdollisuudeksi, kun sitä oikein tarkastelee.

Harrastan…

juoksulenkkeilyä ja mökkeilyä perheen kanssa. Kesäisin olemme aloitelleet Hannun kanssa myös golfia. Minulla on lisäksi oma tärkeä koiraharrastus, johon liittyy niin agilityä, metsässä samoilua kuin näyttelytoimintaakin. Kotonamme vilistää useampiakin jackrussellinterriereitä, jotka ottavat meidät aina innosta hihkuen vastaan ja tuovat elämäämme paljon iloa ja jaksamista.

Unelmoin …

ihan tavallisista asioista, kuten siitä, että olisi töitä ja terveyttä, menoa ja meininkiä ja uusiakin haasteita myös tulevaisuudessa. Juuri nyt minulle on tärkeää tehdä oikeita asioita oikein, jotta kauppa käy hyvin jatkossakin.