Mari Lindén, Neste K -liikenneasema-kauppias Keravalta

Mari Lindén on työskennellyt liikenneasema-alalla 20 vuotta ja vuodesta 2009 kauppiaana Keravalla Alikeravantien Neste K -liikenneasemalla.

Taisin olla ensimmäinen naispuolinen aluepäällikkö tällä alalla. Kauppiaallistimme Keskossa kovaa vauhtia Pikoiliin siirtyneitä Neste-liikenneasemia kunnes vuoroon tuli tämä oman kodin lähellä sijainnut asema. Olin toiminut siellä Eurostradan aikana ravintolapäällikkönä ja tiesin henkilökunnan hyväksi ja asiakasvirran tasaiseksi, joten päätin itse hakea paikkaa.

Lähitaajama-aseman myynnistä puolet tulee ravintolasta ja toinen puoli pesuista ja kaupasta, jonka osuus on hieman pienentynyt aukiolojen vapauduttua. Omat aukiolomme olemme pitäneet ennallaan: suljemme joka päivä kello 24, avaamme arkisin kuudelta, lauantaina seitsemältä ja sunnuntaina kahdeksalta.

Kylän miehet usein jo odottavat aamupuurolle pääsyä. He saattavat käydä kahvilla useita kertoja päivässä ja ovat kuin kotonaan. Kyselevät kauppiasta heti, jos on päivänkin pois. He ovat meille tärkeä asiakasryhmä, mutta pääosa asiakkaista on työmiehiä heijastinliiveissään ja rekkakuskeja.

Hotelli- ja ravintolaesimiehen sekä ruokamestarin koulutuksesta on ollut paljon hyötyä. Laadin lounaslistat, hoidan keittiön tilaukset ja teen usein keittiövuoroja, sillä ammattitaitoisista kokeista on pulaa. Hyviä työntekijöitä on löytynyt läheisestä kokkikoulusta, mutta monet jatkavat muutaman vuoden jälkeen isompiin kuvioihin.

Lounasbuffet on päätuotteemme. Kotiruoka valmistetaan paikan päällä, kaksi lämmintä ruokaa ja keitto. Asiakkaista kilpailee kymmenkunta lähistön lounaspaikkaa, ja netissä julkaistavilla listoilla sekä ketjun Lounaspassilla on tärkeä merkitys. Aloittelemme myös sähköpostimarkkinointia, joka näyttää toimivan hyvin.

14 hengen henkilökunnasta puolet on kokeneita konkareita ja toinen puoli opintojen ohessa työskenteleviä nuoria. Kesätöitä on tarjolla kolmelle ja yksi kevään abiturientti on jo aloittanutkin. Hakemuksia tulee aina valtavasti, kun ilmoitan paikoista mol.fi-verkkopalvelussa ja Facebookissa. Iltavuorojen takia edellytämme 18-vuoden ikää.

Remontti ja konseptiuudistus valmistuivat kesäksi. Nyt olemme onnellisesti 2000-luvulla, talotekniikka toimii ja uusia tiloja on helppo ja mukava hoitaa. Vitriineihin mahtuu enemmän tuotteita, paperipusseihin on nopeampi sujauttaa leipiä ja askelmittari näyttää pienempiä lukemia: ennen askeleita kertyi juhlapyhinä jopa 23 000, nyt normipäivänä 8 000–12 000.

Kaupan valikoimat saatiin kutistettua parista tuhannesta noin 1400 artikkeliin. Tupakka tuo ison osuuden myynnistä, mutta kyllä meiltä haetaan paljon myös eväitä, juomia, aamupalaa, lounasta ja kahvitarvikkeita.

Ketjuamme kehitetään nyt vauhdilla. Liikenneasemakauppiailla on loistava yhteishenki ja olen viihtynyt kauppiaana erinomaisesti. Tämä on selvästi se minun juttuni.

Vapaa-aika menee pojan jalkapalloharrastuksessa, jossa tarvitaan melkein päivittäin kuljetuspalvelua. Toimin myös joukkueen varuste- ja kahviovastaavana. Treenien aikana me futisäidit käymme itsekin lenkillä. Maaliskuussa saamme uuden perheenjäsenen, kun meille tulee koiranpentu.