Mari Paalanen-Taskinen, K-Market-kauppias Voikkaalta

Mari Paalanen-Taskinen toimii perheineen kauppiaana K-Market Woikantorilla Voikkaalla. Suvussa on käyty kauppaa jo yli sata vuotta.

Olen todella tyytyväinen, että sain jatkaa isäni suvun perinnettä täällä Voikkaalla, missä olemme nyt pitäneet kauppaa reilut 100 vuotta. Olin parikymppinen, kun isäni menehtyi äkillisesti vuonna 1989 ja jouduin päättämään äitini Hellevin kanssa laitetaanko kaupan ovet kiinni vai jatkanko äitini rinnalla kaupan pitoa. Valinta oli itsestään selvä, ja niinpä työskentelin päivät kaupalla ja opiskelin illat kauppakoulussa. Ensi vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun otin kauppiasvalmennuksen käytyäni vastuun kaupanpidosta.

Koko perhe kaupassa töissä

Koko perheeni työskentelee kaupalla: puolisoni Petteri hoitelee kaikkia talon töitä ja tyttäristäni vanhempi Anni vastaa kassasta sekä pakasteista, Emmin vastuulla on juoma- sekä teollinen osasto. Itse hoidan kauppiaan töiden lisäksi maito-osaston sekä hevin.

Olen onnekas, kun tyttäreni ovat niin motivoituneita ja tykkäävät työstään. Kuuntelen mielelläni heidän näkemyksiään ja juttelemme asioista avoimesti myös loistavan, pitkään palvelleen ja yhteen hiileen puhaltavan henkilökuntamme kanssa.

Kaupankäynnissä on positiivinen vire ja se antaa meille kaikille potkua tekemiseen.

Asiakastyytyväisyys ykkösasia

Woikantori palkittiin alkuvuonna Etelä-Suomen parhaana K-Marketina ja yksi valinnan kriteereistä oli asiakastyytyväisyys. Se onkin meille ihan ykkösasia. Oma sloganimmekin on ”Iloista palvelua sinua varten”, ja siitä meidän kaikkien on pidettävä kiinni joka päivä.

Meidät tunnetaan lämminhenkisestä palvelusta ja palvelutiskistä, jota kehitetään koko ajan monipuolisemmaksi. Myös kaupan kokoon nähden laajasta valikoimasta saamme paljon positiivista palautetta. Seuraamme ruokatrendejä ja usein asiakkaat yllättyvät iloisesti löydettyään hyllystä tuotteen, jota eivät odottaneet vielä näkevänsä. Kuuntelemme asiakkaita ja pyrimme täyttämään toiveet lähes poikkeuksetta.

Olen mukana Kuusankosken Yrittäjien hallituksessa ja K-Market-ketjun markkinoinnin suunnitteluryhmässä. On antoisaa päästä vaikuttamaan omaa työtä koskeviin asioihin.

Vapaa-aika pesäpallokentällä

Jos kotona ei puhuta töistä, puhutaan pesäpallosta. Se on yhteinen juttumme. Emmi pelaa itsekin ja me muut viihdymme kentän laidalla.

Se, jatkuvatko suvun kauppiasperinteet, on tyttöjen itsensä päätettävissä. Anni on sanonut, että katsotaan, kun äidin eläkepäivät ovat lähempänä. Sekään ei tosin ole selvää, että he saisivat tässä paikassa jatkaa, sillä kauppapaikathan eivät periydy. Aika näyttää.