Minna Lunden, K-Supermarket-kauppias Naantalista

Diplomikauppias Minna Lundenilla on edessä ensimmäinen kesä K-Supermarket Ellenin kauppiaana. Hän siirtyi Forssasta Naantaliin puolisen vuotta sitten ja kauppiasuransa hän aloitti Porissa K-Marketissa v. 2009.

Edessä on ensimmäinen kesä Ellenissä. Saimme Naantalin pääpostin kaupallemme toukokuussa ja olen kehitellyt monia uudenlaisia palveluja kesäasiakkaiden iloksi.

Muumimaailma avautuu 10.6. ja tuo meillekin paljon asiakkaita aina Japania myöten. Muumijuna kulkee vierestä ja meiltä voi napata evääksi vaikkapa Ellenin kesäkassin, joka sisältää ruokaa, juomaa ja herkkuja sekä kylmäkallet.

Juomaosastolta löytyy omaa Mustialan Panimon tekemää HerkutEllen-uutuusolutta. Veneilijöitä varten on Ruokakassi-palvelu, jossa paikallinen urheiluseura kuljettaa kassit ja Naantalin vierasvenesatama välivarastoi kylmää vaativat tuotteet, tilaukset saamme sähköpostitse. Olemme järjestäneet rantaan myös polkupyöriä, jotta kaupalle vajaan kilometrin päähän voi polkaista itsekin.

Kesäasiakkaille lähetettiin jo hyvissä ajoin kesäkortti, ja osa on jo noutanut kesälahjansa.

Kesäkauppa on priimakunnossa

Kauppakunto on viime kädessä se tärkein tekijä myös kesällä. Hyllypuutteita ei saa olla, tavaran on oltava tuoretta ja kaupan siisti. Olen päivittänyt kauppaa uusimalla leipäkalusteita sekä hankkimalla lisää hevi-kalusteita ja täydentämällä pakastealtaita selkeämmällä hintanäytöllä.

Vahvuutemme on ehdottomasti lihassa ja kalassa. Osaava, sitoutunut ja oikealla palveluasenteella oleva henkilökunta on tässä ykkösasia, jota ilman ei voi menestyä.

Meillä työskentelee 18 henkilöä ja olen tosi tyytyväinen porukkaani. Kesäksi palkkasin kahdeksan nuorta kesätyöntekijää, ja he tulevat jatkamaan syksylläkin opintojensa ohessa.

Johtamisessa en usko niinkään kehityskeskusteluihin, vaan menen mieluummin henkilökuntani rinnalle elämään arkea. Kun laitetaan aamulla yhdessä osastoa kuntoon, on luontevaa vaihtaa ajatuksia kaupan käynnistä ja omasta suorituksesta. Minulle on tärkeää, että kaikki tietävät, mitä heiltä odotetaan ja mitkä ovat tavoitteet.

Kauppias suositteli kauppiasuraa

Kauppiasurani sai sykäyksen, kun esimieheni Forssan Autokeitaalla kannusti lähtemään yrittäjäksi. Toimin asemalla myymäläpäällikkönä ja kokemusta yrittäjyydestä oli jo aiemmilta vuosilta Nicky&Nelly-lastenvaateketjusta. Pian kauppiasuraa on koossa kahdeksan vuotta, ja tie on vienyt Porin, Someron ja Forssan kautta tänne Naantaliin vajaan tunnin venematkan päähän omasta mökkirannasta. Asuntokin on löytynyt paikkakunnalta ja muutto on alkukesästä. Täällä on tosi mukavaa porukkaa ja minut on otettu hyvin vastaan.

Puolisoni Jouni Rantanen työskentelee yrittäjänä eri alalla, mutta auttaa tarvittaessa kaupan remonttihommissa. Vapaa-ajalla pyrin käymään pari kertaa viikossa jumpassa. Tänä vuonna en ole vielä ehtinyt, mutta aion ottaa menetetyt viikot kiinni, sillä liikunnasta saa virtaa työhönkin.