Pasi Hentilä, K-supermarket-kauppias, Vantaa

Diplomikauppias Pasi Hentilä on yksi niistä kauppiaista, jotka pukevat K-Team Päivillä ylleen K-Basket Teamin paidan. Hän on työskennellyt puolisonsa Maarit Pyykön kanssa K-kauppiaana vuodesta 2006, ensin K-extrassa Helsingin Liisankadulla Helsingissä ja 2012 lähtien K-supermarketissa Vantaan Martinlaaksossa. Vuosina 2009-12 Pasi toimi ketjunsa johtokunnassa, viimeksi varapuheenjohtajana.

Olin mielestäni jo valmis kauppiaaksi ennen kuin siirryin oppi-isäni Kurt Oleniuksen kanssa neljänteen kauppapaikkaamme K-supermarket Meritielle Helsingin Vuosaareen. Iso kauppa tarjosi kuitenkin vielä paljon opittavaa ja sain hoitaa sitä loppuaikoina varsin itsenäisesti. Näistä opeista oli paljon hyötyä aloittaessani kauppiasyrittäjänä.

Liisankadulla meillä oli mainio kauppapaikka ja mahtavat asiakkaat. Useampaakin kauppaa ehdittiin tarjota, mutta vasta Martinlaakson K-supermarketin noustessa esiin aika tuntui sopivalta ja päätimme tarttua uusiin haasteisiin. Saimme siirtyä sisältä vasta remontoituun tilavaan kauppaan perinteisellä kauppapaikalla.

Lähiöön oli juuri avattu uuteen Ostariin S-market ja Lidl sekä parin kilometrin päähän Hämeenkylän K-supermarket. Vastasimme kilpailuun asioilla, joita lähikilpailijamme eivät tee: vaalimme asiakaspalvelua, kampanjoimme alkuviikolla tiukasti päivän tarjouksilla, meiltä saa tuoretta kalaa ja perinteisen ruoan raaka-aineita.

Uskon päivittäisen perustekemisen voimaan. Myymäläkunnosta huolehtiminen ja asiakaspettymysten välttäminen ovat kaiken a ja o. Pääosa omastakin työpäivästä kuluu kaupan puolella siellä missä tarvitaan. Varsinkin alkuilta on kiireistä, kun osastonhoitajat ovat lähteneet.

Henkilökuntaa on 24 ja muutama on ollut töissä jopa yli 20 vuotta. Meillä viihdytään hyvin, kaksi eläkkeelle siirtynyttäkin käy edelleen tekemässä vuoroja. Johtamisessa uskomme tasapuolisuuteen, oikeudenmukaisuuteen ja avoimuuteen.

Aukioloaikojen vapautumiseen onnistuimme reagoimaan nopeasti. Pidimme kaupan heti uudenvuodenpäivänä avoinna ja kauppa kävi niin hyvin, että sen jälkeen ovet ovat olleet avoinna joka päivä ja lisätunnit tuoneet kannattavaa lisämyyntiä. Jatkossa pidämme juhlapyhät sunnuntaiaukioloilla, ainoastaan joulupäivä jäänee lyhyemmäksi ja jouluaattona suljemme iltapäivästä.

Asiakkaiden mielenkiintoa on pidettävä yllä jatkuvalla uudistumisella. Koko ajan pitää kehittää isompia ja pienempiä uudistuksia. Viimeksi pidensimme palvelutiskiä itsepalvelulasikolla, joka voidaan juhlapyhien alla avata palvelumyyntiin.

K-Basket on ollut minulle iso juttu. Löysin sen kautta uudelleen kauppiasvuosien kiireessä syrjään jääneen koripalloharrastukseni ja pelaan taas seurajoukkueessa. Treenit ovat kolmesti viikossa ja liikunnan vaikutus työssä jaksamiseen ja mielialaan on ollut valtava.

K-Team Päiville meiltä lähtee noin puolet porukasta. Lupasin lipun kaikille, jotka suorittavat syksyn aikana kolme eLearning-koulutusta. Työvuoroihinkin löytyi halukkaita kuten aina. Toivottavasti kauppiaat saapuvat isolla joukolla Helsinkiin katsomaan K-Basket Teamin edesottamuksia. Tiedossa on iloinen ja hauska urheilutapahtuma, jossa jokainen tehty kori on meidän joukkueelle voitto. ●