Pekka Iho, K-supermarket-kauppias, Espoo

Pekka Iho on työskennellyt Espoossa K-supermarket Mankkaan kauppiaana runsaat kaksitoista vuotta. Kauppiaan pojalle oli aina selvää, että hänestäkin tulee kauppiasyrittäjä.

Olen kolmannen polven kauppias suvussamme. Armeijan jälkeen olin Heinolassa isäni pienessä K-lähikaupassa muutaman vuoden harjoittelemassa. Vuonna 1990 siirryin kauppiaaksi omaan kauppaan Heinolan kirkonkylään. Uravalinta oli alusta asti selkeä ja sillä tiellä olen edelleen.  K-supermarket Mankkaa on viides kauppapaikkani.

Aloitan päivän yleensä klo 8 käymällä läpi edellisen päivän osastomyyntejä ja muita tapahtumia. Aamupäivällä kierrän myymälää ja juttelen henkilökunnan kanssa ajankohtaisista asioista. Pidän työskentelystä myymälän puolella ja autan osastojen kuntoonlaitossa.

Seuraan osastojen toimintaa ja tulosta käymällä läpi raportteja. Plussaraporteista seuraan avain- ja kanta-asiakkaiden myynnin kehitystä; asiakastyytyväisyystutkimus on myös hyvä tietolähde kaupan tilanteesta. Vaikka hinta on näinä päivinä korostunut, niin meidän asiakaskunnalle laatu ja valikoima ovat tärkeitä. Myös trendeissä ja uutuuksissa haluamme olla ajan hermolla.

Kaupan alkuperäinen slogan ´Valikoimaa vaativalle edulliseen hintaan´ pätee yhä. Kaupan lähiympäristössä on 10 kilometrin säteellä Suomen ostovoimaisin asiakaskunta. Yli 26 000 tuotteen valikoima, laadukkaat tuotteet ja korkea palveluaste tekevät meistä kilpailijoihin verrattuna erilaisen kaupan. Meillä on panostettu erityisesti tuoreosastoihin, kalaan, lihaan, heviin ja leipään.

Kaupan osastojen kehittäminen vie melko paljon päivästäni: aina on jossain parannettavaa. Kilpailu on kiristynyt kovasti viimeisten viiden vuoden aikana, ja on tärkeää panostaa kaupan omiin vahvuuksiin.

Laitan kauppiaana itseni peliin olemalla myymälän puolella asiakkaiden keskellä sekä olemalla tasapuolinen koko henkilökunnalle. Kauppiuus on minulle elämäntapa, joka antaa paljon. Johtajana ja kauppiaana olen mielestäni vaativa mutta reilu. Seuraan kaupan toimintaa paljon numeroiden kautta, mutta hengen luontikin on tärkeää. Mielestäni vastuun jakaminen ja kannustaminen lisää henkilökunnan tyytyväisyyttä. Järjestämme henkilökunnalle tapahtumia, ja uusimpana tarjoamme halukkaille jäsenyyden kaupan naapuriin lokakuussa tulleeseen kuntosaliin. Yli 40 alkoikin heti käydä salilla säännöllisesti! Henkilökuntaa meillä on 70, joista 35 on osa-aikaisia.

Parasta K-kauppiaan työssä on monipuolisuus ja haastavuus. Päivät eivät ole samanlaisia ja työssä onnistumisen näkee kaupan menestyksessä. Olen saanut toimia Mankkaalla vapaasti ja toteuttaa omia näkemyksiäni kaupanteosta. Kauppiaalla pitää olla oma näkemys kaupan liikeideasta, asiakaskunnasta, vahvuuksista ja kilpailijoista.

Pidän myös työhön liittyvistä haasteista. Olen yhdessä henkilökunnan kanssa tehnyt kauppaan kaksi isoa remonttia – viimeisin valmistui viime vuonna. Se kesti 1,5 vuotta, ja kaikessa kaaoksessa oli tärkeää, että kauppiaana säilytin koko ajan rauhallisuuteni; siitä sain myös kiitosta. On ollut mukava nähdä, että asiakkaat ovat palanneet ja kauppa käy taas hyvin.

Huolehdin jaksamisestani käymällä lenkillä, kuntosalilla ja lumilautailemassa. Lomaakin olen yrittänyt pitää remontin jälkeen enemmän. Joulun vietämme taas koko perheen – lentoemäntänä työskentelevän vaimoni Miran ja 18-, 17- ja 5-vuotiaiden lasteni – kanssa pohjoisessa. Joulu on minulle rauhoittumisen ja hyvän ruuan aikaa.

Tulevaisuudelta toivon, että perhe pysyy terveenä ja kauppa menestyy.