Sanna Säilä-Sandbacka, Kookenkä-kauppias Ideaparkissa

Sanna Säilä-Sandbacka on toiminut kauppiaana Kookenkä Ideaparkissa Lempäälässä vuodesta 2015.

Olen elänyt yrittäjäperheen arkea valtaosan elämästäni. Jatko-opiskelin Saksassa, ja jäin Suomeen palattuani täysin eri alalle töihin pääkaupunkiseudulle. Vuonna 2005 palasin perheeni kanssa Tampereelle, tein töitä perheyrityksemme K-kenkä-myymälöissä ja päädyin Lempäälään Ideaparkin myymälän vastaavaksi.

Kun Ideaparkin Kookenkään haettiin vuonna 2015 yrittäjää, tartuin tilaisuuteen. Kauppiasvanhemmiltani olen saanut valtavasti tietoa ja neuvoja ja oppinut tietynlaisen arvomaailman ja yrittäjänetiikan. Niitä periaatteita pyrin noudattamaan. Teen kaikkia kaupan töitä, ja kaikki tekemäni ja tekemättä jättämäni vaikuttaa lopputulokseen.

Töihin tulen kuin toiseen kotiin. Neljästä myyjästämme kaksi kokeneinta jakavat suurimman vastuun myymälästä ja varastosta, nuoremmat opiskelevat vielä töiden ohella. Jokaisella on omat vahvuutensa, ja yhdessä muodostamme osaavan, asiakaspalveluhaluisen huipputiimin. Asiakas on tärkein, mutta henkilökunnalle kuuluu kiitos!

Ideapark on yrittäjälle loistopaikka

Yhteishenki on hyvä, kauppakeskus vireä ja meneillään olevat isot uudistushankkeet vielä lisäävät sen kiinnostavuutta. Kilpailu on kovaa. On reagoitava nopeasti ja oltava hiukan parempi kuin kilpailijat. Ideaparkin kauppiaat ry:n hallituksessa pääsen vaikuttamaan markkinointiin, tapahtumiin, kampanjoihin, visuaaliseen ilmeeseen ja yhteiseen tekemiseen.

Kauppa on avoinna joka päivä; se tuo haastetta työvuorojen suunnitteluun ja nostaa palkkakustannuksia. Sunnuntainakaan kaupassa ei voi olla yksin. Lapsiperheet ovat meille iso asiakasryhmä ja meillä lasten kengät sovitetaan jalkaan.

Laatu on meille avainsana – mieluiten myymmekin laadukkaita nahkajalkineita. Hinta ei saa silti nousta liian korkeaksi, joten tasapainoiluakin vaaditaan. Ketjumme kehittyvä verkkokauppa palvelee silloinkin kun kauppamme on kiinni. Kohta asiakas voi varata kengät verkosta Click & Collect –palvelusta ja noutaa meiltä.

2016 oli meille jälleen hyvä kasvun vuosi – kiitos vireän kauppakeskuksen ja motivoituneen henkilökuntamme, joka palvelee ja ideoi monenlaista kehittääkseen myyntiä. Ketjumme oma nahkakenkämallisto onnistui viime syksynä erityisen hyvin. Laatu on hyvää, toimitukset ovat täsmällisiä, ja ketjun yhteinen markkinointi antaa hyvän rungon markkinoinnille.

Alan näkymät ovat valoisammat

Suomalaisilla on taas ostovoimaa ja innokkuutta ostaa enemmän kenkiä. Miehet ovat kasvava asiakasryhmä, ja mukavuus ja sporttisuus ovat nyt trendejä. Ulkomaisia verkkokauppoja tulee lisää markkinoita jakamaan.

Vapaalla vauhtia riittää kouluikäisten lasten ja kotieläinten kanssa. Rentoudun ratsastamalla islanninhevosella. Silloin ei voi murehtia kenkiä eikä arjen kiireitä, ja kuntoakin tulee hoidettua.