Tanja Raivio, K-Market Apaja, Puumala

Tanja Raivio on toiminut kauppiaana K-Market Apajassa suvi-Suomen ytimessä Puumalassa vuoden 2008 alusta. Kesä tuo pienelle paikkakunnalle odotettua säpinää ja kaupassa riittää mukavasti kiirettä kesäasiakkaiden palvelemisessa.

Kauppamme sijaitsee pienessä parintuhannen asukkaan kirkonkylässä. Aina keväällä Puumala herää eloon ympäri Suomea tulevine kesäasukkaineen ja lomalaisineen. Väkiluku kolminkertaistuu ja kesä tuo tullessaan kiireen, mutta sitä mukavaa säpinää me olemme ehtineet keväällä jo odottaakin.

Kesäsesonki on meille elintärkeä. Turisteilla on erilaiset kulutustottumukset, joten valikoima laajenee jopa 150 tuotteella. Henkilökuntaa palkkasimme täksi kesäksi 12 kesäapulaista, joista 8 on alle 18-vuotiasta, osa on ensimmäisessä kesätyöpaikassaan ja 3 Tutustu ja tienaa -periaatteella.

Vahvuutemme on tuorepuoli, etenkin kala, josta meidät tunnetaan. Puolisoni on ammattikalastaja ja voimme myydä lähes ympäri vuoden Saimaalta pyydettyä järvikalaa ja etenkin muikkua. Myös palvelutiskin liha tuo kesäasiakkaita ja paistopisteemme käy kesällä todella kuumana.

Uusia hyviä kauppapäiviä saimme pyhistä. Etenkin helatorstain jälkeisen perjantain hienossa säässä oli tunnelma kuin parhaimmillaan juhannuksena.

Kauppias on kaupan puolella lähes koko ajan. Asiakkaat näkevät minua sekä paikan päällä että somessa, jossa olen hyvin aktiivinen.

Facebookin kautta pääsee kurkistamaan myös hieman yksityiselämääni; kerron siellä soutuharrastuksestani, koiristani, niiden kasvatuksesta ja niiden kanssa harrastamisesta. Näistä on virinnyt monta puheenaihetta asiakkaiden kanssa. Ja toki meillä on myynnissä tavanomaista suurempi valikoima koirantarvikkeita ja -ruokia…

Parasta kauppiaan työssä on yrittäjän vapaus ja mahdollisuus tehdä erilaisia asioita ketjun puitteissa. Työ on monipuolista ja ajoittain myös haastavaa. Kesällä on kiirettä ja talvella on pidettävä tiukkaa kulukuria.

Tämän kesän tärkein tavoite on saada asiakasvirta kulkemaan sujuvasti kaupan läpi. Kun kauppa on pieni, saattaa tulla ahdasta.

Vapaa-aikani kuluu pitkälti koirien kanssa: kokeissa, näyttelyissä ja metsällä. Harrastan myös liikuntaa ja talvella hiihdän, kesällä soudan.

Taas on tavoitteena soutaa yksin Sulkavan soutu; 60 kilometrin matka saa harjoittelemaan tavoitteellisesti ympäri vuoden. Ensi viikonloppuna osallistun elämäni ensimmäiseen suunnistuskilpailuun Lappeenrannassa juostavassa Jukolan viestissä Team Kesko -joukkueessa.

Mottoni niin työssä kuin vapaalla onkin, ”älä koskaan luovuta”.