Tero Huhtala, K-citymarket Ruoholahti, Helsinki

Tero Huhtala aloitti kaupan työt jo 15-vuotiaana eikä uravalintaa tarvinnut sen jälkeen miettiä. Kauppiasuransa hän aloitti 1991 K-Ruokapirkassa Hyvinkäällä ja hän on toiminut kauppiaana myös K-marketeissa Hyvinkäällä sekä Espoossa, K-supermarketeissa Espoossa, Mäntsälässä sekä Keravalla ja K-citymarketissa Keravalla. Vuoden 2012 alusta hän on toiminut K-citymarket Ruoholahden kauppiaana Helsingissä.

Kauppiasura…

alkoi kiinnostaa työskennellessäni lukion jälkeen ennen armeijaa pidemmän pätkän kaupassa. Kaupan työt olin aloittanut jo 15-vuotiaana, kun hain Keskossa työskennelleen isäni kannustamana kesätöihin Tehtaankadun K-Lehmuskoskelle eli kivenheiton päähän nykyisestä kauppapaikastani. Isoäitinikin oli toiminut K-kauppiaana, 50-luvulla Järvenpäässä.

En halunnut laittaa kaikkea yhden kortin varaan, vaan opiskelin laskentatoimen yo-merkonomiksi, sainhan samalla kerrytettyä kauppiaan työssäkin tarvittavaa osaamista. Siinä ohessa ja sen jälkeen työskentelin monissa mielenkiintoisissa kaupoissa ja lukuisissa eri työtehtävissä. Suoritin myös kaikki sopivat K-instituutin koulutukset, ja 26-vuotiaana sain ensimmäisen oman kauppapaikkani.

Työni…

ei ole siitä juuri tähän päivään mennessä muuttunut; tykkään olla myymälässä, virittää kauppaa ja rakentaa esittelyjä, vaikka valikoimien laajenemisen myötä aikaa toki menee koko ajan enemmän erilaisiin sopimusneuvotteluihin. Tärkein tehtäväni on kuitenkin myymälän pitäminen mielenkiintoisena ja hyvässä kauppakunnossa.

Pyrin olemaan kaupalla silloin, kun asiakkaatkin ovat. Aamukuudeksi ei kannata tulla tiskejä tekemään, mutta illasta pyrin jäämään mahdollisimman pitkään – tehdäänhän yli puolet kaupasta kello 16.30 jälkeen.

Asiakkaat…

tulevat mielellään ja luontevasti kauppiaansa kanssa juttusille Helsingin keskustassakin. Kuuntelen päivittäin heidän toiveitaan ja ehdotuksiaan, usein käyn pitkiäkin keskusteluja. Asiakkaiden tyytyväisyyden takaamiseksi olen valmis pitämään niin laajaa valikoimaa kuin on mahdollista. Tällä hetkellä artikkelimäärä taitaa olla noin 20 000 hujakoilla.

Markkinointi…

on ketjumarkkinointia höystettynä omalla tähän kauppapaikkaan sopivalla lisäarvotekemisellä, jota toteutamme mahdollisimman vahvasti ja mielenkiintoisesti oli väline sitten printti tai sähköinen. Teemme myös paljon yhteistyötä lähialueen yritysten ja seurojen kanssa, toimimme kaupunkilaisen kyläkaupan tavoin.

Johtajana…

olen päivittäin lähellä henkilökuntaa myymälätyössä. Meillä on elintarvikepuolella töissä noin 50 henkilöä ja näin isossa yrityksessä myös myymäläpäälliköllä ja henkilöstöpäälliköllä on iso rooli henkilöstöjohtamisessa.

Parasta työssäni…

on kaupan tekeminen: ostaminen ja myyminen. Siitä minä tykkään. Kun takana on kaupallisesti onnistunut todella kiireinen päivä, jolloin kaikki on mennyt hyvin ja kauppa on vielä sulkemisaikaankin kunnossa, on todella makea tunne kotiin lähtiessä.

Jaksaminen…

perustuu siihen, että kaupan arki sujuu ja myynti kehittyy odotusten mukaisesti. Henkilökunta on tässäkin kaiken a ja o. Heidän osaamisensa ja jaksamisensa auttaa myös kauppiasta jaksamaan. Sitä kannattaa vaalia.

Toki sellaisistakin perusasioista täytyy tässä iässä huolehtia, että tulee nukuttua riittävästi ja katsottua mitä syö.

Tavoitteita…

minulla on vaikka kuinka paljon. Haluan rakentaa tästä kauppapaikasta äärettömän hyvän ruokakaupan. Siihen liittyy sekä myynnillisiä tavoitteita että lukuisia kehityshankkeita, joihin suunnitelmat on jo tehty seuraavaksi seitsemäksi vuodeksi. Jatkamme valitsemallamme tiellä ja keskitymme niihin asioihin, joissa näemme kehittymisen mahdollisuuksia, kuten ruokaosaamiseen ja sen uudenlaiseen esiin tuomiseen asiakkaille.