Timo Niemelä ja Päivi Ekström, K-Market-kauppiaat Vaasasta

Timo Niemelä on toiminut puolisonsa Päivi Ekströmin kanssa K-Market Suvilahden kauppiaana Vaasassa vuodesta 2015. Kauppiasuransa hän aloitti Vähänkyrön K-marketissa vuonna 2008.

Urani K-ruokakaupassa alkoi 20 vuotta sitten kauppaoppilaitoksen työelämääntutustumisjaksolla, jonka jälkeen tuleva kasvattajakauppiaani kysyi töihin joulukiireiksi. Kun valmistuin seuraavana vuonna merkonomiksi, sain vakituisen paikan. Pian olin kouluttautumassa ruokamyyjäksi ja esimieheksi. Suoritin myös yrittäjän ammattitutkinnon ja aloin haaveilla kauppiasurasta. Vuonna 2008 siitä tuli totta Vähänkyrön K-Market Herkkupadassa ollessani 28-vuotias.

Päivi tuli kauppaani töihin vuonna 2010 ja vuosien saatossa meistä tuli pari. Aloitimme yhdessä kauppiaina K-Market Suvilahdessa helmikuussa 2015. Yhteistyö sujuu hyvin, sillä ajattelemme asioista samaan tapaan. Päivi vastaa teollisesta osastosta, tuuraa osastoilla ja hoitaa jatkuvasti uudistuvan Postin puolen. Minä hoidan konttoriasiat ja pääsääntöisesti heviosaston, joka on kauppamme ylpeydenaihe. Osasto tekee kolmatta vuotta hyvää kehitystä kuten koko kauppakin.

Myynnit nousuun asiakkaita kuuntelemalla

Työurani on ollut juuri sitä, mitä nuoren miehen mielessä oli. Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet ketjun järjestelmissä, jotka ovat kehittyneet mahdottoman paljon. Kiinnostavimmat vaiheet olen kokenut nykyisessä kauppapaikassani. Olemme saaneet myynnit nousemaan asiakkaita kuuntelemalla ja heidän toiveitaan kykyjemme mukaan toteuttamalla.

Viime toukokuussa saimme valmiiksi erittäin onnistuneen uudistuksen, jossa koko myymälä muokattiin uuteen uskoon hyvin nopealla aikataululla pitämättä kauppaa päivääkään kiinni. Saamme Päivin kanssa kiittää loistavaa henkilökuntaamme, joka on ollut jokaisessa hankkeessa mukana 10+ -panoksella. Tunnustuksena työstämme meidät palkittiin ketjun Länsi-Suomen parhaana kauppiaana 2016.

Menestykseen ei saa tuudittautua, vaan kauppaa pitää kehittää jatkuvasti asiakkaita kuunnellen. Meillä ei tingitä tuoreudesta ja palvelu pysyy avainasemassa. Hyödynnämme koko henkilökuntamme kanssa meille annettuja seurannan välineitä ja mietimme koko ajan, mitä vielä voimme tehdä paremmin ja millä osa-alueilla on kehitettävää ja muutettavaa.

Kauppias ohjaa kuin kapellimestari

Kauppiaan työtä voi verrata kapellimestariin, joka ohjaa ja vastaa sinfoniasta, joka tuotetaan yhdessä koko orkesterin kanssa. Tyyliltäni pyrin olemaan rento yhteishengen nostattaja. Olen joustava, mutta tarvittaessa tiukka ja vaativa. Kun kaikilla on kiva tulla töihin, homma toimii ja tulosta saadaan. Sellaisessa yrityksessä on helppo toimia johtajana.

Viihdymme Suvilahdessa todella hyvin. Alue on kasvava ja vaikka lähellä on suurempiakin kauppoja, niin haluamme tarjota asiakkaillemme pääostopaikan mahdollisuuden. Asiakaskuntamme on laaja: nuorista iäkkäämpiin, pienistä talouksista suurperheisiin, sekä suomen- että ruotsin- ja englanninkielisiä kuten myös etnistä asiakaskuntaa. Heille kaikille pyrimme tarjoamaan omanlaisia ratkaisuja jokapäiväisiin ruokaostoksiin ja palveluihin.

Haluamme, että kauppa on meidän näköinen: järjestämme pari kertaa vuodessa tapahtumia joissa olemme vahvasti esillä ja olemme päivittäin asiakkaiden lähellä. Kuuntelemme ja keskustelemme, meillä on aina aikaa vaihtaa kuulumisia työnteon lomassa.

Työn ulkopuolella rentoudumme yhdessä perheen kanssa oleskellen ja kalassa käyden unohtamatta itselleni rakasta mönkijäharrastusta. Kun kaupan asiat putkahtavat mieleen, niistä vaihdetaan ajatuksia ja ratkaisumalleja pohditaan vaikka saunan lauteilla. Puhelimet pidetään auki 24/7. Jos kaupalla hätä tulee, olemme lähellä ja tarvittaessa pikaisesti paikalla.