Tom Eriksson, K-Citymarket-kauppias Salosta

Tom Eriksson on toiminut K-Citymarket-kauppiaana Salossa vuodesta 2006 ja kauppiasuraa on koossa lähes 30 vuotta.

Rakastan työtäni, ilman tätä asennetta ei alalle kannata pyrkiäkään. Kauppiaan olemus, käytös ja suhtautuminen työhön heijastuu henkilökuntaan ja asiakkaat aistivat työilmapiirin jo ulko-ovella, mikä vaikuttaa ostopaikan valintaan.

Salon K-Citymarket on kuudes kauppani. Salolaiset ovat mukavaa, joustavaa ja maanläheistä porukkaa. He haluavat olla mukana kehittämässä kauppaa, ja kertovat minulle niin risut kun ruusutkin. Kauppa on kohtaamispaikka, jossa vaihdetaan kuulumiset myös kauppiaan kanssa.

Huipputiimi

Minulla on työkavereina huipputiimi, joka tekee työnsä pieninä kauppiaina suurella ammattiylpeydellä, sydämellä ja kelloon katsomatta. Minulle jää orkesterin johtaminen eli valmentaminen periaatteella ”Meidän vastuu loppuu asiakkaan suussa”. Siihen kuuluu palavereja, kehityskeskusteluja, henkilökunnan ja asiakkaiden kuulemista sekä numeroiden kautta johtamista.

Kun seuranta on kunnossa, silloin voi ja pitää antaa henkilökunnan toteuttaa itseään osastoillaan! Palkkalistoillamme on myös atk-insinööri, jonka tärkein työ on seurannan rakentaminen ja analysoiminen. Onnistumisia ja kehitettävää on mukava seurata tutkimusten valossa.

Onnistunut remontti

Koko kauppa remontoitiin viime vuonna. Remontti onnistui erinomaisesti – iso kiitos henkilökunnalle sekä yhteistyökumppaneille Keskossa! Käyttötavarasta tuli selkeä ja helppo, ja elintarvikkeen kokonaisuus päivitettiin vastaamaan tämän päivän kulutustottumuksia. Vahvistimme entisestään leipää ja kalaa. Laajat valikoimat ja esillepanotekniikka korostuvat. Saimme myös Postin ja Alkon.

Kun kokonaisuus toimii hyvin, asiakasmäärät ja myynti nousevat. Taitaapa taas tulla sellainen vuosi, että henkilökunnasta koostuva komitea saa päättää, minne suunnataan palkintomatkalle. Olen aika monena vuonna saanut viedä henkilökunnan matkoille, mikä ei tosiaankaan haittaa. Vähintään kerran vuodessa pidän koko Salon Citymarket -perheelle yhteisen tapahtuman. Asiakas näkee meidät kokonaisuutena: olemme niin hyviä tai huonoja kuin heikoin lenkki/osasto.

Positiivista palautetta

Vaikka kauppiasvuosia on paljon, on yhä helppo innostua ja innostaa. Olisiko kovasti muuttuvalla K-ryhmällä tähän osansa? Meille Salon Cittarilaisille on sadellut positiivista palautetta viime aikoina. On myös mukavaa seurata, miten meiltä lähteneet kauppiaat, entiset ”lapseni”, ovat pärjänneet. Suomen nuorin K-kauppias, poikani, on pärjännyt hyvin, mistä olen mielissäni. Hänkin viihtyy hyvin asiakkaiden parissa ja on sopivan itsepäinen.