Tom Hautakangas, K-citymarket Kivihaka Vaasa

Tom Hautakangas aloitti kaupan työt jo 13-vuotiaana kesätöissä. Nyt hän toimii K-citymarket-kauppiaana ja kaikki kolme uran aikana ollutta kauppapaikkaa sijaitsevat viiden kilometrin säteellä.

Kaupan työt aloitin 13-vuotiaana kesätöissä vuonna 1988. Yläasteaikana työskentelin parina iltana ja viikonloppuisin, kauppaopistossa ryhdyin suunnittelemaan kauppiaan uraa. Tässä välissä suoritin lihateollisuuden perusopinnot tutustuen leikkuusta valmistusprosessiin.

Kauppiasvalmennuksen kävin ollessani kauppias Jukka Itkosen palveluksessa Seinäjoen K-supermarketissa 2000-luvun alussa. Pian sain kauppapaikan Vaasasta. K-market Kotitorista tuli kaupallinen korkeakouluni ja sain parissa vuodessa tuta kaikki mahdolliset vastoinkäymiset, mitä kaupan pyörittämisessä voi kuvitella. Sain kuitenkin uskoa omaan tekemiseen ja rohkaistuin ottamaan seuraavan askeleen: ryhdyin perustamaan uudenlaista supertehokasta K-supermarketia.

Tarjous K-citymarketista tuli tästä kolmen vuoden kuluttua. Kauppiasvuosia ei vielä ollut takana montaa, viihdyin Huutoniemessä, koossa oli loistava porukka ja homma toimi. Toisaalta tunsin markkina-alueen  ja ymmärsin, että perheemme kotikaupungissa ei ehkä tulisi toista tällaista tilaisuutta vastaan.

Aloittaessani Kivihaka oli keskellä peltoa, nyt tähän on rakentunut pieni kaupallinen keskittymä. Muutama ketju on vielä tulossa ja sen jälkeen näemme, miten vetovoimaiseksi alue muodostuu. Vastapäätä on iso Prisma, kilometrin päässä Lidl ja toinen tulossa naapuriin.

Erotumme tuoreosaamisella. Liha, kala ja hevi ovat olleet vahvuutemme, ja viime aikoina olemme satsanneet myös leipään. Haluamme olla ykkösvaihtoehto, kun asiakas hakee hieman parempaa.

Asiakaskunnassa korostuvat lapsiperheet, mutta aikuis- ja sinkkutalouksien määrä kasvaa. Ruotsinkielisten osuus on yli puolet. Hyllynreunaetiketit tulevat suomeksi, muu materiaali tehdään itse myös ruotsiksi. Henkilökunta on kaksikielistä. Itse olen oppinut ruotsin työn mukana.

Johtajana haluan olla luotettava, oikeudenmukainen ja reilu. En lupaa enempää kuin pystyn pitämään. En myöskään vaadi enempää, mitä itse pystyisin tekemään. Annan paljon vastuuta sekä valtaa: jokainen osastonhoitaja johtaa osastoaan kuin omaansa ja saa tehdä päätöksiä hyvin vapaasti. Saa kokeilla ja epäonnistuakin. Virheistä opitaan.

Pyrin olemaan mahdollisimman paljon myymälän puolella, varsinkin viikon loppupuolella yritän ehtiä hallinnollisilta töiltä lihatiskille asiakkaita palvelemaan. Lihahuone on oikea kauppiaan terapiapaikka: tykkään tehdä jauhelihaa, leikata pihvejä ja rakentaa tiskiä. Minulle on kunnia-asia, että meidät tunnetaan hyvänä lihakauppana.

Laajensimme aukioloja heti vuoden alusta, ja haemme nyt uutta mallia työntuntien kohdentamiseen. Henkilökulut ovat kasvaneet rutkasti. Onneksi asiakasmäärätkin ovat nousseet ja myynti on kehittynyt.

Parasta työssäni on vapaus tehdä kaupasta oman näköinen. Ja se onnistumisen tunne, kun myynti kasvaa tehtyämme asiat uudella tavalla ja vähän eri lailla kuin kilpailijat. Yrittäminen on omissa käsissä niin hyvässä kuin huonossa. Jos tulee epäonnistumisia, niin siitäkin vastaan itse.

Haastavinta on ajankäyttö, sillä työ imaisee helposti mukaansa. Yritän pitää kiinni yhdestä vapaapäivästä viikossa. Meillä on puolisoni Satu Nevanpään kanssa neljä lasta: Valtteri (14), Sofia (10), Oskari (7) ja Sara (5). Illat menevät harrastuksiin kuskatessa. Omaa kuntoa vaalin käymällä muutaman kerran viikossa heti aamusta punttisalilla. Kun ikää tulee, on entistäkin tärkeämpää pitää huolta terveistä elämäntavoista.

Myös jatkuva osaamisen kehittäminen on ollut minulle aina tärkeää. Pyrin vaalimaan sanontaa: ensimmäinen askel hölmöyteen on pitää itseään viisaana.