Tuomas Reinikainen, Rautia K-maatalous Nivala

Tuomas Reinikainen toimii K-maatalous- ja Rautia-kauppiaana Nivalassa, Reisjärvellä ja Haapajärvellä yhdessä veljensä Topias Reinikaisen kanssa. Jo pienestä poijasta isänsä kaupalla työskennelleet veljekset siirtyivät perheyrityksen johtoon vuosi sitten maaliskuussa.

Pienestä pitäen olen tiennyt haluavani näihin hommiin. Isäukko Tapani Reinikainen aloitti kauppiasuran 1990-luvun alussa, ja me lapset saimme tietysti seurata kaupan tekoa ihan aitiopaikalta. Kesät menivät kaupalla kesätöissä ja sieltä se innostus lähteä itsekin kauppiasuralle alkoi sitten kasvaa. Kokopäivätyöt aloitimme heti lukion jälkeen, ja minä erikoistuin maatalouskauppaan, Topias rautakauppaan. Olemme molemmat suorittaneet kauppiasvalmennukset.

Kolme kauppaamme sijaitsevat Pohjois-Pohjanmaalla Nivalassa, Haapajärvellä ja Reisjärvellä. Kaikki on uudistettu ja remontoitu muutaman viime vuoden aikana. Toimimme ihan maidontuotantoalueen ytimessä eli asiakkaamme ovat pitkälti karjatiloja.

Kilpailu on tiukkaa. Pääkilpailija sulki oman pisteensä Haapajärveltä ja Reisjärveltä, mutta se ei tarkoita, että siellä saisi levätä laakereillaan – päinvastoin. Kuka vaan saa nykyään maailmalta tavaraa niin helposti, että töitä pitää tehdä ja kovasti, jotta onnistuu pitämään asiakkaansa. Palvelun on pelattava tai peli on menetetty! Nivalassa pääkilpailijalla on iso myymälä, ja Ylivieskasta löytyy kovia  kilpailijoita konekauppaan, joten asialla pitää olla ahkerasti, että myynnit saadaan raavittua kasaan. Me vastaamme kilpailuun omalla tiukalla ja aktiivisella, mutta kuitenkin rennolla tekemisellä. Kiviä ei jätetä kääntämättä.

Asiakkaamme ovat erittäin ammattitaitoisia. Meidän on tietysti oltava kaupalla vieläkin ammattitaitoisempia, jotta pystymme antamaan lisäarvoa asiakkaillemme. Suomalainen maatalous on kaikkinensa suuressa myllerryksessä. Tilojen määrä vähenee koko ajan ja jäljelle jäävät tilat puolestaan kasvavat. Se tarkoittaa, että asiakkuudet harvenevat ja yhden asiakkuuden merkityksestä tulee koko ajan tärkeämpi. Asiakkaista on huolehdittava hyvin ja pidettävä tiukasti kiinni.

Parasta K-kauppiaan työssä on vaihtelevuus: voi olla varma, että jokainen päivä on erilainen ja saa olla koko ajan tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa. Haastetta tässä työssä toki tänä päivänä riittää, mutta niinpä niihin riittää myös mielenkiintoa. Kauppiaana haluan olla henkilökunnallemme reilu ja kannustava. Asiakkaat tuntevat minut varmasti iloisena, kovaäänisenä ja ehkä hieman erikoisena höpöttäjänä. Eikös sitä persoonaa pidäkin tuoda esiin!

Työpäivät venyvät usein pitkiksi, mutta iltaisin yritän saada ajatukset aivan muualle. Kuuntelen paljon musiikkia ja soitan pianoa tai sähkökitaraa. Myös televisiosarjoja tulee katsottua, ja niihin on mukava jäädä koukkuun. Ikää on vasta 27 vuotta, joten olen sitä ikäluokkaa, että saatan pelata tietokoneellakin.

Tavoitteena on tottahan toki, että kauppaa pitää saada kehitettyä. Ja ihan mahtavaa olisi onnistua vielä joskus ajamaan joku iso työkone näytille kauppaan sisälle – toistaiseksi se ei kuitenkaan ole tilojen puolesta mahdollista. Mutta aina pitää olla haaveita.

Sanonta, josta minut tunnetaan ehkä kaikkein parhaiten, taitaa olla ”Oisko mittään kaupan tynkää?”