K-ryhmä työllisti 1 800 nuorta nuorisotakuulla

Noin 1 800 nuorisotakuun piiriin kuulunutta työtöntä nuorta aikuista on saanut töitä K-kaupoista Nuorisotakuu K-ryhmässä -ohjelman aikana. Elokuussa 2013 käynnistynyt ja vuoden 2014 lopussa päättynyt ohjelma onnistui K-ryhmässä yli odotusten, kun alkuperäinen tuhannen nuoren tavoite lähes tuplattiin.

Puolet kaikista K-kauppiasyrittäjistä eli lähes 600 kauppiasta työllisti nuorisotakuun piiriin kuuluvia nuoria eri puolilla Suomea. Eniten nuoria työllistyi ruokakauppoihin. Nuoria työllistyi myös K-ryhmän rauta- ja erikoiskaupan sekä auto- ja konekaupan työtehtäviin

”Nuorisotakuu toimii, kun siihen ollaan valmiita panostamaan. Keskeistä onnistumisessa oli myös tiivis ja mutkaton yhteistyö työnantajien ja TE-toimistojen välillä. Asetimme ohjelmamme tavoitteeksi tuhat työllistettyä nuorta, mikä ylittyi reilusti. K-kauppiaat ja Kesko tytäryhtiöineen ovat sitoutuneet vahvasti nuorten työllistämiseen”, Keskon henkilöstöstä vastaava johtaja Matti Mettälä toteaa.

K-ryhmän kauppiaat ja kaupat hyödynsivät ohjelman aikana eri työllistämisvaihtoehtoja tarjoten nuorille työsuhteiden lisäksi myös oppisopimuskoulutuspaikkoja ja työkokeiluja.

”Nuorten työllistäminen on luonnollinen osa K-ryhmän vastuullista toimintaa. Erityisen ilahduttavaa on, että ohjelman aikana oppisopimuspaikkojen määrä kasvoi kaupoissamme merkittävästi”, Mettälä toteaa tyytyväisenä.

”Nuorille tarjottava mahdollisuus”

”Nuorille on tarjottava mahdollisuus” on Järvenpään K-rauta-kauppias Taina Källin motto nuorten palkkaamiseksi. Hän tekee yhteistyötä muun muassa Järvenpään kaupungin nuoriso- ja työllisyysyksikön kanssa.

”Eräskin tyttö tuli aluksi töihin kassalle ja siirtyi siitä kahvilan puolelle vakituiseen työpaikkaan. Nyt hän on opiskellut työnsä ohessa kokiksi”, kauppias kertoo iloisen esimerkin.

Kauppias kiittelee myös Nuorisotakuu K-ryhmässä -ohjelman nuorisotakuu-koordinaattorilta saamaansa tukea palkkatukeen liittyvissä kysymyksissä. Avun merkitys on ollut oleellinen nuorten palkkauspäätöksiä tehtäessä. Nuorisotakuu-koordinaattorin apu ja nuorten palkkaamiseen liittyvä asiantuntemus ovat myös jatkossa Keskon esimiesten ja K-kauppiaiden käytettävissä.

K-ryhmän kaupat ovat merkittävä nuorten työllistäjä. Yhteensä noin 12 000 alle 30-vuotiasta nuorta ja aikuista sai työtä K-ryhmän kaupoista elokuun 2013 ja joulukuun 2014 välisenä aikana.

Lisätietoja: Nuorisotakuu-koordinaattori Johanna Kinnunen, K-kauppiasliitto, puh. 050 342 7860

Kuvassa Rauman K-citymarketista vakituisen työpaikan nuorisotakuun avulla saanut Susanna.

K-kauppiasliiton vuosikokouksessa 2024 jaetut huomionosoitukset

K-kauppiasliiton vuosikokouksessa la 23.3.2024 jaettiin ansioituneille K-kauppiaille ja muille K-ryhmäläisille huomionosoituksia. Katso kaikki huomionosoitusten saajat.

K-ryhmän vuoden kasvattajakauppiaat ovat Juha ja Reetta Nissinen Kuopiosta sekä Jarmo Turunen Espoosta

Kauppiaspari Juha ja Reetta Nissinen K-Supermarket Veljmiehestä Kuopiosta sekä Jarmo Turunen K-Rauta Espoon Keskuksesta ovat K-ryhmän vuoden 2023 kasvattajakauppiaat.

Diplomikauppiaan arvonimi seitsemälle K-kauppiasyrittäjälle

K-kauppiasliiton hallitus on myöntänyt seitsemälle K-kauppiasyrittäjälle diplomikauppiaan arvonimen.