K-kauppias

Suomessa toimii 1 100 itsenäistä K-kauppiasyrittäjää ruoka-, rauta- ja erikoiskaupan aloilla. K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon johtamissa vähittäiskauppaketjuissa.

Suomessa kaikissa K-ryhmän ruoka-, rauta- ja erikoiskaupoissa toimii itsenäinen K-kauppiasyrittäjä.

K-kauppiasyrittäjä vastaa kauppansa asiakastyytyväisyydestä, tuotevalikoimasta, hinnoittelusta, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun heidän toiveitaan kuunnellen.

K-kauppiasyrittäjyys lukuina

Yhteensä 1 083 K-kauppiasyrittäjää (1.1.2022)

• Ruokakauppiaita 902
  • Rautakauppiaita 118
  • Erikoiskauppiaita (urheilu) 56
  • *Naisia 24 %
  • Keski-ikä 48 vuotta
  • Nuorin 25 vuotta, vanhin 84
  • K-kauppiasuran pituus keskimäärin 14 vuotta
  • Vuonna 2021 aloitti 56 uutta K-kauppiasyrittäjää.

* Todellisuudessa naiskauppiaiden määrä on suurempi, koska suurin osa K-kaupoista on perheyrityksiä, joissa molemmat puolisot työskentelevät K-kauppiaina. Prosenttiluku 24 % kertoo sen määrän K-kauppoja, joissa K-kauppiasoikeudet ovat naisen nimissä.

Vastuullista K-yrittäjyyttä

K-ryhmä eli K-kauppiaat ja Kesko työllistävät yhteensä 39 000 henkilöä kahdeksassa maassa, ja K-kauppiaiden palveluksessa heistä on 22 000 eri puolilla Suomea. K-ryhmä on myös merkittävä nuorten työllistäjä, esim. kesäisin K-kaupoissa työskentelee 6 000 kesätyöntekijää

K-Rauta Riihimäen kauppias Vesa Hautamäki.

K-kauppiaat ovat merkittäviä toimijoita omalla paikkakunnallaan. K-kauppiaiden suorat tavaraostot maakunnista olivat lähes 598 miljoonaa euroa vuonna 2021. Samana vuonna K-kauppiaat maksoivat palkkaa henkilökunnalleen yhteensä yli 519 miljoonaa euroa, ja veroja *363 miljoonaa euroa.

*K-kauppiaiden maksamat verot pitävät sisällään tuloverot (69,7 milj. euroa), arvonlisäverot (87,0 milj. euroa) sekä ennakonpidätykset palkoista ja työnantajan maksamat pakolliset sosiaaliturva- ja eläkemaksut (206,4 milj. euroa).

K-kauppiasyrittäjäksi

Suomessa kaikissa K-ryhmän ruoka- ja rautakaupoissa toimii itsenäinen K-kauppiasyrittäjä. Tältä sivulta löydät lisätietoa K-kauppiasyrittäjyydestä ja K-kauppiasvalmennuksesta.

Rakkaudesta lajiin

Pitkäaikainen ja ammattitaitoinen henkilökuntamme on suurin vahvuutemme, kertovat Intersport Eastonin kauppiaat Tiia ja Jyrki Mollgren.

Korona osoitti yhteistyön voiman

Kun Pilvi Pääskynen aloitti kauppiasuransa, hän ei voinut kuvitellakaan, minkälainen vuosi oli edessä. Yhteistyön voimalla kaikesta selvittiin.

Ajankohtaiset nostot

110 vuotta menestyksellistä K-kauppiasyrittäjyyttä

K-kauppiasliitto täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Tampereen Palokunnantalolle kokoontuneet maakauppiaat päättivät aloittaa järjestäytyneen yhteistyön liiketoimintansa edistämiseksi ja etujensa ajamiseksi 11. elokuuta 1912. Maakauppiasliiton perustaminen vauhditti yksityisen vähittäiskaupan kehittymistä ja loi perustan myös K-ryhmän rakentumiselle, kirjoittaa K-kauppiasliiton toimitusjohtaja Jaana Hertsberg blogissaan.