Siirry sisältöön
Ajankohtaista

Tervetuloa katsomaan some- ja mediaviestinnän koulutusten tallenteita

03.02.2022

Kaipaatko apua somen perustoimintoihin tai suunnitelmalliseen sisällöntuotantoon? Kauppiaiden viestintäkoulutusten tallenteet katsottavissa oheisten linkkien kautta.


Somekoulutusten tallenteet 2024

Facebook- ja Instagram-markkinoinnin perusteet 21.3.2024

Tallenne, kesto 1 h 34 min
Koulutusmateriaalin saat auki tästä

Facebook- ja Instagram-markkinoinnin perusteet -koulutuksessa opit Facebookin Mainosten hallinta (Ads Manager) -työkalulla toteutettavan maksullisen mainonnan ostamisen perusteet.

Koulutuksessa käydään läpi Facebookin ja Instagramin ostetun näkyvyyden perusteet ja miten näiden kanavien algoritmit toimivat myös orgaanisen näkyvyyden osalta. Lisäksi käsitellään kohdentamisen mahdollisuuksia ja annetaan vinkkejä, miten löydät kanavista parhaiten oman kohderyhmäsi.

Koulutuksen sisältö:

  • Facebook- ja Instagram-mainonnan perusteet uudelle mainostajalle
  • Mainosten kohdentamisen perusteet Mainosten hallinta -työkalulla
  • Vinkkejä Facebook- ja Instagram-mainonnan suunnitteluun
  • Facebook- ja Instagram-mainonnan tulosten analysointi

Mediaviestinnän koulutus 2023

Näin asioit onnistuneesti median kanssa 28.11.2023

Tule mukaan rakentamaan yhdessä K-ryhmän ja K-kauppojen hyvää mainetta sekä lisäämään asiakkaiden kiinnostusta omaa kauppaa kohtaan! Kouluttajina toimivat Sara Lindström ja Ville Blåfield konsulttiyhtiö Milttonilta yhdessä Keskon asiantuntijoiden kanssa.

Tavoite

Media on tehokas väline rakentaa mainetta ja lisätä myyntiä. Siksi kauppiaan kannattaa tietää perusasiat siitä, miten lööppeihin päästään sekä siitä, miten niistä tarvittaessa päästään pois.

Koulutuksessa kuulet käytännönläheisiä ja helppoja vinkkejä siihen, miten asioida median kanssa, lähestyä toimittajia ja muotoilla helposti kiinnostavia juttuaiheita. Lisäksi kerromme, miten vältetään kriisit, somekohut ja muut haastavat viestintätilanteet ja mitä sitten tehdään, jos sellainen kuitenkin kaikesta varautumisesta huolimatta sattuu osumaan kohdalle.

Tallenne, kesto 1 h 6 min Koulutuksen materiaali löytyy täältä

Somekoulutusten tallenteet 2023

Strateginen sisällöntuotanto TikTokissa 16.11.2023

Strateginen sisällöntuotanto TikTokissa -koulutuksen tavoitteena on tuoda TikTok uutena kanavana osaksi arjen sometekemistä. Koulutuksessa käydään läpi TikTokin erityispiireet ja millainen tekemisen strategia sinne kannattaa rakentaa, peilaten oman kaupan liikeideaan.

Kouluttajana on Erika Danielsson sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kuriolta yhdessä Keskon asiantuntijoiden kanssa.

Koulutuksen sisältö:

  • TikTok kanavana: erityispiirteet
  • Strategia sometekemisen pohjana
  • Käytännön esimerkkejä ja vinkkejä
  • Johdonmukainen sisällöntuotanto: kuvaa, videota, graafista
  • Kanavan ajankohtaiset uutuudet, päivitykset ja ominaisuudet

Tallenne, kesto 49 min Koulutuksen materiaali löytyy täältä

Somemarkkinoinnin perusteet 11.10.2023

Sosiaalinen media on kaupan liiketoiminnan tukena ja asiakassuhteita rakentamassa. Koulutuksen tavoitteena on antaa K-kauppiaalle valmiudet toimia tavoitteellisesti yritys-Facebookissa ja -Instagramissa. Ymmärrät, miksi olemme yrityksenä mukana sosiaalisessa mediassa, miten tavoitteellistat kaupan some-tilit ja minkälaisia asioita on hyvä ottaa huomioon yritystilinä toimimisessa. Tämä koulutus tallennetaan.

Kouluttajina toimivat Noora ja Erika sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kuriolta yhdessä Keskon asiantuntijan kanssa.

Koulutuksen sisältö:

  • Miksi olemme K-kauppiaina somessa?
  • Miten innostat oman henkilöstön mukaan someen?
  • Näin teet tavoitteellista somea – resursointi, budjetointi, sometiimi.
  • Some-tilien perustamisen ja hallinnoinnin tärkeät huomiot
  • Datan hyödyntäminen some- markkinoinnissa
  • Työnantajamielikuva

Tallenne, kesto 1 tunti Koulutuksen materiaali löytyy täältä

Strateginen sisällöntuotanto Facebookissa ja Instagramissa 26.9.2023

Strateginen sisällöntuotanto Facebookissa ja Instagramissa –koulutuksen tavoitteena on valmentaa K-kauppiaita yhä varmemmiksi sometekijöiksi. Laadukas ja tuloksellinen sometekeminen pohjautuu strategiaan ja kiinnostavaan sisältöön. Koulutuksessa käymme yhdessä läpi miten oman kaupan liikeidean voi peilata sisältökonsepteiksi, sisältökonseptit viedä osaksi vuosisuunnittelua ja lopulta postata sisältöinä kanaviin. Tämä koulutus sopii Facebookin ja Instagramin aktiivisille käyttäjille, jotka haluavat viedä tekemisensä seuraavalle tasolle.

Kouluttajina toimivat Sofia ja Erika sosiaalisen median asiantuntijatoimisto Kuriolta yhdessä Keskon asiantuntijoiden kanssa.

Koulutuksen sisältö:

  • Strategia sometekemisen pohjana
  • Sisältökonseptit peilaten omaan liikeideaan: mitä, miten ja miksi
  • Johdonmukainen sisällöntuotanto: kuvaa, videota, graafista – vuosi- ja kuukausitasoinen suunnitelmallisuus tukena
  • Kanavien erityispiirteet (mm. Instagram Reels, live-lähetykset)
  • Kanavien ajankohtaiset uutuudet, päivitykset ja ominaisuudet

Tallenne, kesto 53 min Koulutuksen materiaali löytyy täältä

Näin luot ja julkaiset lyhytvideosisältöä 29.3.2023

Tässä valmennuksessa perehdytään käytännöntasolla lyhyiden videoiden luomiseen. Mistä lähtökohdista suunnittelu kannattaa aloittaa, minkälaista materiaalia kuvata ja luodaan alusta asti yksi TikTok sisältö sovelluksen omaa editoria käyttäen. Koulutuksessa Kurion kouluttaja näyttää konkreettisesti esimerkkiä ja valmennuksessa on mahdollisuus harjoitella samaan aikaan oman sisällön avulla. 

Valmennuksen sisältö:

  • Lyhytvideon tekeminen yhdessä kouluttajan kanssa
  • Kanavakohtaisten (Facebook ja Instagram) erojen nostot.

Tallenne, kesto 1 tunti

Mikä trendaa Metassa? Facebookin ja Instagramin ajankohtaiset 22.2.2023

Mikä trendaa Metassa? Facebookin ja Instagramin ajankohtaiset -koulutuksen tavoitteena on valmentaa K-kauppiaita ja kauppojen some-vastaavia henkilöitä yhä varmemmiksi omassa roolissaan. Tässä valmennuksessa päivitetään viimeisimmät kanavakohtaiset trendit, vaatimukset ja ajankohtaiset ominaisuudet. Lisäksi valmennukseen poimitaan kattavasti sisältöesimerkkejä läpi omien ketjujen. Tunnin valmennuksen jälkeen olet ajan tasalla siitä, millainen sisältö ja minkälaisilla lainalaisuuksilla Metan kanavissa (Instagramissa ja Facebookissa) toimii parhaiten – saat heti käytäntöön vietäviä vinkkejä! Koulutuksessa vierailee myös K-Market Siltiksen kauppiaat.

Tallenne, kesto 1 tunti

Hakukonemarkkinoinnin koulutustallenteet 2023

Google Ads hakusanamainonta käytännössä 14.3.2023

Mitä on hakusanamainontaa tehdään käytännössä? Googlen puoleen käännytään, kun etsitään tekemistä, ostettavaa tai paikkoja. Mainoksesi voi näkyä Googlessa juuri silloin, kun käyttäjät hakevat tarjoamiesi kaltaisia tuotteita tai palveluja. Hyvin ajoitettu, tietokoneelta tai mobiililaitteelta nähty mainos voi tuoda yrityksellesi arvokkaita asiakkaita.

Valmennuksen sisältö:

  • Miten luoda Google Ads tili ja ensimmäinen kampanja
  • Parhaat käytänteet kampanjoiden luomiseen

Tallenne, kesto 59 min

Google Ads hakusanamainonnan perusteet 9.3.2023

Mitä on hakusanamainonta? Tässä koulutuksessa opit millaisia mahdollisuuksia Google Ads tarjoaa kaupallesi paikallisessa digitaalisessa markkinoinnissa. Ymmärrät mitä asioita tehdään jo keskitetysti ketjun toimesta jokaisen kaupan puolesta ja saat inspiraatiota miten erottautua Google –näkyvyydessä juuri omalla paikallisella kilpailuvaltilla.

Valmennuksen sisältö:

  • Mitä on hakusanamainonta
  • Miten Google Ads toimii
  • Lyhyt katsaus Keskon hakusanamainontaan (mitä jo tehdään ketjutasolla)

Tallenne, kesto 56 min

Google Business Profile 1.3.2023

Mikä on Googlen yritysprofiili? Tule oppimaan miten muutat Google Hausta ja Mapsista yrityksesi löytäneet käyttäjät asiakkaiksesi maksuttomalla (kauppasi tai palvelualueesi) Yritysprofiililla. Tee profiilistasi yksilöllinen muun muassa kuvien, tarjousten ja postausten avulla

Valmennuksen sisältö:

  • Googlen Yritysprofiili -alustan esittely ja sen tarjoamat mahdollisuudet
  • Mitä tehdään jo ketjuohjatusti
  • Parhaat käytännöt GBP:n hyödyntämiseen kauppiasnäkö-kulmasta (käytännönläheinen

Tallenne, kesto 41 min

Facebook ja Instagran (=Meta) käyttökoulutusten tallenteet 2022

Meta Business Managerin ja Business Suiten käyttökoulutus

Koulutuksen tavoitteena on opastaa Meta Business Suiten käyttöön ja ottamaan työkalusta kaikki hyödyt irti. Koulutus on muodoltaan käyttökoulutus eli hyvin käytännönläheinen opastus Business Suiten käyttöön. Kouluttajana tässä teemassa on sosiaalisen median asiantuntija Sara Kuusivuo.

Valmennuksen sisältö:

  • Miten kirjaudutaan sisään (tilin perustaminen ja tietojen syöttäminen)
  • Mistä työkalussa on kyse ja mitä siellä voi tehdä
  • Postilaatikko
  • Mainokset (Ads center)
  • Kävijätietojen ja sisältöjen menestymisen seuranta
  • Sivun asetukset
  • Sivun roolit
  • Uusi sivukokemus
  •  Instagramin yhdistäminen Facebookiin​​​​​​​

Mainokset ja Ads manager Facebookissa/Instagramissa (Mainosten teko ja tulosten tarkastelu)

Koulutuksen tavoitteena on opastaa mainoksen tekeminen Metan Facebookkiin ja Instagramiin. Koulutus on muodoltaan käyttökoulutus eli hyvin käytännönläheinen opastus mainosten tekemiseen. Kouluttajana tässä teemassa on sosiaalisen median asiantuntija Sara Kuusivuo.

Valmennuksen sisältö:

  • Mainostilin luominen ja sen käyttöoikeudet​
  • Miksi ja milloin käyttää maksettua mainontaa?​
  • Mainosten luominen: ​
    • Meta Business Suiten mainoskeskus vs. Ads Manager eli Mainosten hallinta -työkalu ​
    • Tavoitteet​
    • Kohdentaminen​
    • Eri mainosmuodot ylätasolla (aiempi julkaisu, kuva, video, karuselli)​
    • Tulosten seuraaminen​

Kelat ja tarinat (Story & Reels)– nykyisin sekä Instagramissa että Facebookissa!​ 

Koulutuksen tavoitteena on opastaa mainoksen tekeminen Metan Facebookkiin ja Instagramiin. Koulutus on muodoltaan käyttökoulutus eli hyvin käytännönläheinen opastus mainosten tekemiseen. Kouluttajana tässä teemassa on sosiaalisen median asiantuntija Sara Kuusivuo.

Valmennuksen sisältö:

  • Stoorit (toisilta nimiltään storiesit, tarinat)
    • Perusfaktat – opiskele itsenäisesti tarvittaessa
    • Sisällön koostaminen
    • Aktivoivat & muut hyödylliset ominaisuudet
    • Kohokohdat
    • Arkisto ja analytiikka
    • Pro Tipsit: brändivärien käyttö & musiikit
  • Reelsit (kelat, lyhyet videot)
    • Perusfaktat
    • Reels vs Tiktok
    • Kuvaus
    • Editointi
    • Julkaisu
    • Pro Tipsit: viraalit musiikit, äänitehosteet, oman
    • ääniraidan hyödyntäminen
  • Esimerkit
    • Yksinkertaisen reelsin teko
    • Muiden kauppojen reelsejä
    • Sisältöideoita​​​​​​​