Korottamalla alkoholi- ja tupakkaostosten yhteydessä tehtävien ikätarkastusten viiteikää, kauppa haluaa korostaa näiden tuoteryhmien ikärajavalvonnan tärkeyttä.
Tavoitteena on estää kokonaan alkoholin ja tupakan myynti alaikäisille
Päivittäistavarakauppa haluaa osaltaan varmistaa, ettei alkoholia tai tupakkaa päädy lasten ja nuorten käyttöön. Tavoitteena on estää kokonaan alkoholin ja tupakkatuotteiden myynti alaikäisille. Tiukka tavoite edellyttää, että ikä tarkastetaan entistä useammin myös täysi-ikäisiltä.
Viiteiän korotus on jatkoa kaupan aiemmille omille toimille ikärajavalvonnan tehostamiseksi. Ikärajavalvontaa varten on luotu muun muassa ikärajapassi-koulutus, jonka on suorittanut jo yli 60 000 kaupan kassatehtävissä työskentelevää henkilöä ja alan opiskelijaa.
Tammikuussa voimaan tuleva uudistus on päivittäistavarakaupan omaan ikärajavalvontaan liittyvän ohjeistuksen muutos. Tuotteiden lakisääteiset myynti-ikärajat eivät ole muuttuneet, vaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita myydään jatkossakin 18 vuotta täyttäneille asiakkaille, jotka pyydettäessä voivat todistaa ikänsä.
Uudistus koskee Päivittäistavarakauppa ry PTY:n jäsenyrityksiä, jotka edustavat noin 98 % osuutta Suomen päivittäistavaramarkkinoista. PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Ruokakesko Oy, Suomen Lähikauppa Oy, Lidl Suomi Ky, Stockmann Oyj, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy Aarnio, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy sekä K-kauppiasliitto ry.