K-kauppiasyrittäjyyttä Tohmajärvellä jo 80 vuotta

Joulukuun 2 päivänä on kulunut päivälleen 80 vuotta siitä, kun Maria Karmakka perusti Karmakan kaupan Kemien kylään Tohmajärvelle Pohjois-Karjalaan. Moni vanhemman polven tohmajärveläinen muistaa yhä maantien mutkassa sijainneen pienen sekatavarakaupan ominaistuoksuineen.

Nykyinen K-kauppias Taru Tiilikainen jatkaa isoäitinsä Marian jalanjäljissä kauppiasyrittäjänä. Tarun kauppiasura alkoi K-market Tiilikaisen ohjaksissa vuonna 1981.

Tarun vanhemmat Ilkka ja Veera Tiilikainen uudistivat ja rakensivat kauppansa uudelle paremmalle paikalle. Sittemmin Taru on laajentanut ja uudistanut K-marketin kunnan keskustassa nykyaikaiseksi monipuoliseksi K-ruokakaupaksi.

Taru aloitti kesätyöt perheen kaupassa 14-vuotiaana ja työskenteli siellä oppikoulun jälkeen muutaman vuoden. Kun hän aloitti Joensuussa kauppaopiston, viikonloput ja kesät kuluivat silti Tohmajärvellä.

”Tulin joka viikonloppu Joensuusta töihin ja tein mainokset viikoksi eteenpäin – ne tehtiin silloin käsin. Sain siitä palkkaa 50 markkaa ja sunnuntai-iltana eväskassin mukaan”, Taru kertoo. Tarun neljästä sisaruksesta kaksi isosiskoa lähti aikanaan maailmalle. ”Sovin isän kanssa, että minusta tulee kauppias”, Taru kertoo. Kesken Tarun opintojen isä menehtyi tapaturmaisesti vain 53-vuotiaana.

”Äidiltä ja isältä sain ohjeet ja arvot kauppiuuteen. Rehtiys, vastuullisuus ja työnteko ovat aina olleet meillä tärkeitä. Kauppapaikasta ja henkilökunnasta on aina pidetty huolta”, Taru kertoo.

Venäläisistä piristystä kaupankäyntiin

Paljon on ehtinyt tapahtua. 1986 kauppaa laajennettiin, 1993 sitä muutettiin, 2003-04 tehtiin uusi laajennus. ”Merkittävimmät muutokset ovat kuitenkin olleet aukiolojen huomattava pidennys sekä sunnuntaiaukiolojen vapautuminen”, kauppias toteaa.

K-market Tiilikainen sijaitsee 20 kilometriä Venäjän rajalta. Niiralan raja-asema on avoinna ympäri vuorokauden, ja rajan ylittäjiä on vuosittain yli miljoona. ”Raja tuo alle viidentuhannen asukkaan kuntaamme lisää ostovoimaa. Paikkakuntalaiset ovat suurin asiakasryhmämme, mutta venäläiset ja muut matkalaiset tuovat hyvän lisän”, Taru toteaa. ”Meidän vahvuutemme on ammattitaitoinen ja palvelualtis henkilökuntamme sekä ajan tasalla oleva K-marketimme”, hän näkee.

Kuvassa ovat Taru Tiilikainen Oy:n omistajat Veli-Ilkka Tiilikainen (vas.), Tarun lapset Pekka ja Pilvi Pääskynen sekä K-kauppias Taru Tiilikainen. Kuva: Tuukka Pakarinen.

Suomessa toimii noin 1 200 itsenäistä K-kauppiasyrittäjää ruoka-, rauta-, maatalous ja erikoiskaupan aloilla. K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon johtamissa vähittäiskauppaketjuissa. Suomessa kaikissa K-ryhmän ruoka- ja rautakaupoissa toimii itsenäinen K-kauppiasyrittäjä.