Idea 11–15-vuotiaiden koululaisten loma-ajan Pop up -torista muhi kauppias Suvi Pirkolan mielessä jo vuosi sitten, mutta silloin se ei vielä ottanut tulta alleen. Kun koronan vuoksi muita tapahtumia ei kaupalla voinut järjestää, Suvi päätti, että tämä projekti toteutetaan. Myyntipöydät teki paikallinen ammattioppilaitos oppilastyönä ja sitten sana lähti somessa kiertämään.
Nuorten työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittämisestä on tullut Suville kauppiasvuosien aikana sydämen asia. Tänä vuonna Suomen yrittäjäkasvatusverkosto palkitsi hänet vuoden Yes-kummina, joka edistää nuorten yrittäjyystaitoja yhteistyössä oppilaitosten kanssa.
Lapset varasivat Pop up -myyntipöydän itselleen netistä, ja pisimmillään omia tuotteita sai myydä 12 päivän ajan. Juhannuksen alla Pop up -torilla oli myyty jo yksilöllisesti maalattuja tennareita, leivonnaisia ja koruja. Ennen kuin myyntityön saattoi aloittaa, kauppias edellytti myyjiltä liiketoimintasuunnitelmaa.
– Liiketoimintasuunnitelmassa kävimme läpi Pop up -torin toiminnan periaatteet yhdessä lapsen ja tämän vanhempien kanssa. Lisäksi varmistin, ettei lapsi myy tuotteitaan liian halvalla, vaan saa tekemästään työstä asiallisen korvauksen, Suvi kertoo.
Ensimmäisenä yrittäjänä Pop up -torille uskaltautui Neela Hamed (10), jolla oli myynnissä oman NEAMED-korusarjansa korvakoruja. Sarjaan kuuluu valikoima Fimo-askartelumassasta tehtyjä nappi- ja roikkuvia korvakoruja, piristysruiskeena hauskoja jäätelötötterö- ja tikkujäätelökorviksia. Neela on miettinyt tarkkaan brändinsä kirjoitusasun fontteineen ja logon sommittelun pakkaukseen. Hän tekee taustat tietokoneella, tulostaa ne pahville ja leikkaa sopivan kokoisiksi.
– Korujen tekeminen on intohimoni, hän kertoo.
Kaikki lähti liikkeelle kuitenkin sattumasta.
– Olimme ostamassa äidin kanssa pöytäliinaa, kun näin kaupassa Fimo-askartelumassaa. Ostimme sitä ja huomasin, että tykkään ihan hirveästi tehdä siitä koruja, Neela kertoo.
Värikkään massan Neela laittaa muotteihin, paistaa ne ja lopuksi hioo korut. Sitten hän kiinnittää korvakorujen pidikkeet ja tuote on valmis. Aikaa korvakoruparin tekemiseen paistoaikoineen menee runsaat kaksi tuntia.
Neela sanoo, että hän on Suville kiitollinen, kun sai tulla myymään korujaan kaupan Pop up -torille, sillä kauppa kävi myyntipisteessä hyvin. Ensimmäisenä päivänä tuotteet loppuivat ja uusia piti valmistaa seuraavan päivän myyntiin pitkälle iltayöhön. Suosituimmat värivaihtoehdot vihreä ja punainen loppuivat myyntiaikana toistamiseen.
Kaupalla asiakkaiden antama palaute nuorten Pop up -torista oli pelkästään myönteistä. Suvi arveleekin, että hänen Pop up -torista saamaansa mainehyötyä on vaikeaa edes arvottaa.
– Tärkeintä tietenkin oli, että lapset ja nuoret saivat kesälomaviikoilleen mielekästä tekemistä, hän painottaa.
Jo ensimmäisen Pop up -torin kokemukset vakuuttivat Suvin siitä, että toripöydät tulevat kaupan edustalle myös ensi kesänä. Mielessä muhii myös ideoita toiminnan kehittämiseksi.
Tuleeko Neelasta tulevaisuudessa korusuunnittelija? Sitä hän ei vielä tiedä, sillä tällä hetkellä lakiasiat kiinnostavat enemmän.
– Ehkä tämä korujenteko voisi olla sellainen sivubisness, hän tuumaa.
> K-kauppiasliitto on mukana Yrittäjän päivän yhteistyöverkostossa. Lue lisää 5.9.2021 vietettävästä Yrittäjän päivästä: https://yrittajanpaiva.fi/
(Teksti on julkaistu alun perin Kauppias-lehdessä. Teksti: Tanja Ruotsi | Kuva: Mikko Käkelä)