”Meillä on erittäin sitoutunut ja kokenut henkilökunta, joka on ymmärtänyt kaupan kehittämisen tärkeyden. Monet ovat olleet koko työelämänsä meillä töissä. Olemme kehittäneet kauppaa tiiminä ja tämä palkinto kuuluukin koko tiimille”, kauppias Antti Öystilä sanoo.
Vuonna 2010 kaupassa ryhdyttiin tekemään konseptiuudistusta pala palalta. Nyt kauppa on saatu rakennettua sellaiseen malliin, että se vastaa toiminnoiltaan nykyajan asiakkaan tarpeisiin.
”Erityisen iloisia olemme siitä, että asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä palveluihimme. Tällä tiellä on hyvä jatkaa”, kauppias toteaa.
Vuoden ketjukaupalta edellytetään aktiivista otetta ketjun yhteisten kehityskohteiden eteenpäin viemiseen ja asiakaspalveluun. Valintakriteereissä on pyritty siihen, että kauppa voi tulla valituksi kokoluokasta riippumatta.
Öystilä Oy:n on perustanut Antin isoisä Gunnar Öystilä vuonna 1948. Yrityksessä on tällä hetkellä 12 vakituista työntekijää.
Ammattitaitoisen myyjän rooli korostuu
Antti siirtyi virallisesti kauppiaaksi isänsä Ilpo Öystilän tilalle viime vuonna, kun kaupassa tehtiin virallinen sukupolvenvaihdos.
”Olen kuitenkin ollut vetovastuussa jo jonkin aikaa. Roolit sovittiin hyvissä ajoin niin, ettei talossa ole kahta johtajaa. Isäni on kuitenkin edelleen mukana henkisenä tukena.”
Antin avovaimo Mira Meriläinen hoitaa kaupassa konttoria ja osallistuu kaupan pyörittämiseen.
Asiakkaat tulevat Lieksassa lähinnä oman kunnan alueelta. Eniten on sisustajia ja remontoijia, uudisrakentaminen on kunnassa vähäisempää.
Öystilä näkee, ettei kivajalkarautakauppa tule häviämään rautakaupan verkkokauppojen alle tulevaisuudessakaan, vaikka joissain tuoteryhmissä verkkokauppa on varmaankin todellinen haastaja.
”Asiakkaat eivät yleensä hae kaupasta pelkkää tuotetta, vaan isompaa kokonaisratkaisua. Asiakas ei itsekään välttämättä tiedä, mitä kaikkea hän tarvitsee projektiin, joten ammattitaitoisen myyjän rooli korostuu, sillä hän tuntee alan viimeisimmät säädökset ja tuotteet”, Öystilä kiteyttää.