Sponsorointi rakentaa paikallisidentiteettiä Kellokoskella

K-kauppiaat sponsoroivat aktiivisesti. Suurempien keskustojen ja paikallislehtien jakelualueiden katveessa sijaitsevan K-Supermarket Kellokosken kauppias Jukka Nuutinen on tehnyt päätöksen käyttää lähes kaikki mainontaan korvamerkityt eurot kylän tapahtumien ja järjestöjen tukemiseen.

– Kylällä on aktiivista yhdistystekemistä ja järjestöjä sekä yleensäkin tiivistä me-henkeä. Sponsorointia olen tehnyt koko tässä kauppiaana olemisen ajan, se on luontevaa kylän keskellä töröttävälle kaupalle, mutta olen lisännyt sitä viime aikoina voimakkaasti, K-Supermarket Kellokosken kauppias Jukka Nuutinen sanoo.

Lista Nuutisen tukemista kohteista on pitkä: Kellokosken eläkeläiset, paikallinen perinneyhdistys, Lions Club ja Annat, MLL, jalkapallo-, jääkiekko- ja salibandyjuniorit, useat koulut, yksittäiset luokat ja vanhempaintoimikunnat…

– Kymmenellä makkarapaketilla ja sadalla kahvikupilla ei osteta ensimmäistäkään lehtimainosta, mutta vaikkapa vapaaehtoisvoimin toimivien paikallisten Lions Clubin Annojen järjestämään lasten Prinsessa-päivään laatikollisella pinkkejä donitseja on jo huomattavan suuri merkitys, Nuutinen pohtii.

Sponsorointi on Nuutisen mukaan huomioitu hyvin: Kellokosken kaltaisella paikkakunnalla puskaradio toimii ja sponsorointi saattaa vaikuttaa ostospaikan valintaan pitkään ja vahvasti. Erityisesti kauppiaan mieltä lämmitti viime vuonna Me kellokoskelaiset ry:ltä saatu kunniakirja vahvasta kotiseututyön tuesta.

– Tähän kunniakirjaan asiakas törmää aina tuulikaappiin astuessaan. Jos itse muistan jotain viime vuodesta vielä 20 vuoden kuluttua, niin se on tuo kunniakirja.

K-kauppiaille marraskuussa 2019 tehdyn kyselyn perusteella 95 % K-kauppiaista tukee paikallisia urheilu- ja kulttuuriseuroja tai muita yhdistyksiä.