K-supermarketeista Vuoden Leipäkauppa -finalisteja ovat:
- K-supermarket Ruokapori, Pori
- K-supermarket Reimari, Parainen
- K-supermarket Toppila, Oulu
- K-supermarket Hertta, Helsinki
- K-supermarket Ruokamylly, Myllykoski
- K-supermarket Kuhmo
- K-supermarket Kurikka
K-Marketit ovat kilpailussa mukana ensimmäistä kertaa.
K-Marketeista Vuoden Leipäkauppa -finalisteja ovat:
- K-Market Pirkanpoika, Pirkkala
- K-Market Pietarsaari
”Asiakkaat haluavat ostaa nyt tuoretta leipää juuri oman tarpeensa verran. Olemme lisänneet K-supermarket-ketjun kaupoissa paistoleivän tarjontaa ja ottaneet käyttöön hintaryhmittelytuotteet, mikä näkyy positiivisena myynninkehityksenä. K-supermarketeissa paikallisten tuottajien tuotteet ovat erityisen hyvin esillä myös leipäosastoilla”, kertoo leivän osastopäällikkö Helena Lappala Keskosta.
”Lähikaupan etuna on, että tuoreen leivän saa haettua helposti kotimatkalla tai sunnuntaina aamupalapöytään. Koska tilat ovat pienemmät, monipuolinen leipävalikoima rakennetaan tarkasti alueen tarpeiden mukaan ja asiakastoiveita kuunnellen. Asiakkaat ostavat mielellään vastapaistetun leivän myös K-Marketista. Lähes kaikissa K-Market-ketjun kaupoissa on paistopiste, Lappala jatkaa.
Kotimaisuus ja paikallisuus leipäosastojen valtteja
K-ruokakauppojen leipäosastoja kehitetään määrätietoisesti asiakkaiden toiveita kuunnellen. K-kauppiaat toteuttavat mielellään asiakkaiden valikoimatoiveita leipätuotteissakin. Moni, esimerkiksi paikallinen leipätuote, on tullut valikoimaan asiakkaan ehdottamana.
K-ryhmän kauppojen paistotuotteiden kotimaisuusaste on jo yli 60 prosenttia ja osuus kasvaa koko ajan. Kaupoissa usein vain paistopistetuotteiden patongit ja croissantit ovat enää ulkoimaista alkuperää.
K-ruokakauppojen leipäosastoja kehitetään aktiivisesti muuttuvien trendien mukaan. Nyt, vuosien jälkeen, kuluttajille maistuu jälleen vaalea leipä, johon tullut uusia, terveellisiä vaihtoehtoja, kuten juuresleivät ja kauraleivät. ”Kaikki leivät, joissa on siemeniä tai rouhetta, kiinnostavat asiakkaita”, Lappala toteaa.
Hänen mukaansa uusin leipätrendi on leivällä herkuttelu esimerkiksi pulled bread –tyyppisesti. Asiakkaat tuunaavat leipiä entistä enemmän myös erilaisiksi iltapala- ja illanistujaisherkuiksi toasteista tapaksiin. Myös gluteenittomien tuotteiden myynti jatkaa edelleen vahvaa kasvuaan.
K-ruokakauppojen leipäosastojen vahvuutena on ammattitaitoinen henkilökunta, joka mielellään auttaa asiakasta ja kertoo leipätuotteista.
Suomen Leipuriliiton mukaan Vuoden Leipäkaupan valinnassa tärkeitä kriteereitä ovat tuotteiden tuoreus ja valikoiman monipuolisuus, paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomotuotteiden saatavuus sekä erityisruokavaliotuotteiden tarjonta. Valinnassa painotetaan erityisesti sitä, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja. Huomiota kiinnitetään myös leipäosaston yleisvaikutelmaan, siisteyteen ja järjestykseen, tuotteiden esillepanoon sekä osaston omaleimaisuuteen sekä henkilöstön asiantuntemukseen ja palvelualttiuteen.
Vuoden Leipäkauppa 2017 tittelistä kisaavat muut kuin K-ryhmän kaupat ovat: S-marketit Nurmes, Vaajala/Vaajakoski ja Rantakatu/Joensuu.