LAPPEENRANNAN K-CITYMARKETISSA tehtiin kaksi vuotta sitten laaja remontti. Valikoimia ja osastojen sijoittelua muutettiin vastaamaan paremmin etenkin lapsiperheiden toiveita ja tarpeita.
– Lapsiperheissä on usein lemmikkejä, ja arkea helpottaa kun yhdellä kauppareissulla löytää myös niille vaivattomasti ruoat ja tarvikkeet, sanoo kauppias Miia Piiroinen (kuvassa).
Lemmikkieläinten tuotteet sijoitettiin kierron alkuun. Hyllymetrejä ja tilaa saatiin niille reippaasti lisää. Yli 40 kalustemoduulia, päädyt ja massa-alue mahdollistivat suuremman valikoiman ja näkyvyyden. – Teemme nyt näyttäviä esillepanoja hyllynpäätyjä ja massa-aluetta hyödyntäen. Toteutamme myös omia kampanjoita ja kilpailuja ja hyödynnämme somenäkyvyyttä, Piiroinen kertoo.
Remontin jälkeen lemmikkieläintuoteryhmä onkin kehittynyt kaupassa hyvin, viimeisen vuoden aikana koiranruoat jopa noin viidenneksellä. Vaikka kaupasta kilometrin sisällä on kaksi lemmikkieläinten erikoisliikettä, Citymarket on Piiroisen mukaan pystynyt hyvin vastaamaan kilpailuun. – Kuuntelemme herkästi meidän asiakkaiden toiveita valikoimien suhteen, hän korostaa.
Valikoima onkin laaja. – Koiranruokatuotteita on noin 500 ja kissan noin 450, ne ovat ehdottomasti suurin ryhmä. Yhteensä lemmikkienruokatuotteita on noin tuhat, Piiroinen laskee. Linnut, jyrsijät ja kalat ovat suhteellisen pieniä ryhmiä.
– Tosin talvella linnunruoan osuus kasvaa, ja lisäämme niiden valikoimaa ja esillepanoja.
LEMMIKKIEN RUOAT ovat Miia Piiroisen mukaan kehittyneet paljon viime vuosina. Nyt panostetaan laatuun, ja asiakkaatkin ovat yhä tietoisempia siitä mitä haluavat lemmikeilleen tarjota. Valikoimaa löytyy joka tarpeeseen.
– Meillä koiranomistajien suosikkeja ovat koiran suunhoitoon tarkoitetut puruherkut. Kissoille ostetaan paljon märkäruokia ja herkkuja.
Lappeenrantalaiskaupassa lemmikeille on tarjolla ainakin kahdeksan kotimaisen valmistajan tuotteita, ja kotimaisen myynti kasvaa.
– Meillä asiakkaat haluavat lemmikkien ruoissakin valita vastuullisesti ja suosia suomalaista. Muutamassa vuodessa markkinoille on tullut ilahduttavan paljon kotimaisia valmistajia. Asiakkaat ovat myös tietoisempia lemmikkieläinruokien valmistuksen alkuperämaista, Miia Piiroinen juttelee.
NIELSEN HOMESCANIN mukaan lemmikkieläinruokien markkinan MAT-arvo on Suomessa 319 miljoonaa euroa, josta koiranruokien osuus on 46 ja kissanruokien 54 prosenttia. K-ryhmässä kissa- ja koira-tuoteryhmät ovat myynniltään aika tasavahvat.
Isoissa kaupoissa lemmikkieläinten ruokia ja tarvikkeita on hyllymetreittäin. Koirille ja kissoille on omat hyllynsä, ulkolintujen ja muiden pieneläinten tuotteetkin hyllystä löytyvät.
– K-Citymarket-ketjussa A-kokoluokassa ketjuvalikoimatuotteita on lähemmäs 400, K-Supermarket-ketjussakin yli 200 ja K-Market-ketjussa noin 40, kertoo lemmikkieläinruokien tuotepäällikkö Elisa Helander Keskosta. Aina isompaan kokoluokkaan mentäessä tuotemäärä kasvaa sekä ketju- että suositusvalikoimassa.
– Kokonaisuudessaan Keskon valikoimassa on 3 000 artikkelia auki ja tilattavissa kauppoihin, Helander sanoo.
Isot monikansalliset toimijat hallitsevat markkinoita, mutta Helander sanoo kotimaisuuden suorastaan räjähtäneen lemmikkieläinruoissa viimeksi kuluneen runsaan vuoden aikana. Kotimaisia valmistajia on päivittäistavarakaupassa nyt kymmenen, ja kaikki toimijat ovat aukia Keskon valikoimissa ja heidän tuotteensa tilattavissa Keskon kautta.
– Ne ovat saaneet hyvän jalansijan kaupoissamme, ja asiakkaatkin ovat ne löytäneet. Kotimaisuus ja laatu korostuu koko ajan enemmän tarjonnassa.
K-KAUPAN OMAT BRÄNDIT Pirkka, Pirkka Parhaat ja K-Menu näkyvät myös lemmikkieläinruokien hyllyssä. Tuotteita on tällä hetkellä noin 60. Omien brändien valmistajia on yksitoista, ja tuotteet valmistetaan pääosin Euroopassa.
– Omilla brändeillä on lemmikkien ruoassa tärkeä rooli, ja tuotteistusta tehdään koko ajan harkitusti ja tarpeeseen. Hinnan merkitys on iso myös lemmikkiruoassa, joten kysyntää omille brändeille on. Olemassa olevien tuotteiden tuotehuolto ja uusien tuotteiden kehittäminen on ympärivuotista työtä, Elisa Helander kertoo.
Nykyisiä K:n omia brändejä hän pitää laadultaan erinomaisina ja näkee hinta-laatusuhteen kohtaavan tuotteissa hienosti.
TEKSTI Riitta Kilgast / KUVA Ari Nakari
Lue koko juttu sekä tarkemmin Elisa Helanderin työstä 23.9. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta