Sesongit ovat tärkeä osa Mustapekan liikeideaa ja se näkyy kaupan arjessa: vuoden jokaisena päivänä asiakas näkee heti kauppaan astellessaan, mikä on juuri nyt ajankohtaista. Sesongit näkyvät kaikilla osastoilla, mutta erityisesti hevissä ja kalassa.
– Hevi on yksi painopisteistämme. Eräänä vuonna hevi ylitti myynnissä jopa teolliset elintarvikkeet, silloin oli vauhti kovaa ja marjakausi meni nappiin, kauppias Jouni Ekholm kertoo.
Kauppias ajattelee heviosastoa käyntikorttina, jonka tehtävänä on häikäistä asiakas fiiliksellä, laadulla ja palvelulla. Hevin täytyy olla osasto, josta kauppa jää asiakkaan mieleen.
– Heviosasto tulee asiakasta vastaan ensimmäisenä, joten ei haittaa, että siellä työskentelee ilopillereitä. Heviosastolla saatu ilo kestää helposti asiakkaan mielessä kassoille saakka, Ekholm sanoo.
Mustapekassa asiakkaan toivottaakin tervetulleeksi iloinen henkilöstö ja häikäisevän upea heviosasto. – Saamme etenkin pimeinä talvipäivinä paljon kiitosta siitä, miten ihanan värikäs osasto meillä on, heviosaston vastaava Tanja Söderlund kertoo.
– Tämä on kaupan käyntikortti, sen pitää näkyä ja tuoksua, heviosastolla työskentelevä Mark Gulyas lisää.
Houkutteleva heviosasto syntyy ammattitaidolla
Houkuttelevan osaston rakentaminen on hevivastaaville selvästi kunnia-asia.
– Työ on monipuolista. Tämä on kaupallisesti kiinnostava osasto, kun tässä liikkuu päivittäin paljon tuoretta tavaraa. Hevin myymisestä tulee hyvä mieli, sillä hevi tekee ihmisille hyvää, Gulyas kertoo.
– Osasto on myös haastava, mikä sekin lisää työn kiinnostavuutta, Söderlund lisää.
Heviosastolla työskentelee täysipäiväisesti seitsemän työntekijää. Työvuoro aloitetaan aina laatukierroksella. Tärkeä osa työtä on varmistaa tuotteille parhaat mahdolliset myyntipaikat. Oikeanlainen sijoittelu on avain sekä myyntiin että hävikinhallintaan.
– Myyntipaikoilla on suuri merkitys, ja vaihdammekin päivän aikana tuotteita hyllypaikalta toiselle myynnin vauhdittamiseksi. Asiakas ostaa helposti sitä, mikä hänen silmiensä eteen houkuttelevasti tuodaan, Söderlund kertoo.
Sesonkiajattelun a ja o
Kauppias Ekholmin mielestä hyvän kaupan tunnistaa siitä, että asiakkaat ostavat sieltä paljon sellaista, mitä he eivät tulleet hakemaan.
– Asiakkaan ei tarvitse muistaa kaikkia sesonkeja, vaan hyvässä kaupassa hän huomaa, mikä on nyt ajankohtaista. Esillepanot toimivat suosituksena asiakkaalle.
Ekholm uskoo, että tarjonta määrää asiakkaiden ostokäyttäytymistä. – Kun olemme tarjonneet vahvasti sesonkia, asiakkaat ovat alkaneet sitä ostaa. Sesonkiasiakas tulee ostoksille myös kauempaa.
Sesongit ovatkin kauppiaan mielestä erinomainen mahdollisuus kauppakohtaiselle tekemiselle ja hyvä keino erottua.
– Meillä sesonkimyynti ei ole vain sitä, että laitamme keväällä parsan massapaikalle. Tuomme aina tarjolle useamman parsalaadun ja jotain aivan premiumia, kuten Saksasta lentorahdilla tuotua, suoraan viljelijältä ostettua parsaa, Ekholm kertoo.
Mustapekassa on tehty sesonkikauppaa systemaattisesti jo niin monta vuotta, että se on koko henkilöstön selkärangassa.
– Aina on jonkin tuotteen sesonki, joten houkuttelevan massapaikan rakentaminen on aika helppoa. Toisinaan voi tulla haasteita, jos esimerkiksi sitruskausi loppuu talvella aikaisin eikä parsakausi ole vielä päässyt vauhtiin, mutta kyllä me aina jotain ajankohtaista massapaikalle keksimme, Söderlund kertoo.
Monipuolinen valikoima on markkinointia ja palvelua
Henkilöstön osaamisella on hevimyynnissä iso merkitys. Hevivastaavien ammattitaidosta kertoo paljon, että suurin osa asiakkaiden toivomista tuotteista löytyy yleensä jo valmiiksi hyllystä.
Toisinaan kysytään toki myös tuotteita, joita valikoimassa ei vielä ole. Hyllyyn asti asiakastoiveet päätyvät kuitenkin vasta heviasiantuntijoiden oman harkinnan kautta.
– Emme esimerkiksi ottaneet suklaa-appelsiinia valikoimaan, koska kukaan henkilöstöstämme ei pitänyt sen mausta. Asiakkaatkin ymmärsivät, kun kerroimme syyn, Gulyas muistelee.
Hyvään hevivalikoimaan kuuluvat Oulunkylässä myös palvelutuotteet. Niillä ei ole tarkoitus tehdä tuottoa, vaan palvella vaativaa asiakasta. Tästä esimerkkinä ovat chilit, joita kaupan valikoimasta löytyy pariakymmentä laatua.
– Tietyille asiakkaille se on tärkeää ja he tietävät tulla meille, kun tarvitsevat jotakin harvinaisempaa laatua, Gulyas kertoo.
– Moni yksittäinen tuote ei välttämättä ole itsessään kannattava, kun vertaillaan niiden myyntiä ja tuottoa. Niitä pitääkin ajatella sisäisenä markkinointina ja asiakaspalveluna. Kun perusasiat ovat riittävän hyvällä tasolla, tällainen toiminta on mahdollista, Ekholm lisää.
Kun inflaatio on ajanut kotitaloudet tiukoille, hevi on ollut yksi kärsijöistä. Ekholm ei ole huolissaan siitä, että asiakkaat lopettaisivat hevin ostamisen. Haasteena on ennemmin se, ettei heviä osteta enää yhtä montaa laatua kuin ennen.
– Kun asiakas tekee viikon isot ruokaostokset, hän ostaa esimerkiksi kolme eri hevituotetta, mutta neljännen myyminen ostoskoriin on nyt vaikeampaa kuin ennen. Halutaan säästää rahaa ja hevi mielletään kalliiksi. Kotitaloudet ovat myös tarkkoja oman jääkaappinsa hävikistä.
Siksi kysyntä erikoisemmille hevituotteille pienenee. Kun kauppa on tunnettu alueen parhaasta hevivalikoimasta, ei osaston monipuolisuudesta voi kuitenkaan liikaa karsia. Mustapekassa pyritään ennemmin säätelemään ennemmin tilattavaa määrää kuin poistamaan tuotteita kokonaan valikoimasta.
Vaikka hinnat korostuvat, Mustapekasta löytyy jatkossakin jokaiselle jotakin.
K-Supermarket Mustapekka
- Kauppiaana Jouni Ekholm vuodesta 2007 (kauppiaana Ekholm on toiminut vuodesta 2001)
- Henkilökuntaa 75 työntekijää
- Sijaitsee Helsingin Oulunkylässä, Käpylän juna-aseman vieressä
- Asiakaskunnasta noin puolet paikallisia vakioasiakkaita, noin puolet tulee kauempaa
- Avoinna ympäri vuorokauden
- Slogan: Ajankohtainen ja sesongeissa paras kauppa.
Lue koko juttu 27.10.2023 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.