Vuonna 2019 maailman parhaaksi ruokakaupaksi valittu K-Citymarket Järvenpää nousi kuuluisuuteen erityisesti kaupan japanilaisten kokkien käsin valmistamien sushien ja pitkien irtomyyntitiskiensä ansiosta. Nykyisin ihmiset käyvät Järvenpäässä ihastelemassa maailman parasta kauppaa siinä missä Sibeliuksen kotimuseotakin. Järvenpään susheista lähti liikkeelle myös sushien rynnistys laajemminkin osaksi suomalaisten arkea.
Kaupan uuden Sushikuja-osoitteen japanilaishenkisessä paljastustilaisuudessa toukokuun lopulla Järvenpään kaupungin, Japanin suurlähetystön ja Japanin ulkomaankauppaorganisaation edustajat kiittivät diplomikauppias Markku Hautalaa tämän luovuudesta ja ansioista suomalaisen ja japanilaisen ruokakulttuurin yhdistäjänä. Yhteistyön merkiksi istutettiin kolme kirsikkapuuta kaupan edustalle.
– Kukoistakoot nämä kirsikkapuut symbolina maidemme ja ihmisten ystävyydelle ja ruokakulttuuriemme yhdistämiselle, Japanin Suomen-suurlähettiläs Okada Takashi lausui toiveen.
Kauppias Hautalan opastamalla kauppakierroksella suurlähettiläs ja Lontoosta Japanin ulkomaankauppaorganisaatiosta tilaisuuteen saapunut herra Hayashi Nobomitsu olivat silminnähden vaikuttuneita kaupan japanilaisten tuotteiden määrästä ja esillepanoista sekä sushien runsaasta tarjonnasta ja menekistä.
– On hienoa nähdä, miten suomalaiset ovat ottaneet japanilaisen ruokakulttuurin omakseen, he kiittelivät.
Japanilainen ajattelu näkyy Järvenpäässä
– Olemme omaksuneet japanilaisilta kunnioittamisen kulttuurin: syvän ymmärryksen siitä, keitä varten me täällä kaupassa olemme, diplomikauppias Markku Hautala kertoo.
– Meillä myyjä vie aina asiakkaan tämän kaipaaman tuotteen viereen, kaikki muu tekeminen jätetään kesken. Jokaisen asiakkaan palvelu viedään loppuun asti.
Japanilaisuutta näkyy myös halussa ennakoida asiakkaiden tulevatkin toiveet. Prosessit rakennetaan tuomaan asiakkaille selkeyttä ja helppoutta. Hautalan mukaan henkilökunta ei kuitenkaan itse siinä mene helpoimman kautta. Sushikujalla lähdetään siitä, että kaiken voi aina tehdä vielä paremmin. Pienten korjausliikkeiden sijaan haetaan heti pysyviä ratkaisuja.
– Näemme poikkeuksellisen paljon vaivaa esimerkiksi tuoteasettelujen ideoinnissa ja rakentamisessa.
Edelläkävijäkauppiaan mielestä suomalaisilla olisi paljonkin opittavaa japanilaisesta ruokakulttuurista.
– Meillä Suomessa vasta opetellaan arvostamaan laatua. Japanissa laatu menee aina hinnan edelle, Hautala tietää.
Hänestä meidän suomalaistenkin olisi hyvä pysähtyä useammin miettimään, mitä suuhumme laitamme.
– Japanissa ymmärretään, että vähemmän onkin usein enemmän. Itse näen, että jokaisella on oikeus välillä nauttia jotain spesiaalia.
Kruunu saagalle
Markku Hautala kokee kiitollisuutta elämänmatkastaan ja mittavan luottojoukkonsa tekemästä valtavasta työstä. Rohkeaan matkaan on kauppiaan mukaan mahtunut epäilyjä ja pelkojakin, mutta niiden läpi on menty yhdessä.
– Sushikuja on kuin kruunu tälle saagalle, hän luonnehtii. Hieno yksityiskohta on sekin, että Sushikuja on ainoa sushin mukaan nimetty katu Japanin ulkopuolella.
Järvenpään kaupunki on paitsi kulttuurikaupunki, nyt myös ruokakulttuurikaupunki. Kaupungin ruokakaupalle myöntämää poikkeuksellista tunnustusta Hautala pitää upeana juttuna.
– Minulla on ollut etuoikeus olla tässä japanilaisen ja suomalaisen kulttuurin välissä rakentamassa siltaa.
Lue koko juttu 23.8.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.