Tavaratalojohtaja Mirka Löfmanilla pitää joulusesongin alla kiirettä. Iso joukko mahdollisia jouluapulaisia on tulossa haastatteluun. Pääkaupunkiseudun Anttiloiden yhteisessä rekrytoinnissa kahdeksantoista onnellista palkataan joulun alla Itikseen noin viidenkymmenen anttilalaisen avuksi.
”Halukkaita oli paljon ja meitä ilahduttaa, että olemme nuortenkin silmissä kiinnostava työnantaja”, Mirka sanoo. Pitkän linjan anttilalainen on luotsannut Anttila Itistä viisi vuotta ja päässyt kauppakeskuksen yrittäjäyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana vaikuttamaan myös kauppakeskuksen kehittämiseen.
Pinta-alaltaan Suomen suurin kauppakeskus täytti syksyllä 30 vuotta, ja Anttila on ollut mukana alusta asti. Itis on kuin pieni, monipuolinen ja monikulttuurinen kaupunkikeskus. Viime vuodet Itistä on remontoitu entistä viihtyisämmäksi ja monipuolistettu kauppatarjontaa. Anttilan vuoro on ensi vuonna.
”Tavaratalomme tullaan uudistamaan niin tarjonnaltaan kuin ilmeeltäänkin. Myymälän tilajakoa selkeytetään painopistealueiden mukaan ja valikoimia uudistetaan. Asiakkaille on luvassa isompia kokonaisuuksia, uusia merkkejä ja mm. laajempi valaisimien ja kodinkoneiden valikoima”, Mirka valottaa. Jatkossa tavaratalossa eletään entistäkin paremmin ajan ja sesonkien hermolla.
Myynnillisesti jo nyt tärkeimmälle osastolle kosmetiikalle tavaratalojohtaja lupaa jatkossa vielä enemmän tilaa ja valikoimia. Naistenvaatteet, alusvaatteet ja kodintekstiilit ovat nekin tärkeitä.
Palveluitakin on tarkoitus kehittää. Nyt asiakkaille tarjotaan mm. verho-ompelua, kotiinkuljetusta, pukeutumisneuvontaa ja kosmetiikkaopastusta; Top Tenissä uusi palvelu on Sonera-piste. Asiakkaat noutavat jo Net Anttilasta tilaamansa tuotteet tavaratalosta ja joulua kohti tahti sen kuin kiihtyy.
Tulevaisuudessa kivijalka- ja nettikauppaa aiotaan kytkeä Anttilassa entistä paremmin yhteen. ”Meidän pitää kouluttaa myyjiä niin, että kaikki pystyvät sujuvasti tarjoamaan asiakkaille tuotteita myös netistä. Toimintamallin pitää olla helppo sekä asiakkaille että myyjille”, Mirka sanoo.
Anttila Itiksessä uskotaan omiin vahvuuksiin ja tulevaan uudistukseen. Mirkan työtä on johtaa ja kannustaa kaikkia aktiiviseen myyntityöhön.
”Myymälämme on hyvässä kunnossa ja meillä on ammattitaitoinen henkilökunta. Täällä on hyvä tehdä töitä ja ylittää asiakkaiden odotukset.”
Parasta työyhteisö ja kiva palaute
Anttilan omat ja muutkin talon pukeutumisen merkit saavat osaston myyjän Maarit Ojarannan innostumaan.
”Esimerkiksi Line on uudistunut mallistoltaan ja laadultaan edukseen. Line Collectionista löytyy nyt myös asusteita, kenkiä ja laukkuja, ja kaikkia voi kivasti yhdistellä keskenään. Isojen tyttöjen kootkin ovat lähteneet mukavasti liikkeelle”, hän kertoo tyytyväisenä.
Maarit on myös pukeutumisneuvoja, joten hänen opastuksellaan moni asiakas poistuu kaupasta aikomaansa muhkeamman kassin kanssa. ”Toisaalta asiakkaat miettivät nyt entistä enemmän hintaa ja laatua ja pohtivat mitä tarvitsevat. Palvelu ja hinta-laatu-suhde ratkaisevat.”
Maaritilla tulee 22 vuotta Itäkeskuksen Anttilassa täyteen. ”Täällä ei ole ikinä tarvinnut pyöritellä peukaloita. Koko ajan on tekemistä, omalla tai naapuriosastolla. Ja meillä on täällä ihana porukka ja työyhteisö!” hän vakuuttaa.
Päivi Tuppurainen on työskennellyt 22 vuotta Anttilassa kodintuotteiden parissa, niistä kymmenen Itiksessä.
”Kodinosastomme on laaja – meidän pitää osata myydä myös viihdepuolen tuotteita”, Päivi kertoo. Hän vastaa osastolla valaisimista, mutta myy ammattitaitoisesti kaikkea muutakin.
Käyttötavaroiden kauppa käy tiukkoina aikoina nihkeästi, mutta Päivin mukaan Itiksen Anttilan kodinosastolla kaupankäynti on vilkastumassa. Syksyllä ihmiset ostavat paljon valaisimia, kynttilöitä ja jouluvaloja ja haluavat kotiin iloisia värejä.
”Ihmiset panostavat nyt enemmän laatuun ja merkkeihin”, Päivi on huomannut. Koteihin päätyy paljon mm. Vallilan, Luhdan, Nanson ja Finlaysonin värikylläisiä kuoseja. ”Asiakkaat ovat löytäneet myös Anttilan omat Anno-tuotteet, joista saa houkuttelevia ja näyttäviä kokonaisuuksia.”
Päivin mukaan myyjän työnkuva on laajentunut. Nykyään myyjä huolehtii tuotteen alusta loppuun: tilaa, vastaanottaa, hyllyttää, huolehtii esillepanosta, myy ja rahastaa. Netti ja verkkokauppa ovat muuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymistä, mikä näkyy eniten viihteen puolella.
”Kodintuotteissa asiakkaat kaipaavat yhä henkilökohtaisia sisustamiseen liittyviä neuvoja. Moni haluaa tulla hypistelemään ja tutkimaan kodintuotteita, vaikka tilaisikin ne sitten netAnttilasta.”
Päivin mielestä asiakkaat ovat työssä parasta. ”Moni on tullut kiittämään, että onpa ihanaa että jossakin on vielä myyjiä joilta voi kysyä ja joilta saa apua. Sellainen palaute tuntuu hyvältä.”
Uudistunut Anttila Hämeenlinnaan
”Lokakuun lopussa Hämeenlinnaan, Goodman-kauppakeskukseen Helsinki-Tampere -moottoritien päälle, avautui ensimmäinen uudistettu, aiempaa asiakaslähtöisempi Anttila-tavaratalo. ”Siinä yhdistyvät perinteinen myymälä ja verkkokauppa, valikoima on monipuolisempi ja myymäläilme uudistunut. Tuotevalinnoissa asiakkaan ostopäätöstä tukevat hyvin toteutetut opasteratkaisut”, kertoo Anttila-tavaratalojen ketjujohtaja Martti Toivanen.
Tavaratalon laajalla kodin osastolla on näyttävä ja monipuolinen valikoima houkuttelevia kodintekstiilejä, mattoja ja valaisimia. Anttilassa on nyt ensimmäistä kertaa nähtävillä myös suuret kodinkoneet. Kodinkoneet tilataan näppärästi verkkokaupan kautta, tarvittaessa myyjän opastamana.
Toisen kerroksen runsas kosmetiikan osasto sisältää mm. entistä runsaammat valikoimat kynsienhoitotuotteita, luonnonkosmetiikkaa ja ihania spa-tuotteita. Samasta kerroksesta löytyvät myös trendikäs pukeutumisen osasto, jalkineet ja laukut, lelut sekä tietysti tuttu elektroniikan ja viihteen TopTen.
Teksti Riitta Kilgast » Kuvat Mauri Ratilainen