Anuga-messuilla pääosassa terveellisyys

Jaa

Proteiineilla pumpatut elintarvikkeet ja terveysvaikutuksia lupaavat superfoodit pistivät silmään elintarvikealan Anuga-messuilla Kölnissä. Uutuuksien runsaudesta huolimatta huomattavia innovaatioita ja todellisia makuelämyksiä ei tahtonut löytyä.

Anugasta on tullut vuosien saatossa varsinainen elintarvikealan maailmankylä. Saksan ulkopuolelta tulevien yritysten osuus on noussut jo kolmeen neljäsosaan. Tapahtumaan oli tänäkin vuonna kovaa tunkua, ja näytteilleasettajia olisi saatu tilojen mahdollistaessa mukaan vaikka kuinka paljon.

Messut oli jaettu kymmeneen minimessuun, ja niistä ylivoimaisesti runsain tarjonta oli herkkuja esitelleessä Fine Food -katselmuksessa, jossa tuotteitaan esitteli 4 000 yritystä eli yli puolet messujen kaikista näytteilleasettajista. Toisaalta, vaikka luomu-katselmuksessa oli vain 250 näytteilleasettajaa, niin noin 4000 muilla osastoilla esiintyneellä yrityksellä oli myös luomutarjontaa.

Paikallisuus yhä tärkeämpää

Anuga-messut ovat kansainvälinen jättitapahtuma, jossa valtiot tukevat enemmän tai vähemmän oman maansa ja yritystensä näkyvyyttä. Yhä enemmän korostuvat kuitenkin kansallisuuden sijaan eri maiden alueet, kuten vaikkapa Espanjan kohdalla Andalusia, Kastilia, Valencia ja Katalonia.

Paikallisuuden ja alueellisuuden korostaminen heijastaa nykykuluttajien halua tietää, mistä ruoka on kotoisin. Tuotteiden alkuperän jäljittäminen vahvistaa luottamusta laatuun ja hyvään makuun.

Saksassa lähes 80 prosenttia kuluttajista haluaa suosia oman alueensa tuotteita myös edistääkseen paikallista hyvinvointia ja työllisyyttä. Alkuperätunnusten väärinkäytösten estämiseksi teknillinen valvontalaitos TÜV Nord on kehittänyt ensimmäisenä tuotteen alkuperään luotettavasti takaavan menettelyn ja sertifikaatin.

Luomun vanavedessä superfoodit

Luomutuotteet ja kasvisravinto kuuluivat messujen kuten koko elintarviketeollisuuden trendeihin. Ympäristöystävällisyyden sijaan niitä markkinoidaan yhä enemmän oletetun terveellisyyden perusteella. Luomujen vanavedessä suureksi markkinointiaalloksi ovat nousseet niin sanotut superfoodit. Messujen tähtiin kuuluivat esimerkiksi chia-siemenet proteiineineen, omega-3-rasvahappoineen, kuituineen ja runsaine hivenaineineen, sekä mustikat antosyaaneineen ja antioksidantteineen.

Liha-ala puolustusasemissa

Lihan kulutuksen laskiessa liha-ala on vetäytymässä puolustuskannalle. Messujen tarjonnassa korostuivat tavanomaiset tuotteet ja rasvan käry. Lihaan liittyvät innovaatiot löytyivät herkkuhalleista; tarjolla oli esimerkiksi lähes 200 erilaista grillikastiketta.

Lihansyöjät ovat kiinnittäneet huomionsa rasvoihin. Erityistä huomiota herätti uutuustuote, naposteltava salamipatukka, jossa oli yli 50 prosenttia proteiinia ja alle 5 prosenttia rasvaa. Trendinä näyttäytyi edelleen kasvisliha.

Yhdessä syöminen kiinnostaa

Anugassa korostettiin myös elintarvikealan trendejä ja julkaistiin niistä Top 10 -lista. Oikeaa tutkimustietoakin oli tarjolla, kuten tuloksia Saksan elintarviketeollisuuden BVE:n tilaamasta kyselytutkimuksesta “Consumers choice“.

Saksalainen kuluttaja haluaa ravita itseään tasapainoisemmin, mutta joka toinen ei tiedä, mikä on terveellistä. Joka kolmas harrastaa urheilua ja on ostanut vähintään yhden proteiinituotteen vuodessa sekä saattaa ostaa jatkossa enemmänkin

Tutkimus kertoo kotikokkaamisen vähentyneen, mikä näkyykin valmisruokien ja ravintoloiden merkityksen kasvuna. Toisaalta sinkkuilmiölläkin on rajansa ja suurin osa saksalaisista ei halua syödä yksin, vaan perheensä, ystävien tai työtoverien kanssa.

 

Jussi Tuormaan kirjoittama ja kuvaama juttu on luettavissa kokonaisuudessaan 24.11. ilmestyvässä Kehittyvä Kauppa -lehdessä.