K-MARKET RAVIOLIN diplomikauppias Mikko Karmakka pääsi testaamaan uutta työvälinettä jo pilotointivaiheessa. Hän tunnustaa olleensa alkuvaiheessa hieman epäileväinen ja nostaneensa riman korkealle. Lopputulokseen espoolaiskauppias on oikein tyytyväinen.
– Parasta on, että meillä on nyt yksi paikka tarkastella kampanjoita ja niiden kestoja. Uusimpia käyttöön tulleita ominaisuuksia, ennakkotilauksia ja sesonkiennakoita, olikin jo odotettu. Oli aika päästä pois sekalaisista kymmenistä jollei sadoista jakotauluista ja saada ne selkeämpään muotoon yhteen sovellukseen.
K Kampanjaa käyttävät kaikki osastovastaavat. Kauppias kävi asian läpi viikkopalaverissa, jossa jokainen myös kokeili ohjelmaa oman osastonsa tiedoilla. Tämän jälkeenkin uusiin ominaisuuksiin on tutustuttu aina ensin yhdessä.
Karmakka uskoo, että helppokäyttöinen paikka asioiden tarkasteluun säästää työaikaa ja selkeyttää toimintaa. – Asiakkaille ohjelman käyttö ei suoranaisesti näy, mutta tarjontamme laatu tulee varmasti paranemaan ja erä- ja dumppikaupan tuotteilla saamme rakennettua uudenlaista yllätyksellisyyttä.
K-SUPERMARKET KOTIKENTÄSSÄ Jyväskylässä kauppias Harri Minkkinen muistelee ottaneensa K Kampanjan käyttöön loppuvuodesta 2020, kun lähikoulut siirtyivät etäopetukseen ja ydinvaikutusalueelta hävisi muutamassa päivässä tuhansia asiakkaita kotikonnuilleen.
– Kuuntelin tyhjässä kaupassa kylmälaitteitten hurinaa ja näin ainoaksi vaihtoehdoksi alkaa kairata asiakkaita entistäkin aktiivisemmin seinän takana olevalta kilpailijalta, hän kertaa.
K Kampanjan dumppimyynnin ja eräkaupan tarjonta tekivät vaikutuksen. – Siellähän on vaikka mitä kivaa! Siitä lähtien olemme hukanneet maailmalle tuttuja ja myös itselle täysin tuntemattomia tuotteita ihan uskomattomia määriä. Shoppailu on helppoa, jopa hauskaa, paljon nopeampaa kuin edustajille soittelu.
Eräkauppaa aiemminkin tehnyt Minkkinen seuloo K Kampanjan tarjonnasta tilanteen mukaan täydennystä ketjun tavarapeliin. – Saamme tarjontaan vaihtelua ja yllätyksellisyyttä, ja onhan tämä myös vastuullista. Ruokahävikin minimointi on iso asia.
– Asiakkuudet ovat kehittyneet niin hyvin, että tulevaisuuden näkymät ovat todella valoisat. Kunhan vain korona selätetään ensin.
Helppous ja nopeus ovat Minkkisen mielestä järjestelmän ehdottomat valtit. – Kun tänään painaa enteria, niin jo huomenna kaupalla on tavaraa, josta voi vinkata Facebookissa. Siellä saa helposti aikaan välittömiä vaikutuksia, sillä asiakkaat ovat näinä aikoina paljon sosiaalisessa mediassa. Dumppien parissa suoritetut kokeilut voivat antaa asiakkaalle herätteen suorittaa totutusta poikkeavia kokeiluja myös perushyllyllä.
– Muuta en kaipaa kuin lisää tavarantoimittajia mukaan, kauppias Minkkinen sanoo.
K-CITYMARKET FORSSAN kauppias Mikko Virtanen kiittää työkalua erinomaisen käyttäjäystävälliseksi. – Tämä työkalu kuten K Valikoimakin on rakennettu kaupan tarpeista lähtien.
Virtasella on tapana opetella uudet asiat kokeilemalla kaikessa rauhassa itsekseen. – Niin tein tämänkin kanssa, eivätkä osastonhoitajammekaan ole Teams-valmennuksia tarvinneet, niin simppeliä toiminta on. Riittää, että osaa surffailla netissä.
Palautettakin Virtanen on antanut. – Yleensä olen kyllä saanut huomata, että toivomani ominaisuus on jo työn alla. Näin kävi tilaushistoriankin kanssa. Ajattelin, että olisi kätevää, jos tilauksia pääsisi katsomaan jälkikäteen, ja sehän olikin jo tekeillä. Nyt voimme tarkistaa, mitä millekin päivälle on tilattu ja varmistaa, että kaikki on tulossa ja oikeina määrinä.
Työkalun merkitys kiteytyy kauppiaan mukaan siinä, että hyllysaatavuus paranee. Näinä aikoina sitä pohjustetaan jo loppuvuotta varten, kun tehdään joulun ennakkotilauksia.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen/ KUVAT Mikko Käkelä, Ari Nurmela, Jaana Lindfors
Lue koko juttu 27.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta