Lähtökohdat uuteen vuoteen ovat otolliset, sillä K-ruokakauppa sai viime vuonna hyvän vauhdin päälle. ”Menestys markkinoihin nähden parani koko ajan, ja vuoden lopussa otettiin selvästi myös markkinaosuutta”, Ari Akseli kertoo.
Kuluttajien luottamuksen vahvistuminen ja ostovoiman kasvu näkyvät ostokäyttäytymisessä: hinnan lisäksi myös laatu ja valikoima kiinnostavat. Kauppa kiittää, kun merkit hinnan ja arvon kehityksestä vihdoin orastavat.
K-ruokakaupan vahvuudet sopivat tilanteeseen kuin nenä päähän. ”Ylivoimaiset tuoreosastot, hyvä palvelu, laadukkaat tuotteet ja omat merkit”, Akseli listaa. Myös hintakilpailukyvystä on huolehdittava. ”Sitä ei voi koskaan unohtaa, ei edes parempina aikoina. Eikä tämä valoisa kausi ole vielä kovin kauaa kestänytkään, takana on sentään kymmenen haastavampaa vuotta.”
Maltillinen maihinnousu
Akseli on seurannut silmä tarkkana alkoholilain muutosten realisoitumista kaupoissa. Hän on tyytyväinen siitä, että asiakkaat ovat ostaneet uusia alkoholituotteita harkiten, ne ovat vain pieni osa valikoimaa eivätkä hinnat ole tulleet rytinällä alas.
Erityisen ilahtunut hän on siitä, miten ketterästi K-ryhmän koneisto onnistui sopeutumaan yllättävän nopealla aikataululla toteutuneisiin uudistuksiin. K-kauppoihin saatiin uuden vuoden alkuun keskellä vuoden vilkkainta sesonkia hyvä valikoima tärkeimpiä uusia tuotteita sekä kauppiaiden toivomaa ohjeistusta hinnoitteluun verotuksen muuttuessa.
Median huomio kohdistui enemmän hinnoitteluun kuin päivittäistavarakaupalle tärkeään laajempaan ja laadukkaampaan juomavalikoimaan. ”Pitää kuitenkin muistaa, että oluen hinnasta 60–80 prosenttia on veroa, joten kaupan liikkumavara on ostohinnan ja logististen kustannusten jälkeen marginaalinen”, Akseli toppuuttelee ylisuuria odotuksia nelosoluen ja lonkeron hinnan laskusta suhteessa Alkon hintatasoon.
Hänen mukaansa alkoholijuomien hintakilpailua ei pitäisi lietsoa eivätkä alkoholijuomat kuulu vastuullisen kaupan kärkimarkkinointiin. ”Niissä menetettyä katetta ei pidä korvata muilla tuotteilla”, Akseli tähdentää ja ennakoi hintojen elävän nyt aikansa, ennen kun ne asettuvat kunkin kaupan markkinatilanteen mukaisesti.
Lisää aikaa asiakaspalveluun
K-kaupassa itsekin työuransa kolmisen kymmentä vuotta sitten aloittanut Ari Akseli tietää, että jokaisessa K-kaupassa syntyvät arjen kokemukset ratkaisevat viime kädessä koko K-ryhmän onnistumisen. ”Kaikki muu kiinnostaa asiakasta enemmän tai vähemmän vähemmän. Jokaisen K-kaupassa työskentelevän panos on todella merkityksellinen.”
Fantastisinta K-kaupan työssä on hänen mukaansa se, että K-kaupassa koko henkilökunta pääsee mukaan kehittämään kauppaansa yhdessä kauppiaan ja esimiesten kanssa, jotta paikalliset asiakkaat saavat parasta palvelua. ”Meillä on Suomen parhaat huippukaupat ja kauppojen tähden näitä hommia tehdään”, toimialajohtaja sanoo.
Akseli lupaa, että K-kauppojen asiakaspalveluun raivataan lisää aikaa yksinkertaistamalla toimintatapoja. Hän oli jo edellisessä tehtävässään tavarakaupan johtajana käynnistämässä Sampo-hanketta, joka tulee yhdistämään päivittäistavarakaupan markkinointi- ja valikoimaprosessit. Uusia ketterämpiä toimintamalleja on luvassa muun muassa hinnoitteluun, valikoimiin, hyllykuviin ja erilaisiin palveluihin.
Verkkokauppaan on rakennettu uudet helpommat toimintamallit. Tilaa ja nouda -konsepti on tarjolla kaikille kaupoille; K-kotiinkuljetus keskitetään alueensa kilpailukykyisimmälle kaupalle. Pääkaupunkiseudulla kahdessa K-Citymarketissa, Eastonissa idässä ja Isossa Omenassa lännessä, hiottu verkkokauppamalli viedään muualle maahan isommista kaupungeista alkaen.
Alibaba-yhteistyö hyvässä vedossa
K-ryhmän lokakuussa käynnistämä yhteistyö maailman suurimman verkkokaupan yrityksen Alibaban kanssa on Ari Akselin mukaan hyvässä vedossa. Tiimi tavarakaupan yksikössä kehittää toimintaa start up -hengessä, ja vientiin Kiinan markkinoille tulee koko ajan mukaan uusia tuotteita, brändejä ja yrityksiä.
Myös marraskuussa aloitettu Pirkka-tuotteiden vienti Venäjän viidenneksi suurimman vähittäiskaupan yrityksen Lentan kauppoihin on käynnistynyt erinomaisesti. Pirkka on saanut hyvän näkyvyyden kauppojen hyllynpäädyissä ja toimituksia on jo useampi rekallinen viikossa.
”Viemme molempiin maihin täsmälleen samoja tuotteita kuin myymme Suomessa, pääasiassa teollisia tuotteita ja Venäjälle myös kodintarvikkeita. Pakkauksetkin ovat samat ja kansalliset tuotetiedot lisätään tarroilla. Näin kuluttaja voi olla varma, että saa luotettavaa suomalaista laatua.”
Koko juttu on luettavissa 26.1.2018 ilmestyvästä Kehittyvä Kauppa -lehdestä.
Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen
Kuva Mikko Käkelä