Asiakasraadista ideoita kaupan kehittämiseen

Jaa

K-Citymarket Mäntsälän ensimmäinen Asiakasraati onnistui hienosti. Innostuneet asiakkaat kertoivat toiveistaan ja antoivat paljon hyviä käytännön vinkkejä oman kauppansa kehittämiseen.

Hienoista jännitystä oli ilmassa, kun kauppiaat Tiina Hettula ja Ilari Kontsas odottelivat Facebookin kautta mukaan pyydettyjä ja ilmoittautuneita raatilaisia. Asiakasraati oli kauppiaille ensimmäinen.

– Hyviä ja innostuneita tyyppejä on tulossa, he ennakoivat ja kertoivat olevansa avoimin mielin. – On hienoa päästä kuulemaan kasvotusten asiakkaiden aitoja mielipiteitä. Kaipaamme etenkin lapsiperheiden näkemyksiä.

Kauppiaat sanoivat kehittelevänsä itsekseen kaikenlaisia ratkaisuja, jotka tuntuvat omasta mielestä hyvinkin toimivilta. – Emmehän me kuitenkaan tiedä, ovatko ne oikeasti asiakkaiden mieleen.

KOHTA SE EHKÄ SELVIÄÄ. Raatilaisia alkoi saapua ja juttu luisti heti. – Tykkään Mäntsälän Citymarketin asiakasystävällisyydestä ja selkeästä somenäkyvyydestä, pohjusti kunnassa 26 vuotta asunut, nyt eläkepäiviä viettävä vakiasiakas Markku Remes. Anu Purolinna nauroi tulleensa paikalle koko vannoutuneen mäntsäläläisen sukunsa puolesta.

Teini-ikäisten vanhemmat Satu ja Ville Aaltonen tunnustautuivat kauppojen kehittämisestä kiinnostuneiksi naapurikuntalaisiksi. Pienten lasten perheiden toiveita tulivat valottamaan Hilja Koljonen sekä Miia Pankinaho, K:n nimeen vannovia perheellisiä kanta-asiakkaita kumpainenkin.

NEUVOTTELUHUONEESSA kukin esittäytyi ja luonnehti suhdettaan kauppaan. Se onkin eri elämänvaiheissa erilainen. Eläkeläisenä on aikaa perehtyä etukäteen tarjouksiin ja tutkia ostosreissulla rauhassa tuotteita. Pienten lasten äitien kaupassakäyntien taas pitää hoitua nopeasti ja sujuvasti. Kaupassa usein käyvä Purolinna arveli olevansa vähän hankala asiakas. – Vaadin aina palvelua ja uskallan kysyä, hän perusteli, mutta kehui Mäntsälän lämminhenkistä palvelua.

Tiina Hettula kävi lyhyesti läpi kaupan omaa liikeideaa, periaatteita ja tulevia kehittämishankkeita. Kauppaan oli tulossa leipomo ja alkamassa palvelulinjaston ja kahvion remontti. Hettula evästi raatilaiset aivoriiheen ja jakoi tarralappuja ja kyniä. – Ideoikaa, millainen meidän palvelulinjaston pitäisi olla vuonna 2020. Päästäkää rohkeasti luovuus valloilleen, hän kannusti.

KYNÄT SAUHUSIVAT ja aikaansaannokset käytiin läpi. Näille raatilaisille palvelutiski on kaupassa tärkeä elementti, joten ehdotuksia pulppusi. Uutuuksia ja välillä yllättäviäkin tuotteita kannattaisi nostaa näkyvämmin esiin. Vielä monipuolisemmat uunivalmiit palvelutiskiruoat toisivat helpotusta työssäkäyvien vanhempien iltakiireisiin. Maistatukset auttaisivat asiakkaita löytämään ja kokeilemaan monipuolisemmin palvelutuotteita. Joku kaipasi nettiin esittelyjä palvelutiskin antimista ja mahdollisuutta tilata niitä ennalta. Monipuolinen tuoreiden kalojen valikoima ja kunnon kotiruokatarjonta ovat jatkossakin laadun merkki. Vastuullisuusvinkkelistä palvelutiskilläkin olisi hyvä nostaa esiin lähi- ja vegetuotteita ja tuotteiden tarinoita.

– HIENOJA IDEOITA saitte aikaan! kauppiaat ihastelivat. Kahvion puolella raatilainen jos toinenkin tunnusti, että käy kaupassa mielellään mutta kahvio on jäänyt testaamatta. Kuultiin, että taaperoiden kanssa se ei onnistu, ja kylällä on viihtyisämpiäkin kahvioita. Porukalla innostuttiin samantien pohtimaan, miten kahviotilasta saisi kodikkaamman.

Raatilaiset kirjasivat vielä kaaviopiirrokseen, mitä tuotteita he kahvion ja palvelutiskin yhteisestä linjastosta haluaisivat löytyvän. Ainakin helppoja ja terveellisiä itse tehtyjä välipaloja, mutta lisäksi suussasulavia herkkuleivonnaisia – myös gluteenittomia ja vegaanisia. 

ASIAKASRAATI TÄYTTI ODOTUKSET. – Saatiin hurjasti hyviä ideoita, jotka tulevat näkymään kaupassa, kauppiaat juttelivat. Asiakasraati ei jää ainoaksi.

– Oli mukava osallistua raatiin. On tosi tärkeää, että kaupassa kuunnellaan asiakkaita, raatilaiset kiteyttivät

TEKSTI Riitta Kilgast / KUVA Mikko Käkelä

 

Lue koko juttu 19.6. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta 6-7/2019