– Ennen uudistusta emme oikeastaan edes kuuluneet asiakaskuntamme vaihtoehtoihin kylpyhuonekalusteissa. Muutoksen myötä tuotteiden myynti tällä sektorilla on kasvanut selvästi, myös Nummelassa kauppiaana toimiva diplomikauppias Petri Lappalainen sanoo. Lappalaisen pääliike on K-Rauta Merituuli Espoossa.
Nummelan K-Rauta sijaitsee pientalovaltaisessa ympäristössä taajaman keskustassa. Kauppias kertoo, että asiakaskuntaan kuuluu paljon ”tee se itse” -ihmisiä, jotka ovat innostuneet remontoimaan etenkin pandemian aikana. Vaikka korona itsessään on lisännyt myyntiä, kylpyhuonekalusteiden menestys pohjautuu kuitenkin pitkälti myyntiohjelman pohjalta toteutettuun uudistukseen. – Puhumme jo noin 30 prosentin myynninkasvusta näiden tuotteiden osalta, mikä on merkittävä muutos entiseen, Lappalainen summaa.
SYSÄYS osaston uudistukseen lähti liikkeelle turhista neliöistä, jotka kahmaisivat lattia-alaa toimiston puolelta. Tilaisuus osallistua K-Raudan kylpyhuonekalusteiden myyntiohjelman pilotointiin tuli sopivasti.
– Se osui aikatauluumme täydellisesti. Remontissa saimme kylpyhuoneosastolle lisää tilaa luopumalla toimistoon kuuluvasta neuvotteluhuoneesta. Uudistimme lisäksi laatta-, valaisin- ja kodinkalusteiden osastot, myymäläpäällikkö Sampo Suonsilta kertoo. Nummelassa panostettiin myös osastoa elävöittävään valaistukseen, vaikka se ei liitykään itse myyntiohjelmaan.
Kaikkinensa investointi kantaa pitkälle tulevaisuuteen. – Kun tuotteet esitellään selkeästi ja informatiivisesti, asiakkaiden päätöksenteko nopeutuu, myyjien työ helpottuu ja myyntiluvut kasvavat, Suonsilta sanoo.
K-Raudan konseptien kehityspäällikkö Sini Leppäalho pitää onnistumista myös osoituksena siitä, että hyvän suunnitelman pohjalta pienessäkin myymälässä on mahdollista esitellä tuotteita innovatiivisesti. Osaston kehittäjiltä työ on vaatinut sukeltamista syvälle osaston toiminnallisiin yksityiskohtiin, tuotteisiin ja asiakkaan mieleen.
– Myyntiohjelman kivijalkana on kaupoille tarjottavat valmiiksi mietityt vaihtoehdot tuotteiden esillepanoon ja valikoiman esittelyyn. Tavoitteena on, että myyntinäyttely tarjoaa valmistuessaan jokaiselle ostajalle jotain. Vaihtelevat kalustekoot ja värit antavat monipuolisen, runsaan ja uskottavan vaikutelman, Leppäalho kuvailee.
Esillepanosuositusten avulla on helppo aloittaa kokonaisuuden koostaminen juuri omaan myymälään sopivaksi. Myyntiohjelman muitakin yksityiskohtia sovelletaan aina yhdessä kaupan henkilökunnan kanssa.
– Saimme Keskosta asiantuntevaa konsultointia ja erinomaisen suunnitelman. Tilasta kehkeytyi elämyksellinen, avara ja toimiva. Kiitosta on tullut asiakkailtakin, myymäläpäällikkö Suonsilta sanoo.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT Marjo Koivumäki, Pasi Salminen
Lue koko juttu 28.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta