Sipoossa viime syyskuussa kauppiasuransa aloittanut Mikko Kontio sai toivetauluidean K-Market-kauppias Sari Karinkannalta, jonka opissa Tuusulassa suoritti kauppiasharjoittelunsa. Siellä taulu toimi hyvin. – Täälläkin se on selvästi rohkaissut asiakkaita kertomaan oma-aloitteisemmin toiveistaan. Moni on sanonut, että taululta on kiva lueskella mitä on meneillään ja tulossa, Kontio juttelee.
Kassalla asiakkaita palveleva Maria Pentikäinen on huomannut saman asian. – Asiakkaat tykkäävät, ja meille taulusta on tullut kätevä ja nopea työväline.
KOKO HENKILÖKUNTA on täysillä mukana täyttämässä asiakastoiveita. Se, jolle asiakas toiveensa kertoo, käy kirjaamassa toiveen ja päivämäärän taululle. Asiakas huomaa, että toive liikahtaa heti eteenpäin. Osastovastaavat tarkistavat tuotetoiveet taululta päivittäin ja selvittävät, mistä tuotteita voi tilata. – Jos tuote on Keskon tilausvalikoimassa, saamme sen jopa seuraavana päivänä, kauppias sanoo.
Seuraavaksi tauluun kirjataan tuotteen tilaus- ja saapumispäivä. Jos tuotetta ei löydy tai sen tilaaminen ei onnistu, sekin dokumentoidaan asiakkaiden nähtäville. Kun taulu täyttyy, hoidetut toiveet poistetaan ja tehdään tilaa uusille.
Asiakkaiden toiveista valikoimiin hankitut uudet tuotteet merkitään selvästi erottuvilla hyllypuhujilla. Niitä näkyy runsaasti siellä täällä. – Merkintä innostaa muitakin asiakkaita kokeilemaan, kauppias on huomannut.
MYÖS KAUPAN FACEBOOK-SIVUJEN kautta asiakkaat saavat äänensä kuuluviin. Kun lihavastaava Mika Lindroos laittoi sinne kuvan makkarahyllyn tyhjästä hyllypaikasta ja kertoi haluavansa täyttää kolon asiakkaiden ehdottamalla tuotteella, sivuille tuli nopeasti 46 kommenttia ja parikymmentä ehdotusta. Osa ehdotetuista tuotteista löytyi jo kaupan hyllyiltä, yksi ei ollut tilattavissa, mutta loput kahdeksan tuotetta hankittiin valikoimiin. Ehdottajat yllättyivät iloisesti, kun jokainen sai haluamansa.
Kontio ja hänen kauppiaspuolisonsa Mikko Ylitalo haluavat kasvattaa paikallisten ja luomutuotteiden määrää. Sekä somessa että paikallislehdessä he ovat kannustaneet alueen tuottajia ottamaan yhteyttä ja asiakkaita ilmiantamaan kiinnostavia lähituotteita. Monet yrtit, vihannekset ja juurekset tulevatkin lähitienoolta.
– Kymmenen kilometrin päässä kaupasta aamulla kerätty salaatti on hetkessä täällä, ja saamme sitä tarvittaessa nopeasti lisää, hevistä vastaava Ylitalo kertoo. Sipoolaiset pääsevät jo nauttimaan myös lähitienoon viljatuotteista, leivistä, leivonnaisista, hunajasta ja makeisista. Suorastaan hitiksi ovat nousseet irtona myytävät luomukananmunat.
BASILIKASSA TEHDÄÄN yhdessä asiakkaille toiveiden kauppaa, jossa on näiden päättämä kannattava valikoima. Kun kaupasta löytyvät kaikki asiakkaiden haluamat tuotteet, ei tule tarvetta asioida muualla. Palvelunkin halutaan olevan parasta. – Meillä asiakkaat kohdataan aina ihmisinä, ei pelkästään asiakkaina, Kontio sanoo. Esimerkkejä ihmisläheisestä palvelusta sipoolaiskaupassa riittää.
– Kiireessäkin on tärkeää huomioida aina jokainen asiakas erikseen ja varmistaa, että hän poistuu kaupasta hyvillä mielin, Maria Pentikäinen sanoo.
HERKKUTORI RUNSAINE VALIKOIMINEEN on yksi Basilikan ylpeydenaiheista. Herkkutorin kalaekspertti Hanna Ihalainen kertoo, että palvelutiskillä panostetaan tuoreuteen, laatuun, esillepanoon, päivittäin vaihtuviin valikoimiin ja sesonkeihin. Ihalainen kertoo arvostavansa kauppiaitaan, jotka antavat hänelle vapaat kädet toteuttaa ideoitaan. Asiakkaiden toiveita kuunnellaan ja erikoisuuksiakin kokeillaan.
– Herkkutorilla neuvomme, annamme vinkkejä ja reseptejä. Kun asiakas tulee jälkeenpäin kiittämään, siitä tulee tosi hyvä fiilis.
SIPOOSEEN TULLESSAAN Mikko Kontio liittyi paikallisen asuinalueen Facebook-ryhmään. – Haluamme kauppiaina olla osa tätä yhteisöä, hän perustelee. Ryhmässä on jo hyvässä hengessä yhdessä vanhempien kanssa selvitetty myymälässä tapahtunut alkoholivarkaus ja otettu alueen lasten turvallisuus yhteiseksi huolenaiheeksi.
KAUPPIAAN MIELESTÄ panostus asiakkaiden kuuntelemiseen ja palvelemiseen lisää myös työtyytyväisyyttä, kun sekä asiakkaat että henkilökunta ovat hyvillä mielin. – Kaikki kaupassa puhaltavat yhteen hiileen. Asiakkaat kyllä aistivat hyvän ilmapiirin, joka meillä täällä on, myös Hanna Ihalainen vakuuttaa.
TEKSTI Riitta Kilgast / KUVA Mauri Ratilainen
Lue koko juttu 21.2. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta