Kun aamu alkaa valjeta Helsingin Kalasatamassa, Oskari Kuusisalo toivottaa hyvät huomenet ja asettuu työpisteelle vastapäätä Hannu Haukkaa ja Mauri Hackia. Kristiina Norring silmäilee jo kaupoilta tulleita palvelupyyntöjä. Niitä tiimi saa ratkaistavakseen viitisenkymmentä tapausta joka päivä.
K-Kampuksen neljännessä kerroksessa työskentelee kahdeksan hengen tiimi osana Kaupan palvelukeskuksen verkostoa, jonka tehtävänä on auttaa kauppoja järjestelmien ja prosessien käytössä sekä ratkaista niissä ilmeneviä virhetilanteita. Edessä on taas työpäivä täynnä nopeita tilanteita, vaihtuvia ongelmia ja onnistuneita ratkaisuja.
Yön aikana raportoitu erään K-Supermarketin varaverkon häiriötilanne on jo onneksi ohi, kun Elisan asentaja on käynyt korjaamassa tilanteen. Eigo Retsä puolestaan ratkaisee kiireellisen, Honeywelliin hitauteen liittyvän palveluongelman. Hack ottaa selvittääkseen kaupan henkilön SAP-käyttöoikeuksiin liittyvän pulman.
Anne Jehkonen on ottanut työn alle kiireellisen palvelupyynnön. Kaupalta on ilmoitettu asiakkaan peruneen tilauksensa juuri kun sitä oltiin keräämässä. Miten keskeyttää keräily ja päästä aloittamaan uuden tilauksen keräys? Jehkonen soittaakin kauppaan pikaisesti ja antaa toimintaohjeet.
TIIMIN TSEKKIPALAVERISSA käydään palvelupäällikkö Jaana Ylärinteen johdolla läpi selvityksessä olevat palvelupyynnöt ja samalla mietitään, pystytäänkö niiden edistymistä nopeuttamaan yhteisvoimin. – Pyrkimys on ratkaista palvelupyynnöt mahdollisimman nopeasti, ja reilut 70 prosenttia niistä ratkaistaankin saman päivän aikana, Ylärinne kertoo.
Sitten katsotaan palautteet. Hyvältä analyysin pohjalta näyttää: kaupat ovat tyytyväisiä tiimin työhön. Ruusujen joukossa on pari risua epäselvistä ohjeista ja siksi palvelupyyntöjen vastauspohjaa hieman muutetaan. Hack lupaa seurata, auttoiko muutos.
Tapahtumia kaupoissa riittää, ja yhteydenottoja ja palvelupyyntöjä tulee tiimille tasaisesti iltapäivälläkin. Kaupoissa ollaan joka kerta helpottuneita, kun ongelmatilanteisiin löytyvät it-ammattilaisilta ratkaisut.
– Samoin kuin K-ryhmän kaupoissa työskentelevät ottavat asiakaspalvelun sydämelleen, niin mekin haluamme ottaa kaupoille tuottamamme palvelut sydämellemme, Ylärinne toteaa.
Päivä alkaa olla lopuillaan. Taas avattiin portteja, selvitettiin käyttöoikeuksia, ratkaistiin kiperiä tilanteita ja opittiin uutta. Mielenkiintoinen ja tapahtumia täynnä ollut päivä. Huominen onkin sitten taas jo ihan erilainen.
TEKSTI Minna Saano / KUVA Mikko Käkelä
Lue koko tiimin työpäivää seuraava juttu 25.11. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta