– Edessämme on ihan mullistavia uudistuksia. Kaupan toimintamallit muuttuvat ja arkirutiinit helpottuvat, jolloin meille jää enemmän resursseja toteuttaa niitä kauppakohtaisen liikeidean mukaisia erityisjuttuja, joilla saamme irtioton kilpailijoista, Jaakola sanoo.
Hän muistuttaa, ettei digitaalisuus toki ole kaupan alalla mitenkään uusi asia. Digitaalitekniikkaan perustuvat työvälineet ovat muuttaneet kaupan työtä jo 1980-90-luvun taitteesta lähtien silloisten kassa- ja tilausjärjestelmien kautta.
– Kaikki nämä muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi kaupan arkeen ja muuttaneet henkilökunnan työtä. Siitä kehitys on jatkunut, ja koko ajan on pitänyt olla hereillä, jotta pystymme vastaamaan kilpailuun. Nyt olemme siinä tilanteessa, että kaikilla on käytössä jäätävä määrä tietoa. Menestyksen ratkaisee se, kuka pystyy sen tiedon hyödyntämään ja poimimaan olennaisen liiketoiminnan tarpeeseen.
RUOKAKAUPAN ARJESSA uudistukset tulevat näkymään vaiheittain esimerkiksi valikoimien ylläpitoon ja kampanjoiden hallintaan liittyvissä töissä. Pilottikäytössä oleva K-Valikoima-työkalu tehostaa asiakaslähtöisen valikoiman rakentamista ja ylläpitoa. Sen avulla kaupat pystyvät hyödyntämään Plussa-dataa, joka tulee henkilökunnan käyttöön valmiiksi jalostettuna, jolloin sen pohjalta on helppo tehdä ratkaisuja.
– Enää valikoimien huoltamiseen ei tarvita raporttien ja excelien yhdistelmiä. Kaikki se hoituu automaattisesti, Jaakola konkretisoi.
Asiakkaiden muuttuvia toiveita pystytään ennakoimaan ketterästi. Sovelluksessa voidaan jakaa ehdotuksia tuotteista, joita muut samanlaisen asiakaskunnan omaavat kaupat ovat ottaneet asiakkaiden toivomuksesta valikoimiinsa ja tuote on menestynyt vaikkapa myynnin tai tuoton näkökulmasta.
Samalla tapaa saadaan poistosuosituksia heikosti kiertävistä tuotteista, jolloin hyllynlämmittäjien tilalle saadaan nopeasti kysytympiä tuotteita. Kun valikoimasta tulee mahdollisimman osuva, se näkyy positiivisesti myynnissä ja vähentää samalla hävikkiä.
MYÖS MYYMÄLÖIDEN DIGITALISOITUMINEN tuo kaupan työhön omat mausteensa. Verkkokauppa, itsepalvelukassat ja sähköiset hinnannäytöt ovat vain osa sen ilmentymistä.
Prosessit tehostuvat Jaakolan mukaan merkittävästi, kun markkinointi saadaan toteutumaan jatkumona myös myymälöissä. Sähköisille hinnannäytöillekin saattaa löytyä uutta käyttöä myös kaupan sisäisessä viestinnässä. Jaakolan mukaan ne voivat tulevaisuudessa vaikkapa ohjata verkkokaupan keräilyä, paikallistaa miinussaldot tai hävikkiriskin tuotteita.
Jo ruoan verkkokauppa on näyttänyt, ettei kaupan fyysinen työ ole katoamassa mihinkään, vaikka toimintatavat digitalisoituvat.
– Digitalisaatio vain siirtää fyysistä työtä toisiin kohteisiin. Rutiinityötä se pystyy vähentämään merkittävästikin, mutta henkilökohtaista palvelua ei voi koskaan täysin korvata automaatiolla eivätkä robotit rakenna tulevaisuudessakaan näyttäviä esillepanoja. Ja vaikka tekoäly osaa koostaa ja esitellä hyviin päätöksiin tarvittavaa tietoa, niin ratkaisut tekee ihminen, Jaakola sanoo.
– Henkilökunnan rooli pysyy ensiarvoisen tärkeänä. Kun osastoilla työskentelee ruokaa rakastavia ja omista tuotteista innostuneita ammattilaisia, se heijastuu asiakkaille. Kauppakohtaisella tekemisellä ja päivittäisillä asiakaskohtaamisilla on jatkossakin kaikkein suurin vaikutus menestyksen kannalta. Kauppojen henkilökunta ansaitsee todellakin tulla nostetuksi suurelle jalustalle niin nyt kuin tulevaisuudessa.
TEKSTI Kirsi Suurnäkki-Vuorinen / KUVA Mikko Käkelä
Lue koko juttu 22.8. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.