Eisenware-messuilla rautakaupan perinteet kohtasivat digitalisaation

Jaa

Miten rautakauppa selviää digitaalisesta vallankumouksesta, kysyttiin Kölnissä maaliskuun alussa järjestetyillä kansainvälisillä Eisenwaren-messuilla. Kivijalkakauppa voi saada kolhuja, mutta toisaalta sille olisi luvassa myös entistä parempaa asiakaspalvelua sekä yhä parempia, tehokkaampia ja käyttäjäystävällisempiä tuotteita.

Saksalaisen rautakaupan suuri haaste on digitalisoituminen. Verkkokauppa on synnyttänyt uuden kilpailutilanteen kotimaisten yritysten kesken. Huolenaiheena on myös se, että valmistajat voivat ryhtyä suoramyyjiksi. Myös verkkokaupan kansainvälisistä jäteistä, kuten Amazonista tai Rakutenista, on tullut paikallisenkin rautakaupan kilpailijoita.

Onko kivijalkakaupan tilanne muuttumassa entistä epäedullisemmaksi? Ettei se vaan olisi jäämässä verkkokaupan jalkoihin? Voisiko se edelleen saada uusien sisäänostojättien rinnalla valmistajilta tukea tuote-esittelyyn ja kyllin edullisia sisäänostoehtoja? Ei kai se vaan ole katoamassa asutustaajamista tai muuttumassa niissä pelkiksi verkkokaupan noutopisteiksi?

Etujärjestö ZHH on vedonnut valtioon paikallisen kaupan tukemiseksi, jotta verkkokauppa ei pääsisi kivijalkakaupan heikentymisen kautta tälläkin alalla autioittamaan asutustaajamien kaupallisia keskuksia tai pian myös laita-alueiden ostoskeskuksia. Etujärjestö ei kuitenkaan anele kivijalkakaupalle mitään tekohengitystä, vaan yhtäläisiä kilpailuehtoja esimerkiksi verotuksessa ja tietosuojassa.

Do it yourself — Do it for me

Saksassa kotinikkareiden ja kodinrakentajien rautakauppaa laaja-alaisesti edustavat Bau-marketit ovat kyenneet pitämään pintansa ja jopa kasvamaan. Ne ovat alkaneet siirtyä verkkokauppaan ja perustaneet sen turvin myös pienempiä myymälöitä. Laajat valikoimat ovat verkossa ja tilaukset ovat noudettavissa myymälöistä, joissa korostetaan entistä enemmän hyvää asiakaspalvelua.

Rautakaupan erikoiskauppojen liittoon kuuluu pienempiä kauppoja, jotka edustavat omia tuoteryhmiään perinteisistä rautakaupan tavaroista kotitaloustarpeisiin ja turvallisuustekniikoihin. Niissä tilanne koetaan vaikeammaksi. Niidenkin pitäisi liiton mukaan silti ymmärtää myös digitalisoinnin tarjoamat edut sekä myymälöissä että myynnin laajentamisessa verkkoon.

Kivijalkakaupan etuna asiakkaille on mahdollisuus nähdä, kokeilla ja kosketella tuotteita, ja saada henkilökohtaisia elämyksiä ja palveluja. Digitaaliset apujärjestelmät, kuten wlan-hotspot, infopäätteet tai sähköiset hintalaput, voivat vielä parantaa asiakkaiden kokemusta. Tärkeintä on, että rautakauppa pystyy tulemaan asiakasta vastaan ja palvelemaan jokaista juuri hänen näkökulmastaan ja hänen kanavillaan.

3D-tulostus tulossa

Messuilla korostettiin rautakauppa-alan digitalisoitumista niin verkkokaupan kuin tuotteidenkin kautta. Sähköisten ja digitaalisten tuotteiden haasteina ovat niiden tehokkuuden ja käyttäjäystävällisyyden ohessa myös verkottuminen ja yhteensopivuuden takaavien standardien kehitys. Se on myös messuilla vilahdelleen älykodin ja sen varustamisen haaste ja vaikeus.

Sensaatiomaisimpana uutuutena rautakaupassa väläytettiin 3D-tulostusta. Vaikka ennuste siitä, että vuoteen 2060 mennessä yli puolet kaikista tuotteista valmistetaan 3D-tulostuksella, ei pitäisikään ihan tässä laajuudessa paikkaansa, niin menetelmällä tulee jo piankin olemaan huomattavat vaikutukset rautakauppaan.

Esimerkiksi Bau-marketit ovat kiinnostuneet tästä tekniikasta. Millaisista sovelluksista on puhuttu, jäi avoimeksi. Aluksi saattaisi kyse olla ehkä palvelusta, jossa asiakas voi tulostuttaa laitteidensa osia varmuuden vuoksi varaosiksi korjauksen varalle.

Kevyemmin ja tehokkaammin

Eisenwaren-messujen parhaille uutuustuotteille myönnettiin EISEN-innovaatiopalkinnot. Valintaperusteina olivat tuotteiden loppukäyttäjäkäyttäjille tarjoamat hyödyt, toimivuus ja laatu.  Raadissa istui alan kaupallisten ammattilaisten lisäksi median ja akateemisen tutkimuksen edustajia.

Palkinnon sai kolme kokenutta länsisaksalaista työkaluseppää: Wiha Werkzeuge Schonachista, Hazet-Werk Hermann Zerver Remscheidista ja Knipex-Werk C. Gustav Putsch Wuppertalista. Ne kaikki ovat vahvasti sitoutuneita kotipaikkoihinsa sekä tuotekehityksessä että tuotannossa ja tekevät maailmanlaajuista bisnestä.

Wihan palkittu innovaatio oli sähköinen ruuvimeisseli SpeedE, joka on nopea ja tehokas ja säästää käyttäjänsä ranteita. Hazet pääsi palkintopallille hienohampaisella ja pienimmissäkin tiloissa väkivahvalla HiPer-räikkävääntimellä. Knipex taas palkittiin luokassaan kevyimmästä ja suorituskykyisimmästä vaijerileikkurista.

Saksasta löytyy valmistajia, joille on kunnia-asia pitää koko tuotantonsa kotimaassa.

Teksti ja kuvat Jussi Tuormaa

Koko jutun voit lukea 20.4. ilmestyvästä Kehittyvästä Kaupasta.