Elinvoimaa koko Etelä-Karjalaan

Jaa

Lappeenrannassa K-Citymarketin eteläkarjalaista identiteettiä on rakennettu pitkäjänteisellä työllä ja koko työyhteisön voimin. Kauppa palkittiin yhtenä ketjun uudistajista.

Kauppias Ari Piiroisen mukaan koronatilanne ja erityisesti venäläisten turistien poissaolo näkyy kaupunkikuvassa ja kaupassa. – Meillä K-Citymarketissa toimintoja ei ole kuitenkaan rakennettu turistien varaan vaan paikkakunnan kuluttajille, hän sanoo.

JATKUVASTI MUUTTUVA koronavirustilanne on aiheuttanut kaupalla paljon lisätyötä. – Henkilökunta on ollut aika kovilla. Ennakoiminen on vaikeaa, ja olemme edenneet varovaisin askelin. Kouluruokailuista, ravintoloista ja työmaaravintoloista on tullut siirtymää ruokakauppaan, mutta kun rajoituksia lähdetään purkamaan, on vaikea arvioida miten tilanne etenee.

Eniten on työllistänyt verkkokauppa ja keräily. Tilaa ja nouda -palvelu käynnistettiin kaupassa jo viime syksynä, ja koronatilanteen myötä pistettiin pystyyn myös kotiinkuljetusmalli yhdessä paikallisen toimijan kanssa. Verkkotilausten määrä on kevään aikana monikymmenkertaistunut, kontaktittomat noudotkin ovat olleet kysyttyjä.  Verkkokaupan kapasiteetin kasvattamisessa kaupan tilat alkavat kuitenkin tulla vastaan.

ASIAKKAIDEN KÄYTTÄYTYMISESSÄ tapahtuneista muutoksista osa saattaa olla pysyviä. Lappeenrantalaiset ovat nyt oppineet uudella tavalla ottamaan kahviostakin valmiita ruokia mukaan. Pientä haastetta tuo se, että moni hakee nyt viikon ostokset kerralla. Kaupassa työskennellään kaikesta huolimatta hymyssä suin.

Ari ja Miia Piiroisen aloittaessa K-Citymarket Lappeenrannan kauppiaina pari vuotta sitten, kaupan asiakaskunta oli varsin ikääntynyttä ja eläkeläispainotteista. Laajalla asiakaskyselyllä selvitettiin, millainen olisi alueen ihmisten unelmakauppa. Tulosten pohjalta lähdettiin rakentamaan kauppaa enemmän lapsiperheille.

Nyt kun totaalisesta remontista on vuosi, ovat palaset alkaneet loksahdella kohdilleen. K-Citymarket Lappeenranta valittiin ketjun vuoden uudistajaksi yhdessä Jyväskylän Seppälän ja Kotkan K-Citymarketien kanssa. Kaupan asiakasprofiilin muutos on onnistunut hyvin. Lapsiperheet ovat jo merkittävin asiakasryhmä, ja kaupan asiakaskunta edustaa nyt laajasti Lappeenrantaa.

RUOKAKULTTUURILTAAN VIREÄSSÄ Etelä-Karjalassa oli luontevaa nostaa paikallisuus yhdeksi kaupan kulmakivistä. Paikallinen kalastaja tuo aamun muikkusaaliinsa kaupalle useana päivänä. Lähialueen kuhaa ja järviahventa otetaan tiskiin niin paljon kuin saadaan. Vuoden Leipäkaupan tunnustuksen vastikään saaneelta osastolta löytyy paikallista, niin kohotettua ohrarieskaa, perinteikästä ruislimppua kuin karjalanpiirakoitakin. Kahviossa on tarjolla lappeenrantalaisen paahtimon kahvia sekä paikallisissa torikahviloissa vedyn ja atomin nimellä tunnettuja maankuuluja lihapiirakoita. 

Kaikki paikallinen on merkitty ”Lähiruokaa meiltpäi” -merkinnöin. Lappeenrantalaisuus ja eteläkarjalaisuus näkyvät kaupan joka osastolla, ja sitä kuluttajat myös odottavat, kauppias Piiroinen arvioi.

– Meille on tärkeää mahdollistaa myyntikanava pienillekin paikallisille toimijoille. Alueen tuottajissa on noussut esiin uusi kolmikymppisten kavereiden ennakkoluuloton sukupolvi, esimerkiksi kaksi paikallista kahvipaahtimoa valittiin juuri Suomen parhaaksi ja kolmanneksi parhaaksi, Piiroinen kertoo innostuneena.

Entäs sitten leipä? Piiroisen mukaan Etelä-Karjalan leipäkaupan identiteetti on vahva, ja alueella leipä on monelle tärkeä kaupan valintakriteeri. Valinta Vuoden leipäkaupaksi lämmitti tunnustuksen taustalla pääarkkitehtina häärinyttä Minna Koistista, jolle kaupan leipäosaston hoitaminen on ollut jo 19 vuoden ajan sydämen asia.

– Tuntui innostavalta saada tunnustus tänne Lappeenrantaan, ja se motivoi uusiin haasteisiin. Haluan tarjota asiakkaille tietoa ja uusia ideoita. Esimerkiksi runebergintorttuja varten löysin kirpputorilta runoilija Runebergista kertovan kirjan, jota asiakkaat saivat selailla. Piristin osastoa myös Runebergin tunnetuilla runoilla, Koistinen kertoo.

Kaikenläpäisevän paikallisuuden lisäksi isoon rooliin nousi palvelulinjasto, joka muodostuu lihan ja kalan lisäksi K-Kulmasta kahvioineen. Huhtikuun lopussa tarjonta täydentyi kaupan omalla pizzerialla sekä uudenlaisella sushikonseptilla, jonka on tarkoitus myöhemmässä vaiheessa laajentua kattamaan kokonainen japanilaisen ravintolan tarjonta salaatteineen, misokeittoineen, wokkeineen ja friteerattuine ruoka-annoksineen.

Sushi löi Lappeenrannassa läpi heti, ja K-Kulma on muutenkin kasvattanut jalansijaansa hiljalleen. Salaattibaari on tosin jouduttu nyt väliaikaisesti sulkemaan ja K-Kulman muitakin toimintatapoja on sopeutettu poikkeustilanteeseen. K-Kulmasta vastaava Tytti Vesander kertoo odottavansa jo innolla tulevia kehitysaskeleita, joita koronan jälkeen päästään ottamaan.

– Olemme halunneet tuoda voimakkaasti ravintolaa kaupan sisälle, ja onhan palvelutiski myös eräänlainen kaupan näyteikkuna. Ennen koronaa kahvioon alkoi kokoontua jo perinteisiä mummokerhojakin, ja täytyy myöntää että heitä alkaa olla jo vähän ikävä.

Nuorempaa asiakaskuntaa lähdettiin havittelemaan myös sosiaalisessa mediassa. Kauppias Ari Piiroinen huomauttaa markkinoinnin pirstaloitumisesta: ilmoituksen laittaminen paikallislehteen ei enää riitä, vaan tarvitaan monikanavaisuutta.

– Yritämme jatkuvasti kehittää markkinointiamme tavoittaaksemme tavoitellut kohderyhmät paremmin. Sosiaalista mediaa ei voi ohittaa: jos ei ole itse aktiivinen, täytyy etsiä joku, joka on, Piiroinen kannustaa.

Somen on saanut hoitaakseen Anssi Orava, jonka spontaanit päivitykset ovat nousseet suosituiksi. Kaupan Facebook-seuraajien määrä on vuodessa lähes tuplaantunut ja tyhjästä perustettu Instagram-tilikin on löytänyt seuraajakuntansa. Instagramista Orava ei halunnut lähteä rakentamaan tarjouskanavaa, vaan kertoa siellä aitoa tarinaa kaupan arjesta kuvin ja pienin videoin.

– Somen kautta asiakkaat voi tavoittaa hetkessä. Kun kerran laitoin kalatarjouksen päälle Facebookissa, ensimmäinen asiakas tuli jo 15 minuutin kuluttua kyselemään tuotetta, Orava kertoo.

– Suunnittelen harvemmin mitään etukäteen, enemmänkin tämä on sellaista hyvän fiiliksen hommaa ja hetkessä elämistä. Kyselen päivän aikana kollegoilta, onko valikoimaan tullut uutuuksia tai löytyykö jotakin tuote-erää jota pitäisi vauhdittaa. En käytä valmiita mainospohjia, vaan haluan että jokainen postaus henkii kaupan arkea ja että ihmiset ja persoonat näkyvät.

Oravan vastuulla ovat myös kala ja liha, joissa niissäkin paikallisuuden merkitys on suuri. Valikoiman kehittäminen hoituu yhdistelmällä tietoa ja tuntumaa.

– Polkupyörää ei kannata keksiä uudestaan: jos jossakin muualla on tehty jotakin siistiä, kokeilemme samaa täällä. Tärkeää on olla ajan hermolla ja pyrkiä aina eteenpäin. Vastuullisuus, paikallisuus ja tuoreus – niistä pidetään kiinni.

Kauppiaspari haluaa näkyä kaupalla asiakkaille mutta yhtä lailla johtaa omaa henkilökuntaansa edestäpäin omalla esimerkillä. Työnjako on selkeä: Arin vastuulla ovat tuoretuotteet ja panimo, Miialla kuivapuoli ja verkkokauppa. Kaupan Piiroinen kehuu mahtavaksi sekoitukseksi nuorta verta ja pitkää kokemusta.

– Konkreettisen remontin lisäksi olemme johtaneet isoa muutosta. Kun mietimme, minkälaista kauppaa haluamme rakentaa, siinä on kyse puitteiden lisäksi yhtä lailla toimintatavoista. Perehdytämme ja koulutamme ihmisiä jatkuvasti ja olemme itse voimakkaasti mukana tekemässä, mutta valmista ei tule koskaan.

Tiedolla johtaminen ja digitaalisuus ovat muuttaneet suuresti kaupan alaa 30 vuoden aikana, jotka Piiroinen on alalla työskennellyt. Yhden muutoksen hän haluaa kuitenkin nostaa erityisesti esiin: asiakaslähtöisyys on noussut vuosien aikana aivan eri tasolle.

– Kun aloitin, kaupat määrittelivät itse tarjontansa ja asiakkaat ostivat jos ostivat. Tänä päivänä asiakasta kuunnellaan hyvin tarkkaan ja samalla odotukset kauppaa kohtaan ovat kasvaneet.

Asiakaslähtöisyys, paikallisuus ja tiedolla johtaminen ovat olleet isossa roolissa myös K-Citymarket Lappeenrannan muutoksessa. Jatkuva uuden tekeminen on kanavoinut innostunutta henkeä koko työyhteisöön. Tytti Vesander uskoo, että uusien konseptien rohkea avaaminen myös poikkeusaikana on tuonut iloa asiakkaidenkin arkeen.

– Monet ihmiset ovat olleet lukkiutuneina koteihinsa, ja elämä saattaa näyttää vähän harmaalta. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta siitä, että teemme tilanteesta huolimatta uutta ja autamme pitämään ihmisten mieliä virkeinä.

 

K-Citymarket Lappeenrannan liikeideana on olla kaupungin paras ruokakauppa. Kuvassa Anssi Orava, kauppiaat Miia ja Ari Piiroinen, Minna Koistinen ja Tytti Vesander.

 

 

TEKSTI: Jaakko Mäntyranta / KUVAT: Ari Nakari

Koko artikkelin voit lukea 28.5. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.