Enemmän uunituoretta aamusta iltaan

Jaa

Uuden leipäkonseptin pilotointi toi entisestään lisäpotkua K-Market Woikantorin leipäkauppaan. Asiakkaille se näkyy selkeämpänä tuoteryhmittelynä ja runsaamman näköisenä tarjontana. Tietyt asiakkaille tärkeät tuotteet ovat saaneet lisää tilaa, ja uunituoretta on tarjolla enemmän aamusta iltaan.

Voikkaalla kauppias Mari Paalanen-Taskinen joukkoineen on tottunut haastamaan itseään, joten porukalla lähdettiin innolla myös pilotoimaan ketjun uutta leipäkonseptia maaliskuussa 2017. 

Asioita meni uusiksi

Jo ennen pilottia leipäkauppa kävi Woikantorilla hyvin ja osa osaston kalusteista oli ehditty jo uusia. Monia asioita meni kuitenkin pilotissa uusiksi. Vanhan omapaistovitriinin tilalle asennettiin hyllyt omapaistokoreineen ja kupuineen. Tuotteiden paikkoja vaihtamalla saatiin omapaiston irtotuotteet kohtaamisjärjestyksessä ensimmäisiksi. Vanhat massiiviset hyllynpäädyt purettiin, ja tilalle asennettiin kapeammat ja kevyemmän näköiset päädyt hyllyineen. Kaikki neljä päätyä otettiin normaaliin eikä sesonkipäätykäyttöön.

”Gluteeniton tuoreleipä siirrettiin omaan hyllynpäätyynsä ja saatiin päivän leivälle lisää tilaa. Yhteen päätyyn sijoitettiin tuore omapaistoleipä, toiseen munkkibaari, kolmanteen hampurilaiset ja hot dogit”, osastovastaava Kirsi Vahter luettelee.

Pieniä viilauksia pilotin aikana

Koska kaupan konsepti oli jo valmiiksi melko toimiva, pilotin aikana Woikkaantorilla tehtiin vain pieniä viilauksia.

”Mustat muoviset pullakorit vaihdettiin harmaisiin matalampiin puulaatikoihin – ne mahdollistavat vähemmällä määrällä runsaan esillepanon”, Paalanen-Taskinen sanoo.

Vahter mainitsee turhan massiivisten pullapussitelineiden vaihtuneen harmaista metallisista kevyisiin läpinäkyviin. Irtopullahyllyn alle teetettiin renkailla oleva puulaatikko säilytyspaikaksi pullaetiketeille ja muille pullavitriinin ylläpitoon tarvittaville tavaroille.

Uudistuksen myötä leivän ns. massamyyntipaikat ja heräteostomassat pääosin poistuivat. ”Hieman on ollut miettimistä, miten saamme isot erät uudistetulla leipäosastolla mahdollisimman nätisti esiin”, Paalanen-Taskinen juttelee. Siinä on kuitenkin onnistuttu, myynnin kärsimättä.

Kaikki päätymoduulit ovat edelleen normaalissa käytössä, eikä niissä ei tapahdu suuria muutoksia päivittäin tai viikoittain. ”Halutessamme pystyisimme nyt kuitenkin hyvin muokkaamaan tarjontaa sesonkien mukaan”, Vahter sanoo.

Menekkiä täytyy seurata

Tuotteiden menekkiä täytyy seurata jatkuvasti. Kun munkkien myynti hiipui Voikkaalla talvikaudella, tehtiin uudelleenjärjestelyjä ja munkit siirrettiin myytäväksi samasta paikasta kuin muutkin irto-omapaistotuotteet.

Pilotin tuoma kalusteiden muokkaus jätti kauppaan selkeämmän tuoteryhmittelyn ja enemmän tilaa asiakkaille tärkeille lähileipomo-, omapaisto- ja gluteenittomille tuotteille. ”Omapaiston irtotuotteet taas myyvät sisääntulossa hyvin ja luovat tuoreusmielikuvaa”, naiset sanovat.

Uskallusta toteuttaa ja kokeilla

Leipäosastolla vain suurimpien leipomoiden tuotteissa – kestoleivonnaisten lisäksi – hyödynnetään tarvesuunnittelua. Pien- ja lähileipomotuotteet tilataan käsin.

”Valikoiman lisäännyttyä kokonaisuuden hallinta ja suunnittelu vaatii enemmän työtä, jotta hävikki ei kasva liian suureksi. Valikoimaa on pystytty lisäämään ryhmittelemällä leipomoiden toimituspäivät”, Vahter kertoo

Muutamaa lukuun ottamatta kaikki Woikantorilla ovat työskennelleet talossa 17–35 vuotta. ”Jokainen osaa lukea asiakkaitamme, tunnistaa kunkin päivän asiakasvirran ja rytmittää automaattisesti paistoa asiakasvirtojen mukaan. ”Saamme jo saman päivän sisällä vaihtelua myyntiesittelyihin”, Vahter ja Paalanen-Taskinen vakuuttavat.

Molempia ilahduttaa, että uudistusten jälkeen sekä leipä että paistoleipä on Woikantorilla saatu nostettua entistäkin paremmille kehitysluvuille. ”Pilotissa saimme ehkä vielä enemmän uskallusta toteuttaa ja kokeilla erilaisia asioita”, he arvelevat ja kannustavat muita kauppojakin kokeilemaan.

”Vain mielikuvitus on rajana”, he tuumaavat.

Toinen strategisista painopisteistä

Leipä on yhdessä hevin kanssa linjattu K-Market-ketjun strategiseksi painopistetavararyhmäksi. Leipä on ketjussa myynninosuudeltaan suurin ja hyvin hoidettuna kaupalle myös tuottoisa tuoretuotteiden ryhmä. K-Marketin leipäkonseptia lähdettiin uudistamaan monista syistä.

”Kauppojen aukiolot ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet aika lailla. Tuore leipä toimiikin tänä päivänä sisäänvetotuotteena, kun asiakas voit luottaa että sitä on saatavilla”, kertoo K-kauppojen leivän konseptipalveluista ja konseptin kehittämisestä vastaava osastopäällikkö Riitta Nokelainen.

”Myös paikallisten ja pienleipomoiden merkitys on kaiken aikaa kasvanut.”

Muutoksia kalusteisiin ja toimintaan

Uudistuneiden kalusteiden ja elementtien lisäksi konseptiuudistus tuo K-Marketien leipäosastolle toiminnallisia muutoksia.

”Nyt kiinnitetään entistä enemmän huomiota paistosuunnitelmaan ja leivän tarvesuunnitteluun”, Nokelainen nostaa esiin. Jotta löydetään omalle kaupalle sopivat käytännöt, omat asiakkaat ja näiden ostokäyttäytyminen pitää tuntea hyvin.

Uusilla kalustemoduuleilla tuotteistusta voi vaihtaa asiakkaiden ostokäyttäytymisen mukaan ja sama kaluste toimii eri tarkoituksissa. Moduuleista löytyy niin pieneen kuin isompaankin Marketiin sopivat ratkaisut. Esillepanoihin saadaan runsautta vähemmälläkin tuotemäärällä, mikä auttaa osaltaan hävikin hallitsemissa.

”Jos tekee ja toimii niin kuin aina ennenkin, on turha odottaa muutosta myynnissäkään. Se onnistuu vain tekemällä toisin ja kokeilemalla. Tulos tulee toiminnasta”, Nokelainen muistuttaa.

Koulutuskierros jatkuu

K-Market-ketjussa koulutetaan kauppoja uusiin esillepanovaihtoehtoihin ja toimintatapoihin. Kevään 2018 aikana kaupoille järjestettiin jo ensimmäinen leipä-hevi-koulutuskierros. Kuuteentoista alueelliseen tilaisuuteen osallistui kaikkiaan lähemmäs 400 henkilöä yli 200 kaupasta. Koulutus jatkuu syksyllä.

Kesälahdella toimivan K-Market Kesätorin kauppias Petri Mikonsaari osallistui yhdessä kaupan paistotoiminnasta vastaavan Marjo Herttuaisen kanssa koulutukseen Savonlinnassa maaliskuussa. Vaikka Kesätorissa leivän myynnin osuus on lähes 10 prosenttia, paistotuotteiden osuus osaston myynnistä yli 30 prosenttia ja leivän bruttotuottokin kohdillaan, alkoi tuntua että paistossa on pikku hiljaa liikaakin keskitytty tiettyihin hyviksi todettuihin tuotteisiin.

”Kun pienellä kylällä samat asiakkaat asioivat päivästä toiseen, he varmaankin kaipaisivat enemmän vaihtelua”, Mikonsaari kertoo oivaltaneensa. Koulutuksesta olikin monenmoista hyötyä.

”Parasta oli päästä vaihtamaan kokemuksia. Kaupoissa tehdään asioita eri tavalla, ja tuli paljon sellaista mitä mekin voisimme kokeilla”, hän mainitsee. Kesätoriin onkin luvassa uusia muunneltavia moduuleja, ja omaan paistotoimintaan enemmän ja tarkempaa suunnitelmallisuutta.

Teksti: Riitta Kilgast

Kuva: Johannes Wiehn

 

Lue lisää Kehittyvästä Kaupasta nro 4/2018