Kookengän omien merkkien valikoimissa on viime aikoina suosittu systemaattisesti eurooppalaista tuotantoa laadun ja palvelutason nostamiseksi.
Omien merkkien kenkiä tuodaan edelleen jonkin verran myös Intiasta, Brasiliasta ja Kiinasta. Tärkeimmäksi tuotantomaaksi on kuitenkin noussut Portugali, jonkin verran tuontia on myös Espanjasta ja Italiasta. Materiaalit eurooppalaisvalmisteisiin kenkiin pyritään saamaan kokonaisuudessaan Euroopasta, jolloin pohjat voivat olla Italiasta ja päälliset Portugalista.
”Tehdastoimitukset ovat nopeita ja rahti on lyhyt. Matala hiilijalanjälki on toimintamme ydinajatuksia, markkinointikikkana emme sitä käytä. Haluamme myös tukea työpaikkojen säilymistä Euroopassa”, ketjun merkeistä Kenkäkeskossa vastaava osastopäällikkö Vesa Björklund taustoittaa.
Kauppias Riina Koskinen Lahden Trion Kookengästä on seurannut tyytyväisenä kehitystä, sillä kotimaisen tuotannon hiipuessa asiakkaat arvostavat eurooppalaista alkuperää. Koskisen mukaan asiakkaat ovat tänä päivänä merkkitietoisia ja osaavat hakea hyvää hinta-laatusuhdetta. Laadusta kertoo mm. laadukas pehmeä nahka ja pitävä kumipohja. Hinnoittelussa kaupoilla riittää haastetta, sillä nahan hinta on noussut vuosi vuodelta.
Andiamon syys-talvimallistossa asiakkaan kaipaamat ominaisuudet yhdistyivät Koskisen mielestä erinomaisesti. ”Ehdoton suosikkini on naisten Cours-nilkkuri, joka on ollut myynnissä sekä kevät- että syyssesonkiin, kevääksi ohuella vuorilla ja talveksi lämpimällä huopavuorilla. Se on trendikkäästi maiharimainen, mutta silti hyvin siro, kanta on matala ja varressa on suosittu nauha-vetoketjuyhdistelmä. Materiaali on ihanaa pehmeää nahkaa Portugalin tuotannostamme ja osuu laajaan käyttäjäryhmään. Kysynnässä ei näy vieläkään hiipumisen merkkejä.”
Kookengällä on omista merkeistä laaja oma mallisto, jolla pystyy erottumaan kilpailijoista. Andiamon lisäksi vain Kookengistä saatavia merkkejä ovat Piano, Tango, Knox ja 4feet. Omat merkit näkyvät usein myös Plussa-tarjouksissa ja Koo Clubissa, johon kuuluu jo yli 200 000 kanta-asiakasta. Clubilla alkaa olla vankka asema ketjun markkinointikanavana.
Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen » Kuvat Niclas Warius