Hautala ajattelee isosti

K-Citymarket Järvenpään diplomikauppias Markku Hautala ajattelee isosti ja rakentaa kaupastaan vähä vähältä yhtä Suomen parhaista. Kauppaa, josta asiakkaat ja henkilökunta ovat innoissaan ja jota tullaan katsomaan myös muualta Euroopasta, miksei kauempaakin.

Kävin jälleen hiljattain tapaamassa Hautalaa ja hämmästelin mielessäni kaikkia niitä uudistuksia, jotka kaupassa on toteutettu sen jälkeen kun kävin siellä viimeksi vuoden vaihteessa. Nyt 40-paikkaisen kahvila Delin yhteydessä pohisi aito italiainen pizzauuni, jossa pizzat valmistuvat nopeasti 320 asteen lämmössä pyörivällä kiviarinalla. Silmiin pisti myös ulkona rakenteilla oleva 60-paikkainen terassi, joka valmistuu kahvila Delin edustalle loppuvuodesta.

Hautala on investoinut kauppansa kehittämiseen viimeisen vuoden aikana yli miljoona euroa.

Italialaislähtöinen pääkokki Alberto Neri ei ollut tällä kertaa paikalla, mutta vauhdikkaasti pizzat valmistuivat suomalaisen kollegankin, Lassi Karpin valmistamina. Hautalan mukaan K-Citymarket Järvenpään pizzat tehdään juuri niin kuin Italiassakin.

”Kaikki tavarat tulevat Italiasta, meillä on italialainen pääkokki, italialainen pizzauuni ja paistomenetelmät. Teemme Rooma-tyylisiä pizzoja, joiden pohja on Napoli-tyylistä ohuempi ja käytetyn tomaattikastikkeen maku on hieman erilainen kuin siinä. ”

”Olemme rakentaneet pizzakonseptimme yhteistyössä Italian pizzamestaruuden vuonna 2014 voittaneen henkilön kanssa. Pizzoja olemme valmistaneet kesäkuun lopusta lähtien ja myymme niitä tällä hetkellä yli 1 000 kappaletta viikossa”, Hautala kertoo ja sanoo viikoittaisen myyntitavoitteen olevan kuitenkin kovempi eli 3 000 pizzaa.

”Emme olisi voineet toteuttaa uudistusta vanhalla mallilla, jossa olisimme myyneet ehkä 200 pizzaa viikossa ja olleet sitten siihen tyytyväisiä. Ei siitä olisi tullut vetoapua kaupalle. Halusimme tehdä asiakkaille jotakin merkittävää ja erilaista. Monimutkaista ja hankalaa. Jotakin sellaista, joka on ainutlaatuista.”

Innokas oppija

Marraskuussa 50 vuotta täyttävä Hautala on innoissaan kaikesta siitä, mitä hän on saanut oppia toteuttaessaan kaikkea uutta, viimeksi mm. pizzauunin. Mies ei puhu sanaakaan hankkeeseen mahdollisesti liittyneistä byrokraattisista ongelmista.

”Olihan tässäkin pientä opiskelua sen suhteen, miten asiat toteutetaan lain mukaan. Olen saanut oppia kosolti juttuja, joita en ennen osannut. En ole ollut ikinä näin innoissani kauppiaana siitä, kuinka valtavasti olen saanut opiskella uutta.”

”Et voi oikein rakentaa tämmöistä, jos et halua ymmärtää oikeasti, miten asiat toimivat. Pitää ymmärtää, miten kaasu ja uunin tekniikka toimivat, mitä laatu tarkoittaa kun puhutaan pizzasta. Itse asiassa sushi opetti minulle uuden tavan ymmärtää kaikkea sitä, mitä liittyy laatuun. Olen etuoikeutettu, kun pääsen vielä tekemään tämmöistä”, Hautala hehkuttaa.

Hän kertoo, että sushin tekoa on opiskeltu nyt jo toista vuotta ja kuukauden kuluttua lähdetään jälleen Japaniin hakemaan lisäoppia. Pehmiksen valmistusta ja sitä, miten keitetään hyvää kahvia, Hautala henkilökuntineen opiskeli noin kolmen kuukauden ajan.

Viimeisen vuoden aikana kauppaan on palkattu 11 uutta ihmistä. Tekijöitä tarvitaan lisää, koska pizzan ja sushin myynti käyvät hyvin. Kasvavan myynnin myötä lisää henkilöstöä on tarvittu myös hevi-, maito- ja teolliselle osastolle.

”Olen todella onnellinen siitä, että saan työllistää ihmisiä ja saan elää elämää, jonka koen oikeaksi”, Hautala sanoo.

Parasta laatua

Hautala kertoo, että hän on kääntänyt matematiikan päälaelleen ja myy kahvila Delissä parasta laatua mahdollisimman halvalla. Hän kehuu esimerkiksi pehmiksen laatua älyttömän hyväksi ja sanoo myyvänsä sitä neljä tai viisi kertaa halvemmalla kuin muut.

”Pehmiksemme tehdään pieteetillä. Olemme opiskelleen yksityiskohtia myöten, miten pidetään yllä Suomen parasta makua. Ja tätä amerikkalaisen Cheesecake Faktoryn juustokakkua olen metsästänyt Suomeen kymmenen vuotta. Myymme sitä ainoana Suomessa ja toimitamme sen itse Suomeen. Se on Amerikan parhain ja suosituin juustokakku. ”

Hautala nostaa esiin tässä yhteydessä kaksi tärkeänä pitämäänsä sanontaa: kaikki kaatuu laatuun ja asiakkaalle myydään aina myös seuraava asiointikerta.

Näitä periaatteita noudatetaan myös kahvila Delissä. Siellä voi ostaa erikoiskahvia siirapilla kahden ja puolen euron hintaan. Toisena vaihtoehtona tarjotaan mukin ostamista eurolla, jolloin voi juoda kahta huippuluokan kahvia niin paljon kuin haluaa.

”Niin ikään jos ostat pizzan ja kahden euron hintaisen mukin, voit juoda virvoitusjuomia tai kivennäisvettä niin paljon kuin haluat. Pyrimme tekemään kaiken asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi. Samalla säästämme omaa aikaa asiakkaan palvellessa itseään.”

Salaattibaariin liittyen Hautala toteaa, että siellä tulee tarjolle lähiviikkoina 10 euron hintainen salaattilounas. Sitä saa maanantaista perjantaihin kello 11–14. Terassille Hautala rakentaa jotain uutta salaperäistä konseptia.

Juomaosasto uusiksi

Melkoisen muodonmuutoksen on kokenut myös juomaosasto.

”Vanhaan verrattuna pystymme tuomaan paremmin esiin huippubrändejä. Kalusteisiin on tuotu hieman puuta, ne ovat harmoniset ja hitsattu niin, että hyllyt pysyvät millilleen samassa linjassa. Alaosa on hitsattu kiinni, eikä niitä vedetä eteenpäin täytön helpottamiseksi. Tuomme näin myös juomaosastolle harmoniaa ja välittämisen tuntua”, Hautala kertoo.

Hänen mukaansa juomaosaston uudistaminen liittyy osaltaan mahdolliseen alkoholilainsäädännön uudistumiseen tammikuussa.

”Jos tunget uudet hyvät tuotteet ja brändit vanhaan hyllyyn, ei niitä kukaan huomaa sieltä. Nyt voimme tuoda myös viinit ja lonkerot korostuneesti esiin”, Hautala tähdentää ja sanoo, että alkoholilainsäädännön uudistuessa K-Citymarket Järvenpäässä on kaikki valmiina joulukuun puoliväliin mennessä ja kauppa myyntikunnossa heti tammikuun ensimmäisellä viikolla.

”Jos laki ei mene läpi, juomaosasto toimii kyllä näinkin”, Hautala mainitsee ja esittelee juomaosaston kylmäkaapistoja, joihin on sijoitettu myös puolitoistalitraisia kivennäisvesiä. Hyllypuutteista päätellen niiden menekki on ollut kovaa.

Kova myynnin kasvu

”Juomaosaston myynnin kasvu on ollut positiivinen yllätys. Huikeasta myynnin kehityksestä kertoo se, että välillä päivämyynti on lisääntynyt edellisvuotisesta jopa 50-60 prosenttia”, Hautala sanoo ja arvelee, että myynnin siirtymää on tullut mm. Prismasta.

Osaston yksityiskohdista voi nostaa esiin vaikkapa mustaksi nimetyn hyllykokonaisuuden, johon on koottu pelkästään mustia virvoitusjuomia. Mitä tulee kolajuomiin, niin toisaalla kylmäkaapissa on mm. Fentimansin juomia, kuten Curiosity Colaa, joka on voittanut New Yorkissa maailman parhaan kolajuoman tittelin.

Niin ikään tarjolla on Läikkyä, trooppista, hedelmänmakuista virvoitusjuomaa. Tosin kauppias ei ollut kuullutkaan siitä ennen kuin kaupassa asioinut nuoriso alkoi kysellä sitä ahkerasti.

”Sitä menee todella hyvin ja se on hittituote. Juomapullon etiketissä on bloggaajan kuva ja bloggarit ovat uusia supertähtiä”, Hautala toteaa ja tähdentää, että kauppa myy sitä, mitä ihmiset haluavat ostaa.

Kespro mainio kumppani

Kyrö Distillery Companyn voitettua kansainvälisen palkinnon ginillään Suomessa alkoi Hautalan mukaan Tonic-buumi. Nyt ihmiset vaihtavat halvasta Tonicista kalliimpiin merkkeihin.

”Kespro on ollut meille käsittämättömän hyvä yhteistyökumppani. Sen kautta olemme saaneet niin Deliin kuin juomaosastollekin huikeita tuotteita, jotka menevät kaupaksi. Fentimansin Curiosity Colan ohella meille on tullut myös paljon muita jenkkijuomia Kespron kautta. Myös pehmikset tulevat sieltä ja osa salaateista.”

”Silmäni ovat avautuneet Kespron suuntaan tässä projektissa tosi positiivisesti. Myynninkehityspäällikkö Marko Rönnbladille iso kiitos. Hän on tehnyt valtavan hienoa työtä”, Hautala kehuu.

Täysillä mukana

Kiitosta Hautala antaa myös Itabille, joka toimitti juomaosaston kalusteet ja tätä ennen hevi-osaston sekä teollisten tuotteiden kalusteet.

”Itab on tehnyt huikeaa duunia ja se on ollut juomaosaston uudistamisessa mukana täysillä. Kaikki K-Citymarket Järvenpään juomaosaston uudistussuunnitelmat ovat vapaasti K-ryhmän käytettävissä Itabin kautta”, Hautala sanoo.

Hänen mukaansa juomaosasto on sataprosenttisesti oma. Se on suunniteltu ja maksettu itse. Uudistuksen fokus on ollut koko ajan asiakkaassa.

Seuraava steppi

K-Citymarket Järvenpäällä on elintarvikkeissa noin 18 000–19 000 tuotteen valikoima. Hautalan mukaan seuraava steppi ei liity valikoiman lisäämiseen, vaan erittäin paljon tarkempaan valikoiman ja tavarapelin hallintaan.

”Tavoittelemme sitä, että meillä on aiempaa paremmat päiväykset ja hävikinhallinta kuitenkin niin, ettei tavara lopu kesken. Lähdemme siitä, että se mitä luvataan, toteutetaan vielä entistäkin paremmin. Haluamme saada asiakaspettymykset pois.”

Mihin suuntaan valikoimat ovat kehittyneet? Hautalan mukaan juomia on tullut lisää. Teollista vähennettiin aluksi, mutta nyt se on kasvanut jälleen hieman. Lihassa vaihdettiin valikoimaa ja asiakkaille on tuotu entistä enemmän mm. Pirkka-tuotteita. Niin ikään hevissä on valikoimaa enemmän. Vege on jo nyt iso juttu ja se toimii.

”Näkisin että olemme valikoimien osalta aika balanssissa. Leivässä tulee ensi vuonna joitakin uudistuksia”, Hautala kertoo ja nostaa yhtenä isona juttuna esiin sen, että tehtäessä uutta teollista osastoa lopetettiin aluksi kokonaan hyllynpäätyjen myynti. Asiakkaille halutaan vaihtelevuutta ja nyt opiskellaan sitä, mitä tuotteita kannattaa pitää esillä missäkin.

Teksti Arto Jaakkola » Kuva Mauri Ratilainen

Juttu kokonaisuudessaan on luettavissa elokuun Kehittyvästä Kaupasta.