Hunajatehdas kaupan katolla

Vantaan Martinlaaksossa myydään todellista lähihunajaa. Se on valmistunut kaupan katolla, jossa majailee kaksi pesällistä ahkeria mehiläisiä. Sato valmistui sopivasti ennen syksyn flunssakautta.

Hunajantuottaja Markku Pöyhönen toimitti oman kaupunginosan hunajaa jo Pasi Hentilän edelliseen lähikauppaan Helsingin Kruununhaassa. Idea hunajan valmistukseen kaupan katolla virisi, kun diplomikauppias Pasi Hentilä siirtyi puolisonsa Maarit Pyykön kanssa kauppiaaksi isompaan kauppaan K-Supermarket Martinlaaksoon.

Ennen hunajatuotannon käynnistämistä oli anottava lupa eläinten pitoon. Vantaan kaupungilta tuli kaksi eläinlääkäriä tarkistamaan, että mehiläisillä on varmasti hyvät oltavat. He myös edellyttivät, että asiasta ilmoitetaan kaikille 200 metrin säteellä asuville.

”Se oli ennakkovalmistelujen haastavin osa, sillä lähistöllä on aika monta kerrostaloa. Onneksi riitti, että lappu vietiin talojen ilmoitustaululle”, kumppanukset kertovat.

Kaupan katolta löytyi hyvä katseilta suojainen paikka. Portille laitettiin kyltti, jossa kerrottiin mehiläisistä ja  hoitajan yhteystiedot. Kiinteistönhoitajaa valistettiin, ettei yhteentörmäyksiä tulisi vahingossakaan.

”Pasi oli tietysti huolissaan, pörräisivätkö mehiläiset kauppaan. Siihen niillä ei kuitenkaan ole mitään syytä, sillä ne himoitsevat vain siitepölyä ja sokeria, joita löytyy paljon helpommin ulkoa luonnon kasveista”, Pöyhönen selvittää. Kolmena kesänä mehiläisistä ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmaa.

Martinlaaksossa työskentelee noin 40 000 hunajantuottajaa, ja tänä vuonna hunajaa syntyi ensimmäistä kertaa hyvä määrä, kaikkiaan 80 kiloa. Nyt mehiläiset ovat lomalla. Kun kasvien kukinta alkaa ensi vuonna toukokuussa, Pöyhönen saapuu taas pakettiautollaan, pukeutuu mehiläishoitajan suojapukuun ja vie pesät paikoilleen.

Kotimaiselle hunajalle kova kysyntä

Kotimaiselle hunajalle olisi kysyntää enemmän kuin on tarjontaa. Myyntipiikki on sadonkorjuun jälkeen, kun lämpimien juomien sesonki alkaa.

Pöyhönen seuraa alan kehitystä Mehiläishoitajain liiton hallituksessa, ja hän kertoo suomalaisten käyttävän vuosittain keskimäärin reilut 600 grammaa hunajaa. Sadosta riippuen noin 60 prosenttia myydystä hunajasta on kotimaista. Tänä vuonna saatiin kohtalainen sato kahden heikomman vuoden jälkeen.

Kauppias Hentilän kaupassa myydään noin 2 500 hunajapurkkia vuodessa. Oman tuotannon osuus on noin 15 prosenttia. Tänä vuonna myyntiin saatiin noin 300 purkkia Martinlaakson omaa hunajaa, ja suurin osa sadosta vietiin käsistä parin ensimmäisen viikon aikana.

”Tätä tarinaa on kiva kertoa; asiakkaat tykkäävät ja saamme paljon positiivista palautetta. Toki toiminnan käynnistys ja siitä tiedottaminen on oma vaivansa, mutta Markkuhan ne hoiti hyvällä ammattitaidolla, joten ei tästä meille ole tullut muuta kuin lisäarvoa”, Pasi Hentilä puntaroi.

”Ja kuka tietää, millaisia hyönteiskasvattamoja kauppojen katolla tulevina vuosikymmeninä nähdään, Markku Pöyhönen heittää viitaten hyönteisten kasvattamisen ja myymisen elintarvikkeena sallimiseen Suomessa.

Kauppias Hentiläkin uskoo ruokakaupan valikoimien muuttuvan lähivuosina monella tapaa, mutta toistaiseksi kaupan katto on varattu mehiläisille.

”Tästä on ollut meille pelkästään iloa. Harvoinpa sitä pääsee tekemään sellaista, mitä ruokakaupassa ei ole muualla vielä tehty”, Pasi Hentilä toteaa.

Teksti Kirsi Suurnäkki-Vuorinen

Kuvat Mikko Käkelä

Lue koko juttu Kehittyvästä Kaupasta nro 9/2017.