”Hyvä palvelu on voimavaramme”

Jaa

Korona-aika on vilkastuttanut Jämsän K-Raudan myyntiä ennätysmäisesti. Kesäkuukausien myynti on nykyään kolminkertainen talvikuukausiin verrattuna. Alueen 15 000 mökin asukkaiden paluu Päijänteen maisemiin ennakoidaan hyvissä ajoin keväällä pistämällä valikoimat ja varasto kuntoon.

Viime vuonna etätyöläiset pyrähtivät mökeilleen jo maaliskuun puolivälissä ja pysyivät maisemissa lokakuun puoliväliin. Kesällä mökkejä remontoitiin, niille tehtiin hulppeita terasseja ja asennutettiin muhkeita laitureita.

– Myös talvikaudella täällä on ollut paljon mökkiläisiä, toiseen kesäsesonkiin Jämsässä valmistautuva kauppias Teemu Toukonen kuvaa. Jämsän kiinnostavuutta ympärivuotisena lomakohteena lisää Himoksen laskettelukeskus.

Jotta ympärivuotinen mökkeily olisi huoletonta, mökkien varustelutasoa nostetaan koko ajan. Trendinä on, että ihmiset haluavat ostaa myös asennuspalvelut.

– Asiakaskuntaamme kuuluu paljon paikallisia kirves- ja putkimiehiä sekä maanrakentajia, joita suosittelemme mökkiläisille urakoitsijoiksi. Periaatteessa kauttamme hoituu kaikki rakentamisessa tarvittava montusta harjaan.

VIIME KESÄNÄ mökkiläiset hullaantuivat ostamaan kylpytynnyreitä, porealtaita ja kestopuuta siinä määrin, että sesongin loppupuolella tavara ei aina meinannut riittää kaikille.

– Tälle kesälle jäi potentiaalia markkinaan, ja ihmiset ovatkin olleet nyt selvästi aiemmin liikkeellä ja ennakoineet tilauksiaan.

Perinteisesti kaupaksi käyvät kesällä myös laiturit, terassit ja veneet. Terasseista halutaan aina vaan isompia. Niihin tehdään pergoloita, valokatteita ja liukuovia. Mökkiterasseille kuljetetaan myös muhkeamman kokoisia grillejä.

– Tämän kesän suosikkeja ovat kamadogrillit ruokahifistelijöille. Myös pizzauunien myynti lisääntyy. Pienempiä grillejä menee etenkin karavaanareille ja veneilijöille, kauppias kertoo.

Aurinkosähköratkaisujakin kysytään, mutta varsinainen hitti ovat ilmalämpöpumput, joiden kauppa käy tasaisesti ympäri vuoden. Myös kestopuuhun on panostettu ja varattu sitä kesäsesonkia varten reilusti. Sen menekki onkin kasvanut hurjasti.

Haasteena on ennakoida ajoissa, mitä kesäkaudella menee kaupaksi ja kuinka paljon. Ennakkotilauksia tehdään datan perusteella. – Onneksi meillä on käytössämme hyvät raportit ja tukeudumme ketjun valikoimiin. Uskon, että nyt koronavuonna ennakointi on entistä tärkeämpää, toki fiilistäkin pitää ratkaisuja tehdessä olla, kauppias pohtii.

VERKKOKAUPAN kasvu näkyy Jämsässäkin selvästi. – Nettikauppaan liittyy edelleen isoja kasvumahdollisuuksia, Toukonen tuumii. Nyttemmin verkkokauppaan on helppo lisätä myös kaupan omia tuotteita.

– Lisäämme omia tuotteita asiakkaiden toiveiden mukaan ja peilaamme, mitä kauppa myy ja mitä netistä ei löydy. Asiakkaat ottavat netistä yleensä jo ennakkoon selvää tuotteista. Myös hinnoittelussa tarvitaan läpinäkyvyyttä, sillä nykyään asiakas googlettaa hinnat ja auton renkaat kääntyvät sinne, missä on edullisinta.

Viime kesänä esimerkiksi maaleja meni kaupaksi ennätysmäisesti, ja kauppias Toukonen ennakoi saman menon jatkuvan.

– Ihmiset tilaavat tuotteet netistä ja kuljetuspalvelujen merkitys korostuu. Etumme on myös palvelu. Sillä me erotumme. Olen todella ylpeä kauppamme palvelusta, sillä meillä on hyvin ammattitaitoinen henkilökunta.

Ympäri vuoden K-Rauta Jämsässä työskentelee 11 osaajaa, ja tulevaksi kesäksi on palkattu seitsemän kesätyöntekijää, osa koko kesäksi, osa lyhyemmäksi jaksoksi. Kesätyöntekijät oppivat talon tavoille kokeneiden konkareiden vanavedessä.

PAIKKAKUNTANA Jämsä elää murrosvaihetta, kun Kaipolan tehtaat ovat hiljentyneet. Kauppias kuvailee paikallista ilmapiiriä jännittyneeksi, kun on mietittävä, mitä uskaltaisi investoida ja miten paikkakuntaa kehitettäisiin tästä eteenpäin.

Kesäkauteen valmistaudutaan joka tapauksessa kaupassa innostunein ja odottavin miettein. Kesällä myös aukioloajat muuttuvat. Paikalliset haluavat tulla ostoksille jo aamukahdeksalta, ja mökkiläisiä varten päivää pidennetään toisesta päästä.

– Meille ovat tärkeitä hyvä asiakaspalvelu, terve valikoima ja kiertävä varasto. Asioinnin on oltava helppoa ja nopeaa. Haluamme myös hoitaa tavaroiden kuljetukset asiakkaiden ehdoilla.

Toukonen tuumii, että edelleen pätee vanha sanonta, että kauppias hoitaa homman.

– Mielestäni tärkeä viesti on, että me olemme yrittäjiä. Tuemme paikallisia yrittäjiä omilla ratkaisuillamme ja sitä kautta koko yhteisöä. Me emme todellakaan ole mikään tavaranluovutuspiste. Hyvä palvelu on voimavaramme ja kauppiaan rooli on siinä tärkeä. Siten rautakauppa menestyy.

 

Kuvassa rakennustarvikkeista vastaava Janne Vuorio (vas.) ja kauppias Teemu Toukonen.

 

TEKSTI ja KUVAT Päivi Kapiainen-Heiskanen

 

Lue koko juttu 22. 4 ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta