K-market Arabianranta Helsingissä on kauppiasparin Tomi ja Laura Steniuksen uusin yhteinen projekti ja haaste. Kaupan avajaisia vietettiin maaliskuussa, ja kaikki sujui silloin suunnitelmien mukaan.
”Tukenamme oli loistava tiimi: ketjun konseptisuunnittelija, ketjupäällikkö, remonttiryhmä ja tietojärjestelmätiimi. Tärkeässä roolissa olivat myös tavarantoimittajat”, Tomi kertaa.
”Oli hienoa päästä suunnittelemaan kauppaa alusta pitäen. Saimme ideoida ammattilaisten rinnalla ja kädenjälkemme näkyy lopputuloksessa”, Laura mainitsee.
Uusi kaupunginosa on kauppapaikkana mielenkiintoinen, onhan kaupunginosassa tuhansia työpaikkoja ja noin seitsemäntuhatta taideteollisen korkeakoulun opiskelijaa.
”Kauppa sijaitsee kerrostalon alakerrassa, raitiovaunupysäkin vieressä, konkreettisesti niin lähellä asiakasta, että meille voi tulla hissillä jopa suoraan kotoa. Joillekuille olemme vähän kuin jääkaapin jatke”, Tomi kertoo.
Asiakaskunta on kauppiasyrittäjien mukaan erilaista kuin heidän aiemmassa kauppapaikassaan Kouvolassa.
”Edellisessä kauppapaikassamme kaikki huomio tuntui keskittyvän hintaan. Täällä arvostetaan laatua, kotimaisuutta, lähiruokaa ja luomua, kysytään alkuperää ja puhutaan vastuullisuudesta. Asiakkaat ovat oikeita kulinaristeja ja hyvin kokeilunhaluisia, joten uusia ideoita saa tarjota koko ajan”, Laura sanoo.
Kauppiaina he pystyvät muodostamaan juuri oman asiakaskuntansa näköisen valikoiman ja reagoimaan nopeasti asiakkaiden toiveisiin. He haluavat olla oikeasti läsnä asiakkaidensa elämässä, myös Facebookissa.
”Kaikki tekemisemme tähtää asiakkaiden tyytyväisyyteen ja työmme näkyy konkreettisesti. Arabianrannassa kauppias tunnetaan, ja meitä on puhuteltu alusta asti etunimeltä”, he kertovat.
Teksti: Kirsi Suurnäkki-Vuorinen
Kuva: Mikko Käkelä
Lue lisää jo 23 vuotta yhtä pitäneen kauppiasparin vaiheista ja ajatuksista Kaksi meistä –haastattelusta, joka löytyy elokuun Kehittyvästä Kaupasta (nro 7/15)