K-RAUDASSA myytävien tuotteiden joukosta erottuu viisi brändiä, joissa on erityisiä piirteitä: PROF, Cello, FXA, Goodiy ja Ironside ovat rautakaupan omia merkkituotteita, ja niihin panostetaan talon sisällä vahvasti. Valikoima on valtava ja kasvaa alati. Tällä hetkellä puhutaan noin 12 000 tuotteesta aina peruspuutavarasta kylpyhuonekalusteisiin, työvaatteisiin ja pintasisustamiseen.
– Omat tuotemerkit tukevat ja vahvistavat ketjubrändiä sekä mahdollistavat erottautumisen. Niiden menestyksen eteen tehdään paljon työtä, omien merkkien myyntipäällikkö Hannu Halme kiteyttää.
Halme vastaa työssään omien merkkien toimintamallien ja prosessien kehittämisestä, jälkimarkkinoinnista ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Synergia eri maiden välillä on tärkeä osa rakentamisen ja talotekniikan kaupan potentiaalia. Tuotekehitystä tehdään vahvasti yhteistyössä eri toimintamaiden välillä.
SISUSTAJAN JA REMONTOIJAN CELLO on kulkenut näyttävän kehityskaaren rautakauppojen tunnetuimpien kuluttajabrändien joukkoon. Tuoteperheeseen kuuluu muun muassa seinä- ja lattiapintamateriaaleja, maaleja, terassikalusteita ja pientavaroita. Viime vuosina valikoimiin ovat tulleet esimerkiksi keittiöt, säilytysratkaisut ja tapetit.
– Tuotteissa yhdistyvät kustannustehokkuus, laatu ja ajanhenkisyys. Myös yrityspuolella esimerkiksi monista uudiskohteista löytyy Cellon pintamateriaaleja ja kylpyhuonekalusteita.
Ammattilaisille ja remontoijille suunnattu PROF-tuoteperhe edustaa perinteisempää rautakaupan valikoimaa, kuten puutavaraa, työkaluja, työvaatteita ja pienraudan tuotteita. Lisäksi omiin merkkeihin kuuluvat satunnaisiin remontointitarpeisiin suunnitellut FXA:n työkalutarvikkeet sekä sisustajille suunnatut GooDiy tuotteet. Ironside tarjoaa laajan valikoiman työkaluja teollisuuden, rakentamisen ja asentajien tarpeisiin. Ammattilaatuiset työkalut valmistetaan suurelta osin eurooppalaisissa tehtaissa.
TUOTEKEHITYKSESTÄ vastaa kunkin tuotealueen tuotepäällikkö. Ideoita haetaan jatkuvasti analysoimalla markkinoita, kuuntelemalla havaintoja kentältä sekä haistelemalla uusimpia trendejä ja kehityssuuntia. Kun toimitaan useissa maissa, tuotteiden menestyksestä voidaan ottaa hyötyä irti myös globaalisti.
Uusien tuotteiden kehityksen kesto ideasta myynnissä olevaan tuotteeseen on monen osatekijän summa. Tyypillisesti aikaa koko prosessiin, jonka päätteeksi tuote ilmestyy kaupan hyllylle, kuluu noin 6–12 kuukautta.
Laatu on tärkeä ohjaava tekijä. Esimerkiksi valikoiman kehitystyössä kartoitetaan tarkasti potentiaaliset tavarantoimittajat. Riskimaiden tavarantoimittajien osalta toteutetaan amfori BSCI-auditointia, jonka avulla varmistetaan, että yritys toimii sosiaalisen vastuun periaatteiden mukaisesti.
– Malleihin tutustutaan tarkasti ja tuotetestauksilla varmistetaan, että tuotteet täyttävät sekä EU- että kansallisen tason lainsäädännön asettamat vaatimukset vaikkapa tuoteturvallisuuteen liittyen.
Laatu ja vastuullisuus kulkevat käsi kädessä. Pakkausten muovimateriaalia pyritään jatkuvasti vähentämään ja tilalla suositaan kierrätysmateriaaleista valmistettuja vaihtoehtoja. Lisäksi tuotteiden jäljitettävyyteen kiinnitetään huomiota. Esimerkiksi PEFC-sertifioidun PROF-puutavaran toimituksen koko ketju on jäljitettävissä sahalle asti. Puutavaran seurantaa koskevilla vaatimuksilla taataan, että puuraaka-aine on peräisin kestävästi hoidetuista sertifioiduista metsistä.
K-RAUDAN OMIEN merkkien parissa työskentely on tekijöillekin mieluisaa työtä, jossa oman kädenjäljen saa nähdä konkreettisesti.
– Työhön liittyy tietynlainen ylpeys näistä merkeistä. On mielenkiintoista ja innostavaa olla mukana matkalla, joka alkaa orastavasta ideasta ja päätyy lopulta valmiiksi tuotteeksi rautakaupan hyllylle ja ostajien suosioon, Hannu Halme sanoo.
TEKSTI Maria Rautio / KUVAT K-ryhmä
Lue koko juttu 18.3. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta