Perinteinen urheilukaupunki, jossa rapa on aina lentänyt ja jonka joukkueiden maine vastustajien keskuudessa on lajissa kuin lajissa ollut julma. Vaikka aiemmin porilaista urheilua rahoittaneen savupiipputeollisuuden piipuissa ei enää paljoa savua näy, urheilukaupungin henki elää yhä vahvana.
Kaupungin urheiluelämässä näköalapaikalla on mukana myös Puuvillan kauppakeskuksessa sijaitseva Intersport, joka on ottanut alueella vahvan roolin seurakaupassa. Kauppiasyrittäjä Aki Seppälä on ollut seurakaupan pyörteissä jo ennen vuonna 2009 käynnistynyttä kauppiasuraansa. Nyt ainutlaatuinen konsepti on siivittänyt seurakaupan jo kovaan kymmenen prosentin osuuteen porilaiskaupan liikevaihdosta.
– Toimintamallimme on sellainen, ettei seuralta vaadita muuta kuin päätös yhteistyön aloittamisesta ja asu- ja välinemalliston valinta. Siitä eteenpäin me hoidamme kaiken: malliston rakentamisen, sovitukset, tilaukset verkkokaupan kautta ja paikan päällä, painatukset ja rahaliikenteen, Seppälä listaa.
Seppälälle seurakauppaan panostaminen onkin eräänlainen elämäntapa. – Ei tämä rakettitiedettä ole, mutta ehkä hieman masokistista luonnetta vaaditaan. Jos haluaa herätä yöllä miettimään jotakin asiakkaan ongelmaa ja seurakaupan palautetta, niin tervetuloa joukkoon, Seppälä naureskelee.
Intersport Pori Puuvilla
- kauppiaina diplomikauppias Aki Seppälä ja Maire Seppälä (2019–)
- sijaitsee Puuvillan kauppakeskuksessa Porin keskustassa
- seurakaupasta vastaa Riku Aalto
- seurakauppa muodostaa n. 10 % kaupan liikevaihdosta
Puulaakiporukoista jättiseuroihin
Porissa seurakaupasta vastaa Riku Aalto, joka on ollut alalla viitisentoista vuotta. Kun tilaisuus lähteä erikoistumaan seurakauppaan puolivahingossa avautui, hän päätti tarttua haasteeseen, vaikka työ seurakaupan parissa ei ollutkaan siihen aikaan niin kovassa huudossa.
– Ajattelin, että kun haluan joka tapauksessa tehdä urheilukaupassa pitkän uran, miksi en lähtisi erikoistumaan tähän. Jotain on varmaan tehty oikein, kun minua ei ole potkittu vielä pois, Aalto vitsailee.
Aki ja Maire Seppälän tultua kauppiaiksi lähdettiin seurakauppaa Porissa entisestään laajentamaan. Aalto nostaa menestystekijöiksi oman, myymälässä asiakkaiden näkösällä toimivan painon sekä toiminnan yleisen joustavuuden. Sitä tarvitaankin, kun asiakaskunta vaihtelee 700 juniorin seuroista viiden hengen puulaakiporukoihin.
– Seurakauppa on pohjimmiltaan ongelmanratkaisua. Tarvitsi asiakas sitten 300 leiripaitaa tai yhden paidan yksittäiselle pelaajalle viikonlopun peliin, me pystymme mukautumaan tilanteeseen. Joskus olemme tehneet painatuksia samalle päivällekin, Aalto paljastaa.
Myös paitoihin tulevat mainokset tehdään myymälässä käsityönä. – Aiemmin osa tilasi meiltä tuotteet ja vei ne muualle painatukseen, mutta nyt virta on kääntynyt takaisinpäin. Joukkueenjohtajat seuroissa arvostavat sitä, että meiltä saa kaiken kerralla, Aki Seppälä kertoo.
Kumppanuuksissa jalkapallo ja pesäpallo korostuvat, ja myös yleisurheilu ja salibandy ovat isossa roolissa. Lajikirjon monipuolisuudesta pitävät huolen pienemmätkin lajikumppanit, kuten melonta- ja kendoseura. Sopimuksista pyritään tekemään viisivuotisia, mutta 1+5-mallinen kokeilujakson sisältävä sopimus on havaittu myös hyväksi tavaksi aloittaa yhteistyö.
Yhteistyötä koko kaupan tasolla
Toimiva seurakauppa edellyttää Riku Aallon mielestä ennen kaikkea hyviä organisointi- ja aikataulutustaitoja, mutta myös hyvää yhteistyötä koko myymälän tasolla.
– Riku myy, Andy painaa, Ville painaa Andyn lomaillessa, Marika, Annika ja Neea pussittavat, ja itse autan minkä voin, kauppias Seppälä demonstroi.
– Tuurasin Rikua kevättalvella seurakaupassa muutaman viikon, ja siinä taas huomasi miten nopeasti päivät näissä hommissa vilahtavat. Hiljaisille hetkille seurakauppa on myös omiaan tasaamaan työkuormaa, Seppälä lisää.
Intersport Puuvillassa työskentelee kymmenkunta urheilukaupan osaajaa, joita kauppias kuvaa osaavaksi, kehittyväksi ja oppivaiseksi porukaksi.
– Se on varmaankin vähän klisee, mutta meillä on oikeasti todella hyvä ilmapiiri ja työyhteisö, jossa kaikki auttavat toisiaan, Aalto komppaa.
Merkityksellisyyttä ja kaupallista potentiaalia
Aki Seppälä kiittelee seurakaupan kasvanutta strategista merkitystä K-ryhmässä. Hän kannustaa kaikkia Intersport-kauppiaita kokeilemaan seurakauppaa. – Aloittaa voi pienesti, vaikka painattamalla juomapulloja. Homman saaminen kunnolla käyntiin voi helposti viedä viisikin vuotta, mutta siitä se rumpu lähtee vähitellen pyörimään.
Myös Riku Aallon työhön ketjutasolla lisääntynyt yhteistyö on tuonut uusia ulottuvuuksia. – Alkuaikoina sitä oli seurakaupan kanssa aika yksin. Nyt meillä on vuosittaisia kokemustenvaihtopäiviä, joista kaikille jää käteen paljon ideoita. Oli sitten uusi seurakauppatekijä tai kauppias, joka ei ole aiemmin tehnyt seurakauppaa, me eri puolilla Suomea toimivat kollegat tuemme ja apua löytyy aina, Aalto vakuuttaa.
Aalto nostaa esiin myös seurakaupan kokoaan suuremman roolin ja potentiaalin lisämyyntiin. – Kun homma toimii vaikkapa jalkapalloseuran kanssa hyvin, futisjunnun vanhemmat saattavat ostaa meiltä vaikkapa sähköpyörän.
Merkityksellisyyttä työhön ei tarvitse hakea, onhan urheilukauppa jo lähtökohtaisesti ratkaisemassa yhtä nykypäivän suurista haasteista: lasten, nuorten ja miksei aikuistenkin liikkumattomuutta. Sillä on Aki Seppälälle iso merkitys.
– Se on tärkeä asia, joka tuo meille paljon onnistumisen tunnetta.
– Nautimme työstämme, ja voimme sanoa että seurakaupan konseptimme on maakunnan paras. Eikä lähimaakunnistakaan taida löytyä parempaa, Seppälä kiteyttää.
Ammattimaista varustekulttuuria ja ajansäästöä seuroille
Naisten Superpesiksen kärkiseuroihin kuuluva Porin Pesäkarhut on tehnyt yhteistyötä Intersportin kanssa jo lähes 15 vuoden ajan. Pesäkarhujen toiminnanjohtaja Susanna Halmelan mielestä seurakauppayhteistyö on toiminut loistavasti.
– Kun varusteet ovat kunnossa, se vaikuttaa paljon joukkueen fiilikseen. Jo junioripuolella se lisää yhteisöllisyyttä, kun kaikilla on yhteneväiset treeniasut. Turvallisuudenkin kannalta on tärkeää, että pelaajilla on oikeanlaiset jalkineet ja kypärät, Halmela painottaa.
Pesäkarhuissa arvostetaan seurakauppakumppanin palvelualttiutta ja ammattitaitoa, tuotteiden hyvää hinta–laatusuhdetta unohtamatta.
– Seuratyössä eletään välillä hyvin hektistä aikaa, ja silloin myös seurakaupan merkitys korostuu entisestään. Meillä on Porin Intersportissa oma yhteyshenkilö, joka tietää ja tuntee seuramme tarpeet. Häneen saa helposti ja nopeasti yhteyden, ja palvelu on aina ammattitaitoista ja ystävällistä. Tämä säästää huomattavasti meidän seuratyöntekijöiden työaikaa.
Lue koko juttu 23.8.2024 ilmestyneestä Kehittyvästä kaupasta.