Urheilukaupassa koulutukset lisäävät osaamista ja antavat varmuutta myydä kaikkein teknisimpiäkin tuotteita, joissa asiakas on erityisen kiinnostunut tuotteen ominaisuuksista.
– On tärkeää, että myyjä uskoo ja luottaa tuotteeseen. Asiakas kyllä huomaa sen. Ja onhan meidän mukavampi tehdä työtämme, kun tuotteet ovat tuttuja, Tampereen Koskikeskuksen Intersportissa osastovastaavana työskentelevä Hannu Alatalo sanoo.
Alatalo oli yksi kahdestakymmenestä Intersportin ammattilaisesta, jotka osallistuivat elokuun lopussa kahden päivän intensiiviseen Gore-Tex-koulutukseen Göteborgissa. Vaikka hänellä oli jo entuudestaan paljon tietoa aiheesta, koulutus oli silti antoisa.
– Parasta oli, että pääsimme itse testaamaan tuotteiden vedenpitävyyttä ja hengittävyyttä ihan laboratoriossakin, Alatalo sanoo. Hän naurahtaa olleensa koulutuksessa ainoa miespuolinen osallistuja kaupoista. – Edelleen on aika vahva jako siinä, että naiset työskentelevät tekstiilipuolella ja miehet jalkineissa ja välineissä. Itse olen aina tykännyt teknisistä tuotteista, joita nämä Gore-tuotteetkin ovat.
SÄÄNKESTÄVIÄ TUOTTEITA hakevia asiakkaita saattaa epäilyttää, ovatko vedenpitävät tuotteet varmasti hengittäviä. Tähänkin pulmaan sai koulutuksessa kouriintuntuvia myyntiargumentteja. Perustelu on paljon helpompaa, kun on itse testannut hengittävyyttä laittamalla toiseen, kasteltuun käteensä Gore-hanskan ja toiseen, kuivaan käteen, muovihanskan.
– Kuiva käsi kostui, märkä kuivui! Siinä oli hyvää konkretiaa, Alatalo kertoo. Koulutuksessa käyneet voivat nyt näyttää tempun muullekin henkilökunnalle, ja kaikki saavat kouriintuntuvia myyntiargumentteja.
URHEILUPUKEUTUMISESSA asiakkaat voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään, sanoo Kokkolan Intersportin myymäläpäällikkö Terhi Martikainen. – Osaa kiinnostaa muoti, värit ja trendit, osaa pääasiassa toiminnallisuus ja kolmatta ryhmää hinta.
– Ulkoilu ja retkeily on nykyään muodikasta. Asiakkaat hakevat teknisiä, toimivia ulkoiluvaatteita, jotka ovat myös tyylikkäitä väreiltään ja leikkauksiltaan. Täällä Kokkolassa toimivuus tuntuu olevan se ykkösasia.
Martikainen haluaa myydä ja pitää valikoimissa tuotteita, jotka ovat laadukkaita ja toimivia ja joiden valmistuksessa on huomioitu vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys. Hän uskoo tyylikkään ja toimivan ulkoilupukeutumisen trendin jatkavan kasvuaan vastakin, onhan esimerkiksi työmatkapyöräilyn suosio nousussa.
– Tämän tyyppisillä tuoteryhmillä, joissa vähänkin tarvitaan erityisosaamista, menee vielä hyvin kivijalassa. Kun tuote on kallis, sovitusmahdollisuus ja osaava palvelu voittavat nettitilaamisen jatkossakin.
TEKSTI Miia Hiiri / KUVA Intersport Finland
Lue koko juttu 24.10. ilmestyvästä Kehittyvästä kaupasta.