Asiakkaat ihastuivat heti Eastoniin ja sen upeaan K-Citymarketiin

Jaa

Itähelsinkiläiset ovat nopeasti ottaneet omakseen Itäkeskukseen avatun upean Easton-kauppakeskuksen ja sen lippulaivan, uuden sukupolven K-Citymarketin. Kävijöitä on riittänyt lokakuisen avauksen jälkeenkin. Citymarketin mahtavat valikoimat, monipuoliset palvelut ja toinen toistaan näyttävämmät osastot ja esillepanot ovat olleet asiakkaiden mieleen.

”Hienosti on alkanut, ensimmäisten päivien kävijä- ja myyntiodotukset jopa hieman ylittyivät, ja väkeä on ollut tasaisesti sen jälkeenkin”, K-Citymarket Easton Helsingin kauppiaat Mika ja Anne Timonen kertovat.

Timosilla henkilökuntineen oli jo ennen avausta monta kuukautta täyttä haipakkaa. ”Ilman rautaisen ammattilaista henkilökuntaa tämä ei olisi onnistunut”, Mika Timonen tietää tämän rutistuksen jälkeen jo kolmen kaupan avauksen kokemuksella. Timosilla on kaupassaan osastopäälliköitä, joiden kanssa on tehty töitä yli kymmenen vuotta, ja tämä uusi kauppakin suunniteltiin ja tehtiin yhdessä.

”Eikä sovi unohtaa K-perheen ja teollisuudenkin panostusta ja apua. On ollut hienoa katsoa, miten hyvin kaikki on sujunut ja miten koko K-perhe on ollut tässä mukana”, Mika Timonen sanoo.

Keskolle kauppakeskus on kaikkinensa ollut noin sadan miljoonan euron investointi.

Tuttuus ilahduttanut asiakkaita

Uusi K-Citymarket on suunniteltu viimeisen päälle asiakaslähtöisesti, asiakastietoa monipuolisesti hyödyntäen ja tämän päivän modernia kuluttajaa ymmärtäen. Mielessä on koko ajan pidetty myös oman tutun asiakaskunnan erityispiirteet. ”Kaupasta löytyy kaikkea, mitä asiakkaat keksivät toivoa”, Timoset vakuuttavat.

Asiakkaiden asiointia helpotetaan laadulla, valikoimalla ja hinnalla. Vaikka neliöitä on paljon entistä enemmän, pohjaratkaisuissa ja osastojen sijoittelussa tukeuduttiin pitkälti vanhan kaupan ratkaisuihin. Siitä onkin saatu asiakkailta kiitosta.

”Moni on kertonut yllättyneensä iloisesti, kun uusi kauppa onkin tuntunut heti tutulta”, kauppias sanoo.

Kauppa on yleisilmeeltään levollisen harmaa, ja osastoilla on panostettu elämyksellisyyteen. Persoonallisia kattolamppuja on yllättävissäkin paikoissa, ja siellä täällä vastaan tulee kauppaan varta vasten ideoituja ja teetettyjä yksilöllisiä kalusteita.

Entistäkin runsaampi hevi

Monikulttuurisessa Itä-Helsingissä heviosasto on monelle kaupan valintaperuste. Eastonin K-Citymarketissa hevi on entistäkin runsaampi. Osastopäällikkö Natalia Chornikovalle hevi on sydämen asia ja tunnustustakin on tullut. Alkuvuodesta 2017 Natalian ja hänen työkavereidensa osaaminen palkittiin hypermarketien Suomen Parhaan Hevi-kaupan tunnustuksella. Asiakkailta he saavat paljon hyvää palautetta ja toiveita.

”Isommalla osastolla on nyt tilaa toteuttaa ihan uudenlaisia juttuja ja esillepanoja”, Chornikova iloitsee. Asiakkaat ovat jo päässeet ihastelemaan hänen ja muiden heviosaajien kätten jälkeä.

Maakuntien ja maailman makuja rinnan

Juomaosastolla etenkin 2000 pienpanimotuotteen valikoima ja rivistö tekee vaikutuksen. Oluiden ja siidereiden ystäviä hemmotellaan kansainvälisten pienpanimoiden ja lukuisten eri maiden erikoisuuksilla.

Kaupassa suositaan paikallisia ja lähituotteita, joita saadaan naapurikunnista ja jopa naapurikaupunginosista. Keskenään sulassa sovussa asiakkaita kutsuvat ja ilahduttavat myös Suomen maakuntien sekä maailman maiden hyllyt satoine herkkuineen ja muine tuotteineen. Ruokatrendialueelle on koottu erikoisruokavaliotuotteet: luomut, veget, gluteenittomat ja superfoodit.

”Hyvinvointitrendi jatkuu ja kiinnostaa ihmisiä koko ajan enemmän. Tuotteet löytyvät nyt entistä helpommin”, Anne Timonen toteaa.

Kaupan ylpeys on 45 metrin pituinen palvelutiski. Siltä löytyvät laadukkaat lihat ja tuoreet kalat, joista palveluosaajat ovat kehitelleet monenmoisia houkutuksia. Tiskiltä saa ateria-ainekset niin arkeen kuin juhlaankin. ”Ja aina ammattitaitoisen palvelun kera”, Mika Timonen täydentää. Kauppiaana hän pitää tärkeänä, että laatutuotteita saa nyt kaupasta aiempaa enemmän myös pakattuna, jonottamatta.

”Palvelemme laajoin valikoimin myös ruoan verkkokaupassa”, kauppias muistuttaa. Verkkokauppa – niin kuin Postikin – avattiin heti avajaisviikonlopun jälkeen. Tilatut ruoat kuljetetaan kaupasta asiakkaan kotiovelle, mutta halutessaan asiakas voi noutaa tilaamansa ostokset kätevästi myös Eastonin ison parkkihallin erillisestä noutopisteestä.

Mittavat käyttötavaravalikoimat

K-Citymarketin elintarvikepuolen yli 30 000 tuotteen valikoimaa täydentävät kaupan laajat käyttötavaravalikoimat muun muassa kosmetiikkaa, vaatteita, jalkineita, kodintekstiileitä ja taloustavaroita. Ketjun omat mywear-tuotteet ovat näyttävästi esillä pukeutumisosastolla, ja vain K-Citymarketeissa myytävä Hemtex24h-mallisto kiinnittää katseet sisustustekstiilien puolella.

Ketjun johtaja Johanna Kontio on katsellut hyvillä mielin K-Citymarket Eastonin aloitusta: asiakasmäärät kertovat sen, miten innostuneesti kauppa on otettu vastaan.

”Alkupäivinä etenkin tarjoustuotteet kiinnostivat kovasti, mutta niiden jälkeen ostoskorit ovat monipuolistuneet. Olemme saaneet asiakkailta ilahduttavan runsaasti spontaania palautetta; on kehuttu hienoa kauppaa ja monipuolisia valikoimia. Avoimissa kommenteissa on kiitelty erityisesti pientuottajien, palvelutiskin ja kosmetiikkaosaston tuotteita”, Kontio juttelee.

”Paljon positiivista palautetta on tullut myös ammattitaitoisesta henkilökunnasta ja kassatyöntekijöistä”, Kontio kertoo.

Hyvillä mielin jouluun

Kaupassa on valmistauduttu jouluun ja kaupalle tärkeään lahjasesonkiin. ”Joulukalenterikauppa on jo alkanut, ja kodin sisustaminen joulun tunnelmaan on hyvässä vauhdissa”, Kontio sanoo. Sitä luodaan valoilla, kynttilöillä ja tekstiileillä. Pehmeät paketit ovat perinteisiä joulun hittejä, ja jouluna pukinkonttiin päätyy myös kodintekniikkaa, kirjoja, leluja ja keittiötarvikkeita.

”Joulun sesonkituotteita tulee kauppaan koko ajan. Joulukukka- ja koristekauppa käynnistyy vähän lähempänä joulua. Ennen sitä ehditään vielä juhlimaan monet juhlapyhät”, ketjujohtaja muistuttaa. Hän ennakoi Hemtex24h-sarjan puna- ja harmaavalkoisten klassikkotuotteiden somistavan tänä vuonna tuhansien joulupöytää.

Kauppiaat Mika ja Anne Timonen odottavat joulusesonkia hyvillä mielin. ”Nyt on päästy hyvään alkuun, mutta tästä tämä vasta alkaa. Kehitämme kauppaa koko ajan”, he lupaavat.

 

Teksti: Riitta Kilgast

Kuva: Marek Sabogal

 

Lue lisää Eastonista, upeasta K-Citymarketista ja vaikkapa Kaima-humanoidirobotista Kehittyvästä Kaupasta nro 10/2017.